لطفی: دولت باید قیمت سیمان و فولاد را برای ساخت مسکن پایین بیاورد

به گزارش زیپو کالا، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید زیر ساخت های ساخت مسکن را با کنترل قیمت زمین و مصالح ساختمانی فراهم نموده و هزینه تولید را کم کند نه این که نقش تصدی گری در زمینه مسکن داشته باشد.
حسن لطفی در گفت و گو با ایسنا، درباب مشکلات مردم در زمینه مسکن، بیان کرد: همان طوری که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتند یکی از چالش های اساسی کشور در زمینه مسکن می باشد. ما برای ساخت مسکن هم زمین کافی داریم و هم مصالح ساختمانی که آهن و سیمان است در داخل کشور تولید می شود.

دولت باید هزینه های ساخت مسکن را کاهش دهد
ایشان سپس با اعلان اینکه فولاد و سیمان در کشور با هزینه خیلی بالا تولید می شود، اشاره کرد: تولید کنندگان فولاد و سیمان درحال سوءاستفاده کردن از معادن کشور هستند. سیمان تنی ۲۱۰ تک تومان به دولت حقوق مالکانه پرداخت می کند در صورتیکه در بازار تنی یک میلیون تومان به فروش می رود. یا در زمینه فولاد ۴۱۰ تک تومان بابت هر تن مواد اولیه فولاد به دولت حقوق مالکانه می دهند اما در عوض آنرا تنی ۲۱ میلیون تومان در بازار می فروشند. ما به این صنایع برق، گاز و آب یارانه ای می دهیم حتی گاهی در مناطق محروم نیز معاف از مالیات هستند در عوض افزایش بی رویه قیمت فولاد و سیمان در کشور سبب شده تا هزینه تولید مسکن بالا برود.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: این مسائل دست به دست هم داده تا هزینه ساخت و ساز چند برابر شود. اگر دولت می خواهد واقعا حوزه مسکن را ساماندهی کند اول باید به این قسمت توجه داشته باشد. نباید اجازه داد صنایع فولاد و سیمان معادن کشور را به غارت ببرند و سپس با نرخ آنچنانی مصالح را به فروش بگذارند. دولت باید در ابتدا قیمت سیمان و فولاد را پایین بیاورد و در وهله دوم زیر ساخت های ساخت مسکن را فراهم آورد.

دولت ها توان ساخت مسکن ندارند
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اعلان اینکه دولت ها توان ساخت مسکن را ندارند، اشاره کرد: ما تجربه تلخی از ساخت مسکن توسط دولت ها داریم، ساخت مسکن باید به بخش خصوصی و شرکت های تولید کننده مسکن واگذار شود و دولت باید قیمت مصالح را کنترل کند و زیر ساخت های ساخت مسکن را با کنترل قیمت زمین، آهن، فولاد فراهم نموده و هزینه تولید را کم کند. زمانی که هزینه تولید مسکن کاهش پیدا کند مردم خودشان مسکن می سازند. زمانی که زمین مناسب با قیمت مناسب فراهم گردد و مصالح ساختمانی نیز فراهم باشد مردم دیگر نیاز ندارند دولت برای آنان خانه بسازند.
لطفی در آخر اظهار داشت: دولت تا آن زمان که نقش تصدی گری در ساخت مسکن داشته باشد و نتواند زیر ساخت های ساخت مسکن را فراهم آورد، بازار مسکن ساماندهی نخواهد شد.

منبع: