بازخوانی مصوبات سفر دولت به لرستان-۷ ماموریت ویژه رییس جمهور برای وزیر

زیپو کالا: مهم ترین مطالبه لرستانی ها در جریان یازدهمین سفر دولت رفع بیکاری بود، موضوعی که موجب شد حجت الاسلام رئیسی به وزیر کار ماموریت دهد تا اقدام ویژه ای در زمینه اشتغال استان صورت گیرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: محوری ترین مطالبه لرستان و لرستانی ها همیشه مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است، مسئله و چالشی که طی سالهای قبل هرروز بر عمق آن افزوده شده و همچنان زخم های حوزه صنعت و تولید آنرا تشدید می کند.
عدم بهره برداری از واحدهای بزرگ صنعتی، تعطیلی صنایع موجود، سنتی بودن بخش کشاورزی و غفلت از ظرفیت های حوزه گردشگری تنها قسمتی از مشکلاتی است که بر بیکاری لرستانی ها دامن می زند.
این در حالی است که جمع شاخص هایی مانند نرخ بیکاری بالا، میزان سرمایه گذاری پایین، تورم بالا، قرارگیری در فهرست استانهای با نرخ اشتغال ناقص و … به آسانی می تواند اوضاع اقتصادی نامناسبی را در یک استان رقم بزند.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته های مردم را فراهم نمود. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم ترین مطالبات استان در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … یاد شده قرار داد تا زمینه ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت برقرار شود. برای پیگیری این گزارش ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.
و اما با اختتام یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
همچنین به زودی پروژه این خبرگزاری در حوزه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می گیرد. گزارش یا گزارش های جمع بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش های تولیدشده قبل از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.
خبرگزاری مهر، پیش از سفر رییس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش های «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح نمود، گزارش «روزهای سخت رتبه نخست مهاجرت / در جستجوی نان و خوشبختی!» و «قهرمانی های بی مدال یک استان محروم / ازصدر جدول بیکاری تا تورم مسکن» همچون این گزارش ها بود که در آن بر ضرورت ارائه راه حل جدی و اساسی برای رفع معضل بیکاری، مهاجرت و… در این استان تاکید شده بود.
امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم
حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رییس جمهوری در جریان سفر خود به لرستان و در همان بدو ورود در فرودگاه خرم آباد گفت: در لرستان شاهدیم با وجود این که ظرفیت زیرساختی خوبی دارد اما در صنایع تعدادی از واحدهای صنعتی نیمه تعطیلست و برخی هم تعطیل شده است و این شرایط در حالی است که لرستان نیاز بسیاری به کار و ایجاد اشتغال دارد.
وی اظهار داشت: این شرایط به شدت ما را رنج می دهد؛ در لرستان پسران و دختران تحصیل کرده بسیاری داریم که از بیکاری رنج می برند.

وی با اشاره به این که در این استان ظرفیت های آب و خاک و کشاورزی وجود دارد اما بیکار فراوان است، گفت: محور برنامه های ما این است موانع و مشکلات را بررسی نماییم و آنچه می شود در استان تصمیم بگیریم و مابقی را در تهران رسیدگی نماییم.
رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد: امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم و ظرفیت های بسیاری که در استان وجود دارد به کار گرفته شود.
مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است
حجت الاسلام رئیسی همین طور در دیدار خود با اقشار مختلف لرستان با اعلان اینکه مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است؛ اظهار داشت: بیکاری در لرستان بنده را بعنوان یک طلبه و مسئول بسیار رنج می دهد؛ وضعیت بیکاری استانها همچون لرستان که امکانات مناسب دارند و بیکاری آنها بالا است، بسیار ما را رنج می دهد.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که باید وضعیت اشتغال را متحول نماییم، اضافه کرد: مسئولان در استانها باید نشست هایی با سرمایه گذاران و کارآفرینان برگزار کنند؛ کارهای کوتاه، میان و طولانی مدت باید صورت گیرد، به آقای استاندار هم سفارش کردم سریع اقدام نمایند چونکه امروز با صحنه هایی مواجه شدم که من متوجه شدم باید مسئله حل بیکاری در لرستان را سریع دنبال نماییم.
وی تصریح کرد: برخی اموری که می تواند بصورت کوتاه مدت صورت گیرد حتما باید صورت گیرد تا از مهاجرت جوانان و خانواده ها جلوگیری شود.

رئیس جمهوری همین طور در شورای اداری لرستان با اشاره به این که مسئله بیکاری تبدیل به لطمه اجتماعی در خانواده ها و جامعه می شود، اظهار داشت: از بامداد در هر کوی و برزنی که رفتم خانواده های بسیار محترمی با من صحبت کردند و شاید با ده ها نفر صحبت داشته ام که مشکل همگی آنها به شغل برمی گردد، مسئله جدی در لرستان شغل است.
حجت الاسلام رئیسی با اعلان اینکه همه دستگاهها و ظرفیت ها باید پای کار ایجاد اشتغال بیایند، اشاره کرد: وزارت کار در این عرصه طراحی کننده است، اما همه دستگاه هایی که امروز در این نشست نشسته اند موظف می باشند برای ایجاد شغل اقدام کنند؛ شغل و کشاورزی، شغل و صنعت، شغل و معدن و همه کارهایی که می تواند در لرستان شکل بگیرد مورد تاکید است.
همه دستگاهها ماموریت برای ایجاد اشتغال دارند
وی با تاکید بر این که دانشگاه هم در مسئله آب، بیکاری و مسائل عدیده ای که مطرح می شود نقش دارد، اضافه کرد: دولت ما همچنان که فاصله خودرا با مردم برداشته است، فاصله خودرا با دانشگاه برداشته و می خواهد دانشگاه اتاق فکر دولت باشد.
رئیس جمهور با اشاره به این که با بیان خواسته ها اتفاقی نمی افتد، ما می خواهیم در میدان موارد اتفاق بیفتد و این لازمه حضور جدی در صحنه است، گفت: با سخنرانی و بخشنامه اتفاقی نمی افتد، چقدر قانون داریم که روی زمین مانده و اجرا نشده است؛ بسیاری از قوانین اجرا نشده است، مسئله این نیست موردی فقط قانون شود، بلکه باید زمینه های اجرائی فراهم گردد و از تنگناهای اجرائی خارج شویم.
حجت الاسلام رئیسی با اعلان اینکه مسئله اشتغال مسئله مهم در لرستان است، اشاره کرد: در بعضی استانها اشتغال مسئله اول است؛ پس همه باید کمک کنند، صرف درخواست از استاندار کافی نیست.

وی همین طور در نشست خبری اختتام سفر خود با اشاره به این که در شورای اداری اعلام کردم آقایان نگاه نکنند فقط به وزارت کار، همه دستگاهها ماموریت برای ایجاد اشتغال دارند، بیکاری مردم را رنج دهد ما را هم رنج می دهد؛ ایجاد اشتغال به حق است و از خواسته هایی است که در دیدارهای مردمی فراوان دیده ام.
وی اشاره کرد: اشتغال را باید محور قرار دهیم و همه مدیران باید در این مسئله نقش ایفا کنند تا بیکاری که مردم را سالهاست رنج می دهد حل شود.
رئیس جمهور کشورمان با اعلان اینکه بخش سومی که با نگاه اشتغال باید فعال شود بحث گردشگری ست، اشاره کرد: لرستان در زمینه گردشگری زمینه های بسیاری دارد، خداوند متعال زمینه های بسیاری عطا کرده که باید از آن استفاده کرد؛ مسئله اقتصاد گردشگری باید در اولویت قرار بگیرد و در برنامه های سفر هم آمده است.
مأموریت رییس جمهور برای وزیر کار در لرستان
حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جریان سفر دولت به لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که سفرهای آقای رییس جمهور در دور اول با هدف تکمیل طرح های نیمه تمام و تزریق اعتبارات برای این طرح ها است، گفت: پیش از سفر مطالعات گسترده ای انجام شده است و مصوبات و طرح هایی بعنوان اولویت مشخص شده است.
با اشاره به این که با بهره برداری از این طرح ها تعداد چشمگیری اشتغال افزایش می یابد و رونق چشمگیری در استان ایجاد می شود، اظهار داشت: با این سفر هیئت دولت حرکت مناسبی در لرستان شروع می شود و ان شاء الله در سال های آتی ادامه می یابد.
وی با اعلان اینکه مسئله بیکاری در لرستان یک مسئله جدی است، اشاره کرد: امروز بامداد آقای رییس جمهور در هواپیما این مسئله را به من گوشزد کردند که در ارتباط با اشتغال در لرستان باید اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که در لرستان مواجه هستیم با تعداد زیادی واحد صنعتی تعطیل، که احیای آنها فرصتی مناسبی برای ایجاد اشتغال است و راه اندازی آنها هم سرمایه چندانی نیاز ندارد، اضافه کرد: در همین بازدیدها و دیدارها، بسیاری از افراد صاحبان صنایع تعطیل هستند که با سرمایه اندکی چرخ واحد تولیدی آنها می تواند به حرکت دربیاید.
عبدالملکی افزود: در این دیدارها حرف ها را می شنویم و منتقل می نماییم، قسمتی از کارها در اختیار ماست و بخشی در اختیار دیگر وزارتخانه ها است که مسائل توزیع می شود.
وی اشاره کرد: ‬دولت در استانها حضور می یابد تا مسائل را بصورت فوری حل کند و ‬امیدواریم مردم لرستان خیلی زود برکات این سفر را ببینند.
به هرروی باید منتظر ماند و دید در مسافرت رییس جمهور و دولت به لرستان و در دیگر برنامه های توسعه ای دولت چه تدابیر و اقداماتی در زمینه کاهش بیکاری و مهاجرت از یک سو و همین طور بهبود فاکتورهای اقتصادی عامل آن از طرف دیگر اندیشیده می شود.
تشکیل کارگروه تخصصی لطمه شناسی بنگاه های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل
علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کل مطالبه مردم لرستان، مسئولان، استاندار و نمایندگان از دولت، پشتیبانی از بحث سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بود و اولویت اول بود.
وی با اعلان اینکه برای تحقق این امر قرار شد که یک کارگروه تخصصی با موضوع لطمه شناسی بنگاههای اقتصادی تعطیل و با ظرفیت پایین تشکیل گردد عنوان کرد: راه حل در این رابطه قرار بوده ارائه شود و منابع اعتباری برای احیا، تکمیل و توسعه این بنگاهها برقرار شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی بزرگ مانند سد «معشوره»، راه آهن، سد «بختیاری» و… اظهار داشت: اینها می توانند نقش یک هلدینگ را ایفا کرده تا هم گسترش زیرساخت های استان را داشته باشیم و هم در زمینه اشتغال مؤثر باشند.
پرداخت تسهیلات به طرح های اقتصادی
آشتاب با تاکید بر این که سیاست های اقتصادی که دولت دارد، پرداخت تسهیلات به مجریان طرح های اقتصادی در زمینه های مختلف و در قالب های مختلف ایجادی، توسعه ای، سرمایه در گردش و.. نیز مقرر است در دستور کار قرار بگیرد اظهار داشت: توجه به بخش کشاورزی و توسعه اراضی آبی، ایجاد سیستم های نوین آبیاری، ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، گیاهان دارویی و… استان نیز مقرر است در امتداد ایجاد اشتغال در استان مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به این که قرار شده که دستگاهها و وزارتخانه های تخصصی ورود پیدا کنند و راهکارهای لازم را برای به فعلیت درآوردن این ظرفیت ها به کار گیرند اظهار داشت: ما هم پیگیری های مختلفی در این رابطه داشته ایم بطوریکه اجرای فاز چهار سیمان دورود یکی از مواردی بود که از طرف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لرستان مورد تاکید قرار گرفت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر این که ایشان دستور دادند که شرکت «شستا» به قضیه سرعت بدهد اظهار داشت: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز این واحد است، «شستا» نیز قول داد که به کار در این پروژه سرعت بدهد.
آشتاب با اشاره به کارخانه تعطیل شده «بهراد» دورود اظهار داشت: پیگیری این واحد نیز از تأکیدات وزیر بود، اجرای کنار گذر شهرستان دورود، بیمارستان در دست ساخت دورود، تصفیه خانه فاضلاب دورود، منطقه ویژه اقتصادی ازنا و… از دیگر تأکیدات وزیر در مسافرت به لرستان بود و قرار شد که با تامین اعتبار زمینه ایجاد اشتغال و ارتقای زیرساخت ها در استان برقرار شود.
وی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای مصوبات سفر دولت، بطور قطع یک رشد و تحرکی در زمینه های مختلف اقتصادی داشته باشیم.

منبع: