رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد؛ تشکیل اتاق تهاتر کالا با پاکستان

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اتاق تهاتر کالا با پاکستان تشکیل و فرایندهای تعرفه ترجیحی فعال شد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، علیرضا پیمان پاک اظهار نمود: اگر مقرر است میزان صادرات به روسیه طبق برنامه های پیشبینی شده از ۵۰۰ میلیون دلار کنونی به ۱۰ میلیارد دلار برسد، باید زیر ساخت های موجود همچون در بخش خط آهن و کانتینر توسعه یابد و در این رابطه الان هفت خط منظم کشتیرانی بین دو کشور فعال گشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: قواعد موجود در راه بازگشت ارز حاصل از صادرات، دردسرهایی برای صادرکنندگان بوجود آورده بود که در آئین نامه ضوابط تجاری و ارزی که در هیات دولت مصوب و ابلاغ گردید این فرایندها تسهیل شد، در نتیجه، بیشترین افزایش صادرات ماهانه در چهار سال گذشته، در مهر ماه گذشته رقم خورد.
وی اضافه کرد: کمیته بررسی آئین نامه ها، ضوابط و قوانین را با کمک اتاق بازرگانی تشکیل دادیم، چونکه صدها آئین نامه و مقررات موجود در امر صادرات، اگر برای صادرکننده، گیج کننده نباشد بطور قطع دست و پاگیر است.
پیمان پاک اضافه کرد: خیلی از این آئین نامه ها و ضوابط با یکدیگر تعارض دارند و نقص های موجود در خیلی از این آئین نامه ها، مانع توسعه صادرات است که این آئین نامه ها بزودی حذف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تدوین‏‎‏‎‏ نقشه راه تجارت ایران بر اساس هدف گذاری افزایش ۳۵ میلیارد دلاری صادرات، اولین اقدام در زمان مسئولیت سازمان توسعه تجارت بود افزود: در این فرآیند به کمک اتاق های مشترک بازرگانی و کارشناسان، کشورهای هدف صادراتی را دسته بندی و اولویت بندی کرده ایم که بزودی برنامه ما در خصوص این که به چه کشوری چه کالایی باید صادر نماییم نهایی می شود ضمن این که چالش های مربوط در حوزه لجستیک، گمرکات و توسعه بازار هم احصا خواهد شد.
پیمان پاک اظهار داشت: در ارتباط با کشور پاکستان نیز، اتاق تهاتر را تشکیل و فرایندهای تعرفه ترجیحی را فعال کردیم ضمن این که کامیون های ما که سال ها در مرز پاکستان متوقف می شدند الان تا کویته پاکستان تردد دارند.
وی اضافه کرد: در مسافرت اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوریه نیز، ۳۰ فعال اقتصادی و تجاری برتر کشور وزیر را همراهی کردند که برخی از آنها همچنان در سوریه حضور دارند و درحال مذاکره و عقد قرارداد برای ورود به بازارهای این کشور هستند.
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما فعال سازی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور بود و در اینباره مجوز فعال سازی مراکز تجاری را در کشورهای پاکستان، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان صادر کردیم که این مراکز به صورت تخصصی فعالیت دارند.
پیمان پاک افزود: اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف صادراتی را با جدیت پیگیری می نماییم که در این حوزه، رایزنان بازرگانی ایران در پاکستان و افغانستان مستقر شدند و رایزن بازرگانی ایران در ترکیه هم بزودی کار خودش را آغاز خواهد نمود.
وی اضافه کرد: با همکاری صندوق توسعه ملی، دو هزار میلیارد تومان منابع ارزانقیمت جهت کمک به حوزه صادرات در اختیار بانکها قرار گرفته و بانکها مکلف شدند که معادل آن یعنی دو هزار میلیارد تومان علاوه بر منابع صندوق توسعه ملی را برای تسهیلات ارزی ریالی سرمایه درگردش با قیمت مناسب در اختیار صادرکنندگان قرار دهند و بدین سان چهار هزار میلیارد تومان در اینباره اختصاص می یابد.
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: یک میلیارد یورو منابع صندوق توسعه ملی هم بعنوان منابع خریدار تعریف شده تا فعالان اقتصادی بتوانند از آن استفاده کنند.
پیمان پاک اضافه کرد: همینطور سرمایه صندوق ضمانت صادرات ۲۰۰ میلیون دلار افزوده شد که بنا داریم ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم در این صندوق افزایش سرمایه داشته باشیم.
وی افزود: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، میزان مشوق های صادراتی را در بودجه سال آینده به دو برابر افزایش دادیم.
پیمان پاک با اشاره به اینکه از ظرفیت همه دستگاه ها در مبحث افزایش صادرات استفاده می نماییم اظهار داشت: با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، حمل و نقل هوایی کالاهای صادراتی را اجرایی کردیم تا هزینه ها را برای صادر کننده ها کاهش دهیم.
ارتباط سامانه جامع تجارت و گمرک در مبحث قیمت های پایه صادراتی
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ارتباط سامانه جامع تجارت با گمرک مصوب شده و الان این ارتباط درباره ی قیمت پایه صادراتی درحال برقراری است ضمن این که ارتباط با سازمان امور مالیاتی هم در این سامانه شروع شده است که تا آخر سال می توانیم یک کالا را از مبدا تا مقصد رصد کرده و چالش های آنرا مدیریت و رفع نماییم.
وی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت توسط وزیر صمت مدیریت و پایش می شود اضافه کرد: به کارگیری سامانه ها فرآیند کار را تسهیل و امضاهای طلایی و فساد را از بین می برد.
هماهنگی با پلیس راهور پیش از برگزاری هر نمایشگاه
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: غیر از برنامه کلی که هر ساله شرکت نمایشگاه ها عرضه و شورای عالی آنرا تصویب می کند، پیش از برگزاری هر نمایشگاه یک نشست هماهنگی و تخصصی با پلیس راهور برگزار می نماییم تا دغدغه های مدنظر پلیس رفع گردد.
پیمان پاک اضافه کرد: اگر نمایشگاه پرمخاطب بود تلاش می نماییم آنرا در مکان دیگری برگزار نماییم ضمن این که باید زیرساخت های نمایشگاهی را در مجموعه ای مانند شهر آفتاب به صورت کامل تأمین نماییم تا از نظر برگزاری نمایشگاه های بین المللی دغدغه ای وجود نداشته باشد.
وی درباره ممانعت پلیس راهور از برگزاری نمایشگاه نساجی، پوشاک و متالورژی اظهار داشت: ناهماهنگی ها باعث شد که ورودی خودرویی نمایشگاه بین المللی تهران به مدت چند ساعت مسدود شود، اما با پیگیری های ما و همکاری پلیس راهور این مشکل حل شد.
پاک اضافه کرد: البته پلیس راهور هم دغدغه روان سازی ترافیک و آسایش شهروندان را دارد که قرار شد در اینباره هماهنگ عمل نماییم.
پیمان پاک اظهار داشت: تعطیلی ۱۸ ماهه نمایشگاه بین المللی به دلیل کرونا باعث شد در بازگشایی مجدد، سه نمایشگاه در یک تاریخ برگزار گردد که باعث شلوغی و افزایش تردد در محدوده نمایشگاه بین المللی شد.