دردسرهای افزایش بهای نفت و گاز برای قاره سبز؛ بحران انرژی، کارخانه های اروپا را یکی بعد از دیگری تعطیل می کند

زیپو کالا: بنظر می رسد افزایش قیمت نفت و گاز در سراسر جهان سبب شده که خیلی از صنایع و کارخانجات اروپا با خطر ورشکستگی و تعطیلی روبرو شوند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر به نقل از اویل پرایس، مردم آمریکا و اروپا با افزایش شدید قیمت ها و تورم روبرو هستند بطوریکه اخیر این تورم سبب شده که صنایع فلزی اروپا نیز گرفتار بحران شود.
قیمت های بالای انرژی شروع لطمه های زیادی بر صنایع تشنه ی انرژی مانند ذوب آهن و آلومینیوم وارد کرده و موجی از تعطیلی این کارخانجات را در پی داشته است.
در واقع هزینه های بالای انرژی موجی از تعطیلی کارخانه های آلومینیوم در چین و اروپا به راه انداخته، بطوریکه این شرکتها نتوانستند هزینه های خودرا کاهش داده و سودده باقی بمانند. بعنوان مثال کارخانه های ذوب آلومینیوم در اروپا بعد از افزایش پنج برابری قیمت گاز طبیعی به سبب هوای سرد و کاهش واردات گاز از روسیه صورت گرفت بنا بر این چون هزینه های انرژی تقریباً نیمی از هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل دهد، خیلی از کارخانجات تولید آلومینیوم به تعطیلی کشانده شدند.
در اوایل امسال، برخی شرکت چندملیتی آلومینیوم با کارگران خود برای کاهش دو ساله کارخانه ذوب با ظرفیت سالا ۰ نه ۲۲۸ هزار تن متریک به توافق رسیدند.
روی هاروی، رییس و مدیر عامل این شرکت چند ملیتی می گوید: این مسیری چالش برانگیز برای همه دست اندرکاران تولید آلومینیوم بوده است، اما ما مشتاقانه منتظر آینده هستیم و با کارمندان و سهامداران خود برای کاهش تولید در وضعیت فعلی به توافق رسیده ایم
در همین راستا، تولیدکننده آلومینیوم نروژی نیز گفته است که در واکنش به قیمت برق تولیدات خودرا کاهش داده و حتی تولید یک کارخانه در اسلواکی تا ۶۰ درصد ظرفیت خود کاسته شده است.
شرکت های دیگری که در مونته نگرو، رومانی و فرانسه، و در سایر کشورهای اروپایی که دارای کارخانه های ذوب هستند، نیز قصد دارند تولید خودرا کاهش دهند. تولیدکنندگان آلومینیوم در چین نیز به سبب کمبود برق در این کشور تولید خودرا به شدت کاهش داده اند.
تولید کنندگان آلومینیوم تخمین زده اند که کارخانه های ذوب این فلز حدود ۴ میلیون تن از ظرفیت تولید خودرا در سراسر جهان را در سطح جهان عمدتا به سبب قیمت های بالای برق و انرژی کاهش دهند. با این وجود انتظار می رود در صورت کاهش نیافتن قیمت انرژی، در چند ماه آتی شاهد تعطیلی کارخانجات بیشتری را در اروپا باشیم.

منبع: