سهم پوشاک از صادرات غیرنفتی کمتر از ۲ درصد

به گزارش زیپو کالا در ۱۱ ماهه سال قبل، سهم ارزشی بخش نساجی پوشاک و کفش از کل صادرات بخش صنعت حدود ۱۷.۷ درصد و از کل صادرات غیرنفتی نزدیک به ۱.۷ درصد بوده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، طبق گزارش عملکرد تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ که از جانب وزارت صمت انتشار یافته، در مدت یاد شده ۳۲۵ هزار تن محصول در بخش نساجی پوشاک و کفش به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار صادر گردیده است.
این در شرایطی است که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۳ هزار تن از این محصولات به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار صادر گردیده است. ازاین رو وزن و ارزش صادرات بخش نساجی پوشاک و کفش در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۱ و هشت درصد افزایش داشته است.
گفتنی است مجموع صادرات بخش صنعت شامل محصولات پلیمری، نساجی و پوشاک و کفش، شیمیایی، ماشین سازی و تجهیزات، لوازم خانگی، صنایع برق و الکترونیک، محصولات سلولزی، خودرو و نیروی محرکه، صنایع نوین و پیشرفته و دارو، سایر تولیدات صنعتی در مدت یاد شده معادل سه میلیون و ۸۸۸ هزار تن به ارزش بیشتر از چهار میلیارد دلار بوده است.
کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) هم در ۱۱ ماهه سال قبل معادل بیشتر از ۱۱۲ میلیون تن به ارزش حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس سهم ارزشی صنعت از کل صادرات غیرنفتی ۹.۶ درصد بوده است.
بر این اساس سهم ارزشی بخش نساجی پوشاک و کفش از کل صادرات بخش صنعت حدود ۱۷.۷ درصد و از کل صادرات غیرنفتی نزدیک به ۱.۷ درصد بوده است.
گفتنی است با عنایت به مزیت های صنعت پوشاک همچون هزینه پایین ایجاد شغل و اشتغالزایی بالا، وزارت صمت سال قبل برای افزایش حدود ۱.۵ برابری تولید و دو برابری صادرات تا سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی نموده است.