اركانی: تاکنون تخصیص بودجه عمرانی استان ها بسیار ناچیز بوده است

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که تخصیص اعتبارات عمرانی دستگاه ها و استان ها بسیار ناچیز بوده و با این وضعیت ساخت و ساز در کشور معطل باقی خواهد ماند.
احسان ارکانی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: هر سال بودجه مصوب دستگاه ها و استان ها یک رقم مشخصی است. روال بر این بوده که برپایه منابع درآمدی سازمان برنامه و بودجه هر ماه درصدی بعنوان تخصیص از بودجه مصوب به دستگاه مربوطه ابلاغ می شود و آنها معادل تخصیص آنرا از خزانه دریافت کرده و صرف امورات می کنند.
وی با عرضه مثالی توضیح داد: مثلاً اگر بودجه مصوب یک استان ۱۰۰ میلیارد تومان باشد قاعدتا باید پنج دوازدهم آن تا آخر مرداد ماه تخصیص پیدا می کرد که این اتفاق رخ نداد. سال جاری وضعیت به شکلی نامطلوب بود که تا چند هفته پیش هیچ رقمی بعنوان تخصیص ابلاغ نشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: معمولاً در سالهای اخیر به سبب مضیقه بودجه و منابع درآمدی بین بودجه تخصیص یافته و مصوب فاصله سال به سال بیشتر شده بطوریکه در برخی از سال ها ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه مصوب تخصیص یافته است.
ارکانی افزود: در چنین شرایطی ما در ایام پایانی فصل تابستان هستیم و عملا شش ماه اول سال یعنی زمانی ساخت و ساز و عملیات عمرانی و کارهای مختلف را بدون تخصیص بودجه از دست دادیم وقتی اعتبار نباشد پیمانکار هم کار نمی کند و کارها تعطیل می شود که این اتفاق نامطلوبی است. ما مصرانه پیگیری کردیم و ظاهرا برای نخستین مرتبه تخصیص بودجه ابلاغ گردیده تا هرچه سریع تر طرح های نیمه تمام کالاهای ۷۰ درصد اجرایی شود.
وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه درحال پیگیری است که اعتبارات لازم برای اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام بالای ۷۰ درصد تخصیص پیدا کند. بحث اصلی بر سر اعتبارات عمرانی است چون میزان اعتبار تخصیص پیدا کرده به استان ها و دستگاه ها بسیار ناچیز بوده و با این وضعیت پروژه ها و ساخت و سازها و سازندگی در کشور معطل باقی می مانند.
ارکانی در انتها در رابطه با وضعیت تخصیص بودجه دستگاه های اعتباری و عمرانی اظهار داشت: ارگان ها هم بودجه هزینه ای و عمرانی دارند؛ بودجه هزینه ای همان بخش حقوق است که دولت موظف بوده هر ماه ۱۰۰ درصد آنرا واریز نماید. در رابطه با بحث بودجه عمرانی دستگاه ها هم شاهد سختگیری های سازمان برنامه هستیم که دستگاه ها نسبت به آن گلایه دارند.

منبع: