برنامه راه اندازی ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه پشت بامی

به گزارش زیپو کالا معاون وزیر نیرو اظهار داشت: نیروگاه زیست توده به محیط زیست کمک می نماید که در فاز اول برای سال آینده شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمود کمانی امروز در نشست خبری درباره راه اندازی نیروگاه در پشت بام منازل هم اظهار داشت: برنامه راه اندازی ۵۵۰ هزار واحد پنج مگاواتی در دستور کار است که در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می رسد، در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه همچون کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به راه اندازی واحدهای پشت بامی اقدام گردد.
وی با اشاره به اینکه تابحال ۶۰۰۰ واحد پشت بامی اجرا شده که به صورت وام ۱۰ ساله است، اظهار نمود: بخشی از پول خرید برق به موسسه و بخشی هم به منازلی که در آنها نصب صورت می گیرد اختصاص خواهد یافت.
او درباره راه اندازی نیروگاه های زیست توده هم اظهار داشت: این نیروگاه ها به امحای زباله کمک می نماید که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد. مراحل اجرای کار بدین سان است که شرکتهای سرمایه گذار با کمک شهرداری ها نسبت به راه اندازی اقدام می کنند و ساتبا برق ساخته شده را خریداری می کند. روند سرمایه گذاری هم به این شکل است که ۶۰ درصد از جانب شهرداری و ۴۰ رصد هم سرمایه گذاری خواهد بود و قرارداد ها به صورت بی او تی منعقد می شود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه ها کمک زیادی به حفظ آب و خاک خواهد نمود خاطرنشان کرد: هم اکنون سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا درحال راه اندازی است و برنامه ما این است که راه اندازی نیروگاه های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.
کمانی با اشاره به اینکه فضای خوبی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در کشور به وجود آمده و تاکید مقامات ارشد باعث دلگرمی و پیشرفت برنامه ها بوده است، اظهار نمود: برنامه راه اندازی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی چهار سال اعلام شده و مقدمات کار درحال پیگیری است، مهم ترین بحث گرفتن مجوز و تأمین اعتبار است که تابحال مجوز راه اندازی ۴۰۰۰ نیروگاه از شورای اقتصاد گرفته شده است.
وی ادامه داد: نگرانی ما مدل عقد قراردادها بود که در مدل جدید بر اساس ماده ۱۴ قانون رفع موانع نگرانی سرمایه گذاران برطرف شده و دوره بازپرداخت سرمایه گذاری به چهار سال کاسته شده است همینطور عدد فروش برق بگونه ای است که سرمایه گذاران می توانند با خیال راحت در مناقصات شرکت نمایند.
وی با اشاره به اینکه بزودی مصوبه راه اندازی ۲۰۰۰ مگاوات ابلاغ خواهد گردید، اظهار داشت: برای راه اندازی ۴۰۰۰۰ مگاوات خورشیدی هم مناقصه برگزار می گردد.
مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه طبق فراخوان تابحال بر مبنای آن ۹۵ هزار مگاوات درخواست داشته ایم، اظهار داشت: برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهمنامه امضا شده و هنوز شرکت ها فرصت دارند درخواست خویش را به ساتبا اعلام کنند.
وی ادامه داد: مصوبه بعدی راه اندازی سه هزار مگاوات نیروگاه بادی است که اقدامات آن انجام شده و امیدواریم به تصویب برسد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با عنایت به این که صنایع بزرگ با مشکل کمبود برق مواجهند، در تفاهمنامه ای که با وزارت صمت داشتیم، بنا بر این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع راه اندازی شود و معادل برق تولیدی را به صورت توان ثابت به آنها تحویل دهیم، اظهار نمود: به عبارت دیگر این تعهد وجود دارد که هیچ وقت برق صنایع در زمان پیک قطع نشود.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰۰۰ مگاوات خودتامین برای صنایع در دستور کار است اظهار داشت: اقدام دیگر پیشبینی در لایحه بودجه بوده که در دولت و مجلس به تصویب رسیده که با تاکید شورای نگهبان تبدیل به قانون می شود و امیدواریم که ازاوایل سال آینده راه اندازی ۴۰۰۰۰ مگاوات آغاز شود.
او با اشاره به اینکه حالا درحال نهایی کردن ۲۰۰۰ مگاوات صنایع و ۱۰۰۰ مگاوات شهرک ها هستیم و این برنامه ها این نوید را می دهد که بتوانیم طبق اهداف پیشبینی شده جلو برویم.
کمانی با اشاره به اینکه تابحال مهم ترین مانع ما گرفتن مجوز بوده که سرمایه گذاران در پیچ و خم اداری معطل می شدند، اظهار داشت: یکی از این موضوعات تفاهمنامه با منابع طبیعی بوده است. حالا بنا بر این است که سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه ها را معرفی کرده و سرمایه گذاران نیازی به دریافت مجوز نداشته با شند و بدین سان با سرعت بیشتری مجوز را دریافت خواهند کرد. همینطور با تک تک استانداران استان ها تفاهمنامه امضا می نماییم که همچون آنها مجوز تخصیص زمین خواهد بود. ضمن این که مجوز اتصال به شبکه هم داده خواهد شد.
کمانی درباره راه اندازی نیروگاه بادی در مرز افغانستان اظهار داشت: این نیروگاه ها در خواف و میل نادر درحال راه اندازی است، در میل نادر قرارداد ۵۰ مگاوات در دستور کار است که ۲۵ مگاوات نصب شده و پیش از خرداد ۲۵ مگاوات دیگر نصب می شود. علاوه بر آن با مجموعه شستا هم قرارداد راه اندازی ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را داریم.
وی با اشاره به اینکه در خواف هم در حد پنج مگاوات نصب شده ۱۰ مگاوات دیگر هم درحال نصب است و در کل هر کدام از این مناطق هزار مگاوات پتانسیل دارند، اظهار داشت: هزینه راه اندازی نیروگاه تجدید پذیر برای هر پنج مگاوات ۸۰ میلیون تمان اعلام نمود.
وی درباره راه اندازی نیروگاه تجدیدپذیر توسط استخراج کنندگان رمزارز اظهار داشت: طبق هماهنگی وزارت صمت و نیرو متقاضیان می توانند به ساتبا مراجعه نموده و درخواست خویش را اعلام کنند و با عنایت به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تأمین برق در کشور وجود دارد، دولت نمی تواند برق مورد نیاز ارزهای دیجیتالی را هم تأمین کند. ازاین رو خودشان باید نسبت به راه اندازی نیروگاه اقدام نمایند.
او همینطور درباره راه اندازی نیروگاه توسط ادارات دولتی اظهار داشت: طبق مدل جدیدی که ارائه کردیم، مصوبه داریم که ۲۰ درصد مصرف برق ادارات از تجدیدپذیرها باشند اما تابحال این پروژه ها اجرایی نشده و علت اصلی آن هم به مصوبه برمی گردد که این گونه اقدامات را اختیاری عنوان کرده اگر بتوانیم راه اندازی تجدیدپذیرها توسط ادارات دولتی را اجبار نماییم، بطور قطع این ۲۰ درصد اجرا می گردد. البته در سازمان ساتبا هم تابحال ۷ تا ۸ درصد از این هدف ۲۰ درصدی اجرا شده که دلیل آن فرسوده بودن تجهیزات است اما بنا براین است که تا سال آینده به رقم تعیین شده دست پیدا نماییم.

منبع: