در پی كنترل بازار ارز رخ داد رفت و برگشت قیمت سکه و طلا از مسیر صعود

زیپو کالا: با وجود نوسانات محدوده اونس جهانی طلا و افزایش یکباره نرخ ارز در ابتدای هفته ای که گذشت، قیمت سکه و طلا افزایش قابل توجهی داشت اما با دستور رییس جمهوری برای کنترل بازار ارز، افزایش نرخ ارز متوقف و بازار کنترل شد؛ بر این اساس سکه و طلا نیز از مسیر صعودی خود بازگشت و در آخرین معاملات اختتام هفته، کاهش قیمت ها را ثبت نمود.
محمد کشتی آرای- نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار نمود: با عنایت به این که قیمت اونس جهانی تغییرات بسیار مختصری داشت و از ۱۸۱۴ دلار نهایت تا ۱۸۱۸ دلار نوسان داشت، تاثیر چندانی در قیمت سکه و طلا داخل نداشت؛ اما اوایل هفته با عنایت به اتفاقات سیاسی و تحولات افغانستان و تقاضاهایی که در بازار شکل گرفت، شاهد افزایش شدید نرخ ارز بودیم و همین موضوع سبب شد که قیمت ارز در بازارهای داخلی از کانال ۲۷ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: اما در پی تحولات بازار ارز، با دستور رییس جمهوری به بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بازار ارز موجب شد، روند صعودی نرخ ارز متوقف و با کاهش روبرو شود؛ بطوریکه اواسط هفته با عنایت به همین دستورالعمل، هر دلار حدود ۱۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. طبیعتا کاهش نرخ ارز سبب شد که قیمت سکه و طلا که همپای ارز، افزایش پیدا کرده بود، با کاهش نرخ ارز مجدد کاهشی شوند.
این مقام صنفی تصریح کرد: در مجموع از اواسط هفته، سیر نزولی نرخ ارز، قیمت سکه و طلا شروع شد و در ایام پایانی هفته قیمت ها نسبت به ابتدای هفته کاهش داشت. از طرفی بازار بعد از ایام سوگواری اباعبدالله(ع) و نوسانات افزایشی که پیدا کرده بود، در ایام ابتدایی هفته افزایش قیمت ها، تحرکی در بازار ایجاد کرد و منجر به شکل گیری تقاضا شد اما بعد از کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت سکه و طلا، مجدد بازار با کاهش تقاضا روبرو شد؛ بطوریکه در انتها هفته دادوستدها به حداقل خود رسید و بازار با رکود مواجه گردید.

کاهش ۲۵۰ هزار تومانی سکه که تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هم پیش رفته بود
کشتی آرای در ارتباط با تغییرات قیمتی یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار داشت: طی هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و این درحالیست که در اوایل هفته تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم پیش رفته بود. سکه تمام قدیم نیز با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی در انتها هفته به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ رسیده است.
وی افزود: نیم سکه که تا شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزوده شده بود، بعد از کاهش قیمت ها به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و بدین ترتیب ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. در آخرین معاملات پایانی هفته ای که گذشت، ربع سکه با کاهش قیمت ها به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است درحالیکه که تا سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هم در اوایل هفته افزایش پیدا کرده بود. سکه های یک گرمی نیز با افزایش قیمت ها تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت اما بعد از کاهش قیمت ها، با افت ۱۰۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

کاهش ۴۵۰۰۰ تومانی هر گرم طلا ۱۸ عیار
این مقام صنفی با اشاره به اینکه هر مثقال طلا در اوج قیمت ها تا پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هم افزایش قیمت پیدا کرد، اظهار داشت: در آخرین معاملات اختتام هفته، هر مثقال طلا به حدود پنج میلیون و ۳۰ هزار تومان رسیده است. همین طور هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای هفته تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در معاملات پنجشنبه، با قیمت یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان دادوستد شد و براین اساس هر گرم طلا ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته با کاهش حدود ۴۵ هزار تومانی مواجه گردید که به نسبت نوسانات معمول گرم طلا، قابل توجه بوده است.

علیرغم کاهش حباب تمامی قطعات سکه، حباب سکه تمام طرح جدید بزرگتر شد
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: حباب سکه در ایام ابتدایی این هفته کاهش پیدا کرده بود و به حدود ۴۵۰ هزار تومان هم رسید اما در آخرین معاملات پایانی هفته در صورتی که همه قطعات سکه کاهش حباب داشتند اما سکه طرح جدید (همانطور که قابل مشاهده است) حداقل میزان کاهش قیمت را داشت که علت آن نیز این است که عرضه قابل توجهی در بازار برای سکه طرح جدید در بازار صورت نگرفت؛ پس باتوجه به این که عرضه کم بود، قیمت سکه طرح جدید به میزان سایر قطعات سکه، کاهش قیمت نداشت و حباب آن افزایشی شد. در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) سکه طرح جدید حدود ۶۵۰ هزار تومان حباب داشت.
کشتی آرای در پاسخ به این که عرضه کم در این هفته، علت خاصی داشته است یا خیر؟ اظهار نمود: خیر. گاهی اوقات در پی تحولاتی که صورت میگیرد، عرضه برخی قطعات کمتر و برخی بیشتر می شود. در این هفته همانطور که اشاره شد، هیچ تقاضایی برای خرید سکه طرح جدید در بازار وجود نداشت؛ از طرفی عرضه ای هم وجود نداشت و کسی برای فروش به بازار مراجعه نکرد که با عنایت به کاهش قیمت ها طبیعی است.

منبع: