اعلام آمادگی بندر امیرآباد برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه خزر

به گزارش زیپو کالا مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از آمادگی این بندر برای صادرات نفت کشورهای حاشیه خزر از راه سوآپ نفتی از خاک ایران اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی اصل سعیدی پور در یادداشتی کوتاه پیرامون اهمیت دریای خزر در اقتصاد منطقه گفت تجارت هم افزا و همگرا کشورهای حاشیه دریای خزر با یکدیگر، یکی از نقش های مهم این دریا در اقتصاد دنیا به شمار می آید که بررسی و مطالعه بر موقعیت استراتژیکی بنادر واقع در نوار ساحلی این دریا، روند تأثیرپذیری بر منافع کشورهای مشترک المنافع را به خوبی نشان خواهد داد.
وی نقش نواحی شرقی دریای خزر را به سبب وجود بندر امیرآباد در توسعه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و همکاریهای اقتصادی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر را عامل مهمی برشمرد که منجر به افزایش شایان توجه مراودات و مبادلات تجاری دوجانبه با این کشورها می شود.
مدیرکل بندر امیرآباد از سویی دیگر، به تمایل کشورهای حوزه خزر به تنوع بخشی در صادرات باتوجه به جایگاه ویژه ژئوپولیتیکی مهم ایران و استفاده از ظرفیت راهبردی بنادر شمالی خصوصاً بندر امیرآباد اشاره نمود و گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند در کنار صادرات غلات، چوب و سایر کالاهای غیر نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر و نیازشان به صادرات نفت بوسیله سوآپ به ایران، به جهت عدم دسترسی به آبراه های آزاد بین المللی و هزینه بالای صادرات نفت بوسیله راه های زمینی، منافع اقتصادی خودرا تامین کند.
وی به موقعیت راهبردی ایران که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و همین طور دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مرز ساحلی از بندر ترکمن تا آستارا، اشاره و بر ایجاد ظرفیت های فوق العاده جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای ساحلی دریای خزر با دیگر کشورهای منطقه، همزمان با تامین منافع اقتصادی کشور تاکید نمود.
سعیدی پور ابراز امیدواری کرد: با تقویت اتحاد و اعتماد جمعی کشورهای منطقه، شاهد ایجاد یک بلوک اقتصادی- سیاسی قوی در دریای خزر باشیم.

منبع: