عضو اتاق بازرگانی ایران: در تجارت آزاد حتی از طالبان هم عقب تریم!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید با وجود عضویت کشور در گروههای همکاریهای اقتصادی منطقه ای، فراهم نبودن زیرساخت های لازم دستیابی به اهداف را دشوار کرده است.
علی شریعتی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: عضویت ایران در توافق های همکاریهای اقتصادی مبحث جدیدی نیست و برای مثال سالهای طولانی از حضور ایران در گروه اکو می گذرد. در سالهای گذشته هم سعی شده با فعال کردن ظرفیت ها در آ س آن و اوراسیا، حضور ایران در این توافق های منطقه ای و بین المللی تقویت شود ولی استفاده از ظرفیت این توافق ها، احتیاج به فراهم شدن زیرساخت ها و مقدماتی دارد که برخی از آنها در کشور فراهم نیست.
وی ضمن اشاره به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و اجرایی نشدن تجارت آزاد در کشور، توضیح داد: امروز با وجود آنکه افغانستان به دست طالبان افتاده اما این کشور همچنان عضو سازمان تجارت جهانی است و مبادله کالا و صادرات آن و جابجایی پول به سادگی در این کشور انجام می شود. این در شرایطی است که ما همچنان با گمرکات و حقوق ورودی و خیلی از دیگر مقررات مواجه هستیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران به تحریم های اقتصادی ضد اقتصاد کشور اشاره نمود و اظهار داشت: تحریم ها از سویی به قدرت گرفتن برخی صنایع داخلی و افزایش توان آنها در تأمین نیازهای کشور منجر شده که بطور قطع اتفاق مثبتی است اما از سوی دیگر قهر بودن اقتصاد ما با جهان، فرصت حضور در عرصه های بین المللی و توسعه تجارت را گرفته که این بطور قطع به ضرر کشور تمام می شود.
شریعتی افزود: ما نباید فراموش نماییم که هدف اقتصادی کشور، صرف تأمین نیازهای داخلی و کاهش تقاضا برای واردات نبوده است. در سندهای بالادستی قید شده که ایران باید به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل گردد اما برخی تصمیمات داخلی غلط، در کنار مشکلاتی که در عرصه بین المللی وجود داشته امکان استفاده از این ظرفیت ها به ایران نداده است.
وی با اشاره به اینکه تجارت یک جاده دو طرفه است، توضیح داد: وقتی از عضویت در توافق های همکاری اقتصادی صحبت می نماییم باید به صورت دقیق مشخص نماییم که چه نیازی داریم و در عوض توانایی برای صادرات به کشورهای مقصد خواهیم داشت. برای مثال در اورسیا ما از سویی با مشکل حمل و نقل و از طرفی با نبود آموزش و توانمندی مواجه بودیم و ازاین رو می بینیم که ما در این توافق بیشتر از آنکه صادرکننده باشیم، وارد کننده شده ایم.
عضو اتاق بازرگانی افزود: پاکستان بعنوان یکی از اعضای ابتدایی گروه اکو که مرز مشترک زمینی با ایران دارد، ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات برای ما فراهم نموده اما با عنایت به تعرفه بالا، صادرات کالاهای ایرانی به این کشور محدود است. در سالهای گذشته یک توافق برای صادرات شیرینی و شکلات توانست بستر قابل توجهی در این حوزه فراهم آورد و با مذاکرات مشترک در چارچوب همکاریهای دو جانبه و چند جانبه، میتوان انتظار داشت که بستر مساعدی برای افزایش صادرات کشور به همسایگان فراهم گردد.

منبع: