علی الحساب اعلام شد میزان افزایش حقوق کارکنان شرکتهای دولتی در سال آینده

به گزارش زیپو کالا سازمان برنامه و بودجه میزان علی الحساب افزایش حقوق کارکنان شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را ۱۰ درصد اعلام نموده است، درصد افزایش حقوق کارکنان دولت حتی به صورت علی الحساب هنوز معلوم نیست.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بخشنامه بودجه شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، از جانب سازمان برنامه و بودجه ابلاغ گردیده است و آنها مکلفند بودجه پیشنهادی خویش را تا حداکثر ۲۰ مهر ماه به این سازمان عرضه کنند.
اما آنچه که در بخشنامه آمده در حوزه حقوق از این حکایت دارد که سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده تمامی شرکتهای دولتی همچون شرکت هایی که دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند افزایش ضریب ریالی حقوق را به صورت علی الحساب ۱۰ درصد در نظر بگیرند که رقم قطعی ضریب باید به تصویب هیات وزیران برسد.
همینطور افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب ۱۰ درصد لحاظ خواهد شد و رقم قطعی افزایش به تصویب شورایعالی کار می رسد.
طبق این بخشنامه ضریب حقوق اعلامی در بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ ابلاغی توسط رئیس جمهور ملاک محاسبه و تنظیم نهایی هزینه پرسنلی تمامی شرکتهای دولتی خواهد بود.
افزایش حقوق کارکنان دولت فعلاً مشخص نیست
اما آنچه که مطرح شده در ارتباط با شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت خواهد بود و این جدا از حقوق و مزایایی است که دولت بابت کارکنان خود پرداخت می کند که فعلاً میزان افزایش حقوق کارکنان دولت مشخص نشده و در بخشنامه کل بودجه ۱۴۰۱ گنجانده خواهد شد، ولی در نهایت میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و کارکنان شرکتهای دولت برابری خواهد نمود.
لازم به توضیح است که بودجه کل کشور از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می شود که حقوق و مزایای کارکنان دولت از محل منابع عمومی از بودجه عمومی پرداخت می شود که در سمت مصارف در هزینه های جاری قرار می گیرد.
ازاین رو آنچه که در مورد این افزایش ۱۰ درصدی در بخشنامه بودجه شرکتهای دولتی مطرح است در ارتباط با خود این شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت می باشد که بودجه آنها از منابع عمومی دولت جدا است و به عبارتی دولت پرداختی از محل منابع عمومی به آنها ندارد.
این در شرایطی است که تعیین میزان افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم صورت گیرد و برپایه قانون بودجه سال جاری افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان تا ۲۵ درصد پیشبینی و مقرر شد که دریافتی های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول این ۲۵ درصد نشده و فقط به میزان ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق داشته باشند.