مرز خسروی به مرزهای قابل تردد مراسم اربعین امسال اضافه گردید

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزوده شدن مرز خسروی به پایانه های عبوری در مراسم پرشکوه اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آگاهی داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمیدرضا شهرکی ثانوی اظهار داشت: هرساله تردد زوار اربعین بوسیله مرزهای مهران، شلمچه و چذابه انجام می شد که امسال برمبنای پیگیری و مذاکرات مقامات ذی ربط کشورمان و اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور در نظر است مرز خسروی نیز به پایانه های عبوری اربعین اضافه شود.
وی درباب اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مناسبت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: ساماندهی پایانه های مرزی از نظر امکانات و تجهیزات مورد نیاز، افزایش گیت های کنترلی گذرنامه، زیرساخت های بهداشتی پایانه ها، تامین آب آشامیدنی خنک و سیستم های سرمایشی باتوجه به فصل گرما، تجهیز نقاط عبوری به سایه بان و دستگاه مه پاش و بطور کلی تامین تمام امکانات کمک کننده حین ازدحام همچون اقدامات کشورمان برای آسایش و تردد راحت زوار اربعین حسینی است.
شهرکی ثانوی اضافه کرد: بمنظور ساماندهی سیل انبوه زائرانی که پیش بینی می شود امسال از کشور پاکستان به کشور ایران عزیمت کنند، پایانه های مرزی میرجاوه و ریمدان در مرز پاکستان در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: برنامه ریزی برای ایمن سازی و ارتقای سطح ایمنی محورهای منتهی به پایانه های مرزی برای آمادگی جهت سرویس دهی به ترددکنندگان به مقصد مرزهای خروجی به قصد زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شده است.
شهرکی ثانوی اظهار داشت: همین طور پیگیری تامین ناوگان حمل و نقل عمومی برای قسمتی از زائرانی که می خواهند بدون وسیله نقلیه شخصی چه در راه رفت و چه در راه بازگشت در این ایام تردد داشته باشند، قسمتی از کارهای انجام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ایام اربعین حسینی است.
وی اضافه کرد: حرکت راهپیمایان دو هفته پیش از اربعین حسینی شروع می شود و در ایام آخر به اوج خود می رسد که پیش بینی می شود در روزهای بازگشت زوار، یک هفته بسیار پر ازدحام داشته باشیم.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباب ثبت نام اینترنتی برای رفت و آمد زوار اربعین حسینی بیان کرد: برای رفت و آمد آسان تر زوار بحث ثبت نام اینترنتی توسط سازمان حج و زیارت بوسیله سامانه سماح در حال انجام می باشد که بمنظور برنامه ریزی دقیق تر سفر زوار حسینی از اطلاعات این سازمان استفاده خواهیم کرد.
شهرکی ثانوی با اشاره به آمار و اطلاعات سال ۱۳۹۸ همزمان با اوج سفرهای اربعین حسینی اظهار داشت: پیش از محدودیت های کرونائی، بیش از ۳ میلیون جابه جایی در راه رفت و ۳ میلیون در راه برگشت داشتیم و در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۸۳۰ هزار زائر بصورت رفت و برگشت از حمل و نقل عمومی جاده ای استفاده کردند.
وی حداکثر ظرفیت جابه جایی در راه جاده ای را ۸۰ هزار صندلی در هر ۲۴ ساعت اعلام نمود.
شهرکی ثانوی درباره علت ورود در مقطع زمانی کوتاه خصوصاً بوسیله مرز مهران در راه بازگشت از مرزهای عراق به ایران نیز اظهار داشت: همه ساله برای مسیر رفت، برنامه ریزی داخلی دقیقی وجود دارد و از دو هفته پیش از مراسم زوار با آرامش و برنامه ریزی از مرزها خارج می شوند و خروج زوار از مرزها برمبنای برنامه ریزی و تقسیم بندی استانی، اتفاق می افتد بطوریکه مشخص شده است زوار هر استان باید از کدام مرز تردد کنند اما هنگام بازگشت همه متقاضی عبور از نزدیک ترین مرز هستند و بنا بر این مرز مهران ازدحام بیشتری دارد، بدین سبب سفارش می نماییم مردم از تمامی مرزهای اعلام شده برای بازگشت به خاک ایران استفاده کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه مردم ترجیح می دهند از مرز مهران برای ورود به کشور استفاده کنند و ازدحام سنگینی در مرز مهران ایجاد خواهد شد بیان کرد: ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح کشور وجود دارد و از این تعداد در سال ۱۳۹۸، هشت هزار دستگاه اتوبوس یکتا در مرزها، خدمتگزار زوار اربعین بود اما این تعداد جوابگوی جمعیت حاضر نیست به همین خاطر برای اربعین امسال در کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین و ستاد اصلی اربعین در تلاشیم تا ناوگان مناسبی که در اختیار نیروهای نظامی و خدمات ایاب و ذهاب کارکنان کارخانجات و دستگاه های دولتی در اختیار گرفته و ساماندهی نماییم، همین طور از ناوگان مینی بوسی که عمر مناسبی دارند و می توانند تردد ایمن داشته باشند ساماندهی شده تا ظرفیت حمل و نقل زمینی برای خدمت به زوار افزایش یابد.