رئیس كل بانك مركزی مطرح كرد: شعب بانکی کم شود

به گزارش زیپو کالا، رییس کل بانک مرکزی با اعلان اینکه مازاد شعب بانکی داریم و بانکها باید شعب فیزیکی خودرا کاهش دهند، اظهار داشت: طرح بانکداری مجلس به اقتدار بانک مرکزی منجر خواهد شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، علی صالح آبادی در مراسم رونمایی از سامانه پل (پرداخت لحظه ای) و تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری اظهار نمود: سهولت دسترسی مردم به خدمات و تسهیلات بانکی از سیاست های کلیدی بانک مرکزی است که سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری از اردیبهشت ماه بصورت آزمایشی شروع به کار کرد و امروز بصورت رسمی شروع به کار کرد.
وی با اشاره به رونمایی از سامانه پل (پرداخت لحظه ای) اظهار داشت: این سامانه به توسعه شمولیت مالی منجر خواهد شد و عملیات حضوری در بانکها را کم می کند. همچنین، با گسترش فعالیت سامانه هایی از این دست دیگر نیازی به شعبه فیزیکی بانکها نخواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: انتظار بانک مرکزی از بانکها این است که نسبت به اجرای امضای الکترونیک، سفته الکترونیک، احراز هویت غیر حضوری و اعتبارسنجی غیر حضوری اقدام نمایند.
وی با اعلان اینکه بانکها باید شعب فیزیکی خودرا کاهش دهند، اشاره کرد: قسمتی از هزینه های بانکی به شعب و فرآیندهای حضوری بانکها مربوط است که با کاهش شعب فیزیکی هزینه های بانکها را کاهش و از ناترازی خارج می شوند زیرا، بخش عمده ای ناترازی بانکها به هزینه های شعب فیزیکی برمی گردد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سامانه پرداخت لحظه ای (پل) که در این مراسم رونمایی شد؛ به عنوان یکی از سامانه های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خُرد بین بانکهای کشور برمبنای شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه روز فراهم می آورد.

مشتریان شبکه بانکی بوسیله این سامانه می توانند مبالغ خرد را از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر حساب دیگر بصورت آنی منتقل کنند. سقف انتقال وجه با بهره گیری از این روش در اینترنت بانک و موبایل بانک ۱۰۰ میلیون ریال و در داخل شعب ۱۵۰ میلیون ریال است.

هدف اصلی راه اندازی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن برای انتقال وجه آنی بین مشتریان برمبنای شماره شبا است. از مزایای این سامانه می توان به کارمزد پایین تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال و کارکرد ۷ در ۲۴ و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره نمود.
در حال حاضر امکان ارسال دستورپرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه های ۲۳ بانک (حداقل در یکی از درگاه های شعبه، اینترنت و موبایل بانکهای سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، معاملات ریالی، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران – ونزوئلا، قرض الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست بانک و مسکن ) به مقصد ۲۷ بانک مقدور است و به مرور زمان این خدمت در تمام بانکهای کشور عملیاتی می شود.