در گزارش زیپو كالا مطرح شد؛ واردات خودروی کارکرده، قیمت ها را می شکند

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به اینکه بازار آرام است، اظهار داشت: در صورت آزادسازی واردات و افزایش عرضه خودرو، قیمت خودرو در بازار ریزش محسوسی خواهد یافت.

سعید موتمنی در گفت و گو با مهر اظهار نمود: از آغاز سال جاری بازار خودرو وضعیت آرامی داشته و در رکود بود اما این وضعیت از آغاز اسفند ماه تشدید شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به اینکه از برج ۹ سال ۹۹ به این سو تقاضا در بازار خودرو کاسته شده و رکود داریم، اظهار داشت: هر چه تقاضا در یک سال قبل در بازار داشتیم مصرفی بود و همچون گذشته کسی برای سرمایه گذاری وارد بازار نشده است.
موتمنی خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت کارخانه و بازار در سال ۹۷، ۵ تا ۸ درصد بود اما ازسال ۹۷ به علت شدت یافتن تحریم ها تولید و عرضه کم شد که باعث شد شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی بین کارخانه و بازار باشیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون خریدار در بازار خیلی کم است و فقط کسانی که نیاز به خودرو دارند، درحال خرید هستند. علت این مسئله هم در ارتباط با نوسانات ارزی و انتظار خریداران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و ریزش قیمت هاست.
موتمنی اظهار داشت: اسفند سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته به علت عرضه کم خوردو، در خوردهای داخلی ۳۰ تا ۳۵ و خودرو های مونتاژ ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. اگر عرضه خودرو افزایش می یافت فاصله قیمت کارخانه و بازار باید کمتر می شد.
وی خاطرنشان کرد: البته با عنایت به کاهش نرخ دلار قیمت خودرو در ۱۰ روز گذشته ریزشی شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: اساسا در صورتیکه واردات صورت گیرد و تولید افزایش یابد اختلاف قیمت کم می شود. هم اکنون قیمت خودرو های خارجی در بازار بسیار بالاست و در صورت آزادسازی واردات قیمت ها می شکند.
وی اظهار نمود: در خودرو های ارزانقیمت هم کاهش قیمت خواهیم داشت البته باید یا تولید و عرضه افزایش یابد یا خودروی کارکرده ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری وارد بازار شود؛ تاثیر این اقدام را در قیمت تمام محصولات خودرویی در بازار خواهیم دید.
موتمنی اضافه کرد: البته باید توجه گردد که اگر ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود، به شرط تأمین نیاز بازار، ریزش قیمت خودرو با سرعت بالا آغاز می شود اما نیاز بازار با این ۱۰۰ هزار دستگاه تأمین نشد باید اجازه واردات بیشتری بدهند یا این که خودروساز داخلی عرضه را افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: نیاز بازار بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو است؛ پیش از سال ۹۷ بالای یک میلیون خودرو وارد بازار می شد اما پس از آن عرضه خودرو بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه بود که منجر به ایجاد فاصله قیمتی نجومی بین کارخانه و بازار شد.
در جدول زیر میانگین قیمت خودرو های پر تیراژ در بازار قابل ملاحظه است. خودرو (۱۴۰۰) قیمت بازار (۲۳ اسفند ماه) قیمت کارخانه کوییک اتوماتیک ۲۸۰ میلیون تومان ۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان پراید ۱۱۱ ۱۸۰ میلیون تومان – پراید ۱۳۱ ۱۶۸ میلیون تومان – تیبا صندوق دار ۱۷۶ میلیون تومان ۱۱۸ میلیون تومان تیبا هاچ بک EX ۱۸۲ میلیون تومان ۱۲۵ میلیون تومان ساینا دنده ای ۱۸۵ میلیون تومان ۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان رانا پلاس ۲۷۰ میلیون تومان ۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۶۲ میلیون تومان ۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۲۵ میلیون تومان – سمند LX، EF۷ ۲۵۸ میلیون تومان ۱۵۹ میلیون و ۷۶۱ هزار تومان پژو پارس ساده ۲۷۵ میلیون تومان ۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان پژو پارس LX ۳۲۶ میلیون تومان ۱۷۵ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان دنا معمولی ۳۵۰ میلیون تومان ۲۰۵ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان سورن پلاس ۳۰۰ میلیون تومان ۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان