دلار ثابت ماند

به گزارش زیپو کالا، دلار آمریکا در مقابل همتایان اصلی، در روز سه شنبه ( ۶ دسامبر) پس از بزرگ ترین رشد خود در دو هفته گذشته و بعد از آن که داده های قوی خدمات در ایالات متحده به پیشبینی ها دامن زد که فدرال رزرو امکان دارد نرخ های بهره را بیشتر از آنچه به تازگی پیشبینی کرده بود، افزایش دهد، ثابت ماند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از اکونومیک، پس از آن که بانک مرکزی استرالیا (RBA) نرخ بهره را برای هشتمین بار در چند ماه اخیر افزایش داد و اندکی کمتر از حد انتظار فعالان بازار بود، دلار استرالیا از پایین ترین حد یک هفته اخیر افزوده شد.
شاخص دلار آمریکا که ارز را در مقابل شش همتای اصلی اندازه گیری می کند، در معاملات آسیایی به ۱۰۵.۲۷ تغییر نمود و بعد از افزایش ۰.۷ درصدی روز دوشنبه یعنی بزرگترین افزایش آن از ۲۱ نوامبر، ثابت باقی ماند. برای نخستین بار است که دلار از ۲۸ ژوئن به ۱۰۴.۱ سقوط کرده است چونکه معامله گران همچنان به پیشبینی در مورد عملکرد سختگیرانه فدرال رزرو ادامه می دهند.
اما با افزایش غیرمنتظره شاخص مدیران خرید غیر تولیدی موسسه مدیریت تأمین (ISM) مسیر خویش را تغییر داد که نشان می دهد، بخش خدمات که بیشتر از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می دهد، انعطاف پذیر باقی مانده است.
کمیته بازار آزاد فدرال در تاریخ ۱۵ دسامبر در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم گیری می کند و هم اکنون معامله گران انتظار دارند یک افزایش نیم امتیازی به محدوده سیاست ۴.۲۵-۴.۵ درصد و نرخ پایانی کمی بالاتر از پنج درصد در ماه مه داشته باشند.
بازدهی بلندمدت خزانه داری ایالات متحده بیشترین افزایش یک شبه را از ۲۰ اکتبر داشته است و دلار/ین حساس به بازده را با ۱.۸۳ درصد افزایش به ۱۳۶.۸۳۵ رساند. دلار در روز سه شنبه به روند صعودی خود ادامه داد و ین در ۱۳۶.۹۴ قرار گرفت.
یورو هم بعد از یک بازگشت سبک اولیه ثابت ماند و به دنبال افت ۰.۴۶ درصدی یک شبه در ۱.۰۴۹۲ دلار بود. بعد از عقب نشینی ۰.۸۸ درصدی روز دوشنبه، پوند ۰.۱۶ درصد بهبود یافت و به ۱.۲۲۰۳۵ دلار رسید.
دلار استرالیا ۰.۶ درصد افزوده شد و به ۰.۶۷۳۸ دلار رسید و پس از آن که بانک مرکزی استرالیا اعلام نمود در مسیری از پیش تعیین شده برای تشدید سیاست نیست اما تورم همچنان بالاست، کاهش ۱.۴ درصدی یک شبه را پس گرفت. بعد از کاهش غیرمنتظره تورم در ماه گذشته، سرمایه گذاران مراقب نشانه هایی از توقف کاهش رشد اقتصادی بودند.
بانک مرکزی استرالیا، نرخ نقدی خویش را ۲۵ واحد پایه افزایش داد و به اوج ۱۰ ساله خود یعنی ۳.۱ درصد رساند و جلسه افزایش نرخ، تا فوریه باردیگر تشکیل نمی شود.

منبع: