مقام مسئول خبر داد؛ صف معطلی کامیون ها در مرز بازرگان از ۳ ماه قبل حذف گردیده است

به گزارش زیپو کالا مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از حذف صف کامیون ها از خرداد سال جاری در مرز بازرگان با راه اندازی پارک ترافیک در این منطقه اطلاع داد.

محمدرضا عبدالرحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ترافیک پرحجم مرز بازرگان اظهار داشت: ما در سمتِ داخل این پایانه مرزی صف کامیون نداریم و از سمت ترکیه شاهد معطلی کامیون ها هستیم که تعداد کامیون های متوقف شده ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه برآورد می شود.
وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون وارد مرز بازرگان می شود، اضافه کرد: ۲۵ مردادماه ۴۸۰ دستگاه کامیون وارد شد اما از سمت داخل هیچ صفی شاهد نبودیم و ۲۶ مردادماه هم ۱۵۰ کامیون از کشور خارج شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: از خرداد سال جاری صف بستن کامیون ها در جاده های منتهی به مرز بازرگان به صورت کامل جمع شد و علت آن هم راه اندازی مجموعه پارکینگ هوشمند با ظرفیت ۶۵۰ دستگاه کامیون در ماه های اخیر است که خدمات اقامتی و تفریحی برای رانندگان کامیون ها در آن منظور شده است.
وی به راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند تردد کامیون ها اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این سامانه رانندگان می توانند با پارک کردن خودروی خود در پارکینگ و سپس خروج از آن، تنها ساعاتی پیش از رسیدن نوبت، پیامک رفتن به خودرو دریافت می کنند.
عبدالرحیمی اضافه کرد: بر مبنای آخرین گزارش های دریافتی، ۲۵ مرداد ۱۶۶ دستگاه کامیون آماده خروج از مرز بوده اند؛ در فرآیندهای خروج از مرز علاوه بر کنترل سوخت از جانب شرکت نفت، مرزبانی ناجا مبحث قاچاق و گمرک هم تشریفات گمرکی را مدیریت می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: ۲۴ مرداد ۳۱۹ دستگاه کامیون در مرز بازرگان از سمت ایران حضور داشتند؛ ۲۳ مرداد ۳۲۲ دستگاه، ۲۲ مرداد ۳۴۰ دستگاه کامیون، ۲۱ مرداد ۳۰۷ کامیون، ۲۰ مرداد ۳۵۶ دستگاه، ۱۹ مرداد ۳۲۳ کامیون و ۱۸ مرداد ۳۲۰ کامیون در مرز بازرگان از کشور خارج شدند.
وی تاکید کرد: ازاین رو به صورت متوسط روزانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ دستگاه کامیون از کشور از مرز بازرگان خارج می شود.
عبدالرحیمی درباره علت توقف طولانی کامیون ها در مرز گولبولاغ از سمت ترکیه اظهار داشت: این معطلی ها پیش از آنکه کامیون ها وارد مرز بازرگان شوند، انجام می شود که عامل آن پایانه مرزی سمت ترکیه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: ۱۸ مرداد ۴۷۴ دستگاه کامیون وارد کشور شد، ۱۹ مرداد ۴۲۸ دستگاه، ۲۰ مرداد به ۴۵۸ دستگاه کامیون رسید، ۲۱ مرداد ۵۵۴ کامیون از مرز بازرگان به کشور وارد شد، ۲۲ مرداد ۳۷۴ دستگاه، ۲۳ مرداد ۴۵۹ کامیون، ۲۴ مرداد ۴۷۱ دستگاه و ۲۵ مرداد ۴۸۰ کامیون به کشور وارد شده است.
وی تاکید کرد: متوسط ورود کامیون به کشور روزانه از مرز بازرگان ۴۷۰ تا ۴۸۰ دستگاه است.
این مقام مسئول درباره یکی دیگر از علل صف کامیون های ورودی به ایران در مرز بازرگان اظهار نمود: کامیون های عراقی که برای ترانزیت از خاک ایران استفاده می نمایند و بعد از ورود به بازرگان، از مرز باشماق وارد اقلیم کردستان عراق می شوند.
عبدالرحیمی افزود: مثلا در روز ۲۴ مرداد از ۴۶۹ دستگاه کامیون ورودی، ۲۲۱ دستگاه آن ایرانی و ۲۴۸ دستگاه خارجی هستند. کامیون های ترانزیتی به دیگر کشورها هم همچون عراق و ترکمنستان در زمره تعداد کامیون های ورودی به کشور برآورد شده است.

منبع: