تركیه اعلام كرد محدودیت افزایش سالانه اجاره بهای مسکن

زیپو کالا: وزیر دادگستری ترکیه اعلام نمود که این کشور درحال آماده شدن برای اعمال محدودیت های موقتی برای افزایش سالانه اجاره بهای مسکن می باشد که در بحبوحه افزایش تورم صورت می گیرد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا و به نقل از ترکیش نیوز، این اقدام بعد از آن صورت گرفت که افزایش قیمت ها و اجاره بهاء زنگ خطری ایجاد کرد و دولت متعهد شد که به آن عمل کند برای اینکه ساکنان در کوشش برای یافتن خانه های مقرون به صرفه برای اجاره یا خرید هستند.
بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری اظهار داشت: مقررات جدید، افزایش سالانه اجاره بهاء را ۲۵ درصد محدود می کند.
وزیر بهداشت اظهار نمود: افزایش اجاره بهای مسکن برای یک سال به شکلی امکان پذیر است که از ۲۵ درصد قیمت اجاره بهای سال قبل بیشتر نشود.
بوزداغ اضافه کرد: مقامات، بند جدیدی را در بخشنامه تعهدات شامل این تغییر اعمال خواهند کرد که می تواند از ماه جولای و به مدت یک سال اجرا شود.
برمبنای قانون فعلی، افزایش قیمت یک دفعه در سال برای مستاجرین فعلی با میانگین نرخ تورم سالانه در ۱۲ ماه گذشته محدود شده است.
این سطح در ماه مه به ۳۹.۳ درصد رسید. نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه گذشته با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی با سرعتی پایین تر از حد انتظار افزوده شد اما همچنان به بالاترین میزان در ۲۴ سال قبل یعنی ۷۳.۵ درصد رسید.
گفته می شود هدف از این مقررات محدود کردن تاثیر بیشتر افزایش اجاره بهاء بر تورم در ماه های آتی است. اجاره بهاء در کنار هزینه خودرو های بنزینی و سیگار بیشترین وزن را در سبد تورمی رسمی ترکیه دارد.
داده های رسمی نشان داد که شاخص قیمت ملک مسکونی ترکیه (RPPI) که تغییرات قیمت خانه ها را باکیفیت تعدیل می کند، در ماه مارس سالانه ۱۱۰ درصد افزوده شد.
این شاخص سالانه در ماه فوریه ۹۶.۴ درصد جهش کرد. این افزایش در ژانویه ۷۷.۵ درصد و در دسامبر ۵۹.۷ درصد بود. حدودا یک سال پیش، رشد سالانه این شاخص ۳۲ درصد بود.
برمبنای داده های موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، شاخص ساخت و ساز در ماه مارس سالانه ۱۰۲ درصد بالا رفته است.
فروش مسکن در ترکیه طی ماه آوریل حدودا ۴۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزوده شد و به ۱۳۳هزار و ۵۸ واحد رسید، باوجود هزینه های بالای وام و افزایش قیمت ها برای اینکه خانوارها همچنان املاک را بعنوان ابزار سرمایه گذاری جذاب برای صیانت از خود در مقابل تورم می دانند.
فروش از ژانویه تا آوریل با ۲۶.۲ درصد افزایش به ۴۵۳هزار و ۱۲۱ خانه رسید.

منبع: