لطیفی: راهی جز اداره دولت به شکل هوشمند وجود ندارد

به گزارش زیپو کالا مرکزی رئیس سازمان اداری استخدامی کشور اظهار داشت: راهی جز اداره دولت به شکل هوشمند وجود ندارد.
دکتر میثم لطیفی ۳۰ خردادماه در نشست مشترک شورای اداری و راهبری توسعه مدیریت استان مرکزی ضمن اشاره به این که یک سال از حضور دولت سیزدهم می گذرد، اظهار داشت: در این یک سال امید مردم که به علت برخی کم کاری ها در سالهای گذشته به ناامیدی تبدیل گشته بود، بارقه های جدیدی به خود می بیند و اگر قدردان این اعتماد مردم باشیم برای آخرت خود توشه ذخیره می نماییم.
وی با تکیه بر این که اگر قیام برای خداوند باشد، برکت را شاهد خواهیم بود، به سالروز شهادت دکتر چمران اشاره نمود و اظهار داشت: با بررسی زندگی این شهید، شاهدیم که از همان ابتدا درک دردمندی و حق طلبی را دنبال کرده است و منشاء تحولات جدی در لبنان شد، ما مدیون این شهید هستیم و امید است اخلاص این شهید را در وجود خود داشته باشیم.
لطیفی بیان نمود: دولت سازی یک امر بسیار پیچیده است، همه ارکان دولت باید جهاد اداری را رقم بزنند، یکی از مختصات جهاد، تلاش همراه با مشقت در مقابله با تنبلی ها، زنجیر شدن ها و پشت میزنشینی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر ساده زیست و جهادی باشیم و ملاحظات ملی بر ملاحظات شخصی غلبه کند بطور قطع اتفاق مثبت رقم می خورد، در غیر این صورت این وضعیت که درخور جامعه اسلامی نیست ادامه می یابد. در حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و… با آنچه شهدا از ما خواسته اند، فاصله داریم.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حکمرانی ایرانی اسلامی باید ترسیم شود و از تجربیات موفق استفاده شود، اضافه کرد: این حکمرانی دارای سه پایه عدالت محوری، بهره وری و رضایتمندی مردم است، عدالت باید توسط مردم اقامه شود و ما مسؤلان باید زمینه آنرا فراهم نماییم. اگر عدالت حاکم شود بطور قطع رشد فردی، اجتماعی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رقم می خورد و در این حکمرانی اولویت با مردم است.
لطیفی با تکیه بر این که در این دوره از دولت و فعالیت سازمان اداری و استخدامی، هوشمندسازی دولت مدنظر است، اضافه کرد: راهی جز اداره دولت به شکل هوشمند وجود ندارد، اما امروز دولت به شکل شهودی اداره می شود.
وی بیان نمود: هنوز اطلاعات نرم کارکنان دولت و نیروی انسانی همچون میزان انگیزه کارمندان، وضع فرهنگ سازمانی و… را در اختیار نداریم و باید به سمت کسب این اطلاعات حرکت کرد.
لطیفی راهکار تهیه و تدوین این اطلاعات را حرکت به سمت سامانه های جدید به صورت مجتمع برشمرد و اظهار داشت: ورود اطلاعات از شهرستان ها به استان شروع می شود و اگر دقت اطلاعات بالا رود، بطور قطع اثربخشی و توزیع بودجه ها دقیق تر انجام می شود و برآورد دقیق تری از وضعیت اداره کشور در اختیار خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دولت برای مردم باید به اندازه یک آیکون در گوشی تلفن همراه باشد و هر گونه خدمات را بتوانند از این طریق دریافت نمایند، اظهار داشت: هم اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ خدمت توسط دولت عرضه می شود، دریافت بخشی از خدمات باید به شکل حضوری باشد، اما ضرورتی ندارد برای برخی خدمات حتما در محل ادارات حاضر شد. بعضی از بانکها در نگاههای جدید بانکداری و در راه عرضه خدمات غیرحضوری، تعداد شعب خود در استان ها و شهرستان ها را کاهش داده اند.
رئیس سازمان اداری استخدامی کشور خاطرنشان کرد: سازمان باید برپایه سند برنامه ریزی نیروی انسانی مجوزها در دستگاه اجرایی را ساماندهی کند، اگر در دستگاهی امروز با کمبود یا افزایش نیرو روبرو می باشیم به این علت است که نگاه مبتنی بر آمایش سرزمین و آمایش خدمت وجود نداشته و تلاش می نماییم که برپایه این آمایش رفتار نماییم و باید مراقب تبعات تصمیمات باشیم.
وی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی مکلفند که تا آخر خردادماه لیست خدمات پرکاربرد خویش را اعلام کنند تا بازبینی لازم صورت گیرد و بعد از آن وارد فضای هوشمندسازی شد و در این راستا، سازمان متعهد شده است که با همکاری وزارت ارتباطات، در راه سند تحول دولت مردمی حرکت نماید و ظرف سه سال خدمات قابل عرضه در فضای مجازی در چارچوب پنجره واحد در اختیار مردم قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری بیان نمود: کمیته های بهره وری در دستگاههای اجرایی مکلفند که برش استانی بهره وری خویش را اعلام کنند. ۳.۵ درصد رشد از محل بهره وری پیشبینی شده است. متاسفانه میانگین بهره وری در ۱۰ سال قبل منفی یک ارزیابی شده است و کاری که ۳۰ سال قبل یک نفر انجام می داد، امروز در ادارات توسط دو نفر انجام می شود، این شاخص ها خطرآفرین است و باید اصلاح گردد.
وی در مورد مجوزهای استخدامی اظهار نمود: مطابق سند باید حرکت کرد، البته گاهی برپایه نیاز دستگاه ها مجوز داده می شود، اما در مرکز این مجوز مورد استفاده قرار می گیرد. در چارچوب یک الگو در صدد هستیم که این مجوزها حتما در استان ها استفاده شوند و در استان ها هم حتما در صورت نیاز مجوز در اختیار شهرستان ها قرار گیرد.
لطیفی اضافه کرد: در مبحث استخدام ایثارگران، سال قبل تبدیل وضعیت بیشتر از ۸۰ هزار ایثارگر در دولت انجام گرفت در حالیکه کل جذب سال قبل در دولت کمتر از ۶۰ هزار نفر بوده است، البته بعضی از دستگاه ها محدودیت بودجه ای و یا پست دارند و در تلاش هستیم که در راه استخدام از بعد کارشناسی دستگاه ها کاسته نشود چون که بهره وری امر بسیار مهمی است.
وی با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی محلی فعلاً مبهم است، اضافه کرد: آیا لازم است که مابه ازای هر دستگاه در مرکز، حتما در استان ها و شهرستان ها یک اداره کل باشد؟ این مساله حتما باید بررسی و اصلاح گردد و در واقع این سفرها به منظور اصلاح در ساختار ادارات است.
رئیس سازمان اداری استخدامی کشور خواهان توجه به ارتباط با دانشگاه و شرکتهای دانش بنیان شد و اظهار داشت: جوانان انقلابی و خلاق در کشور وجود دارند که در شرکتهای دانش بنیان اقدامات ارزشمندی را انجام می دهند. باید جوانگرایی در مدیریت حتما مدنظر قرار گیرد و باید به جوانان میدان داد. جوانان انقلابی، متعهد و متخصص بسیاری در کشور وجود دارند که باید از این ظرفیت بهره مند شد و در واقع امیدآفرینی در بین جوانان به مفهوم میدان دادن به آنهاست، همینطور حضور در میان خانواده شهدا باید در چارچوب یک برنامه هفتگی صورت گیرد و بطور قطع این امر تنظیم رفتار شخصی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: