اهمیت تامین زمین رایگان از طرف دولت برای بهبود بازار مسكن

به گزارش زیپو کالا کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل اصلی بخش مسکن که تامین زمین است، اظهار داشت: دولت باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد تا خود به ساخت و ساز اقدام نمایند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر حجت الاسلام عبدالله فتحی در نشست سیاست های اقتصادی پیشنهادی به دولت دهم از دید اقتصاد اسلامی، درباره بحران مسکن امسال و اولویت ها و راهکارهای این بحران گفت: بیش از ۳۰ درصد خانوارها با حدود ۸ میلیون نفر در کشور مستاجرند. همین طور بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در شهرها خالی است.
وی یکی دیگر از مشکلات بخش مسکن را ضعیف بودن معماری و شهرسازی در کشور در سالهای بعد از انقلاب عنوان و اظهار نمود: این در حالیست که معماری و شهرسازی سنتی ما بسیار گسترده بوده و الگوهای مختلفی برای شهرسازی در گذشته داشته ایم.
کارشناس اقتصادی افزود: شهرها در چند دهه به شکلی طراحی شده اند که تعاملات و روابط اجتماعی درحال افول است. شهرهای پرند و پردیس که در بیش از یک دهه اخیر با مسکن مهر به اوج شهرسازی رسیده اند یکی از ضعیف ترین نمادهای شهرسازی هستند. ما در شهرهای جدید، اقتصاد شهری، ارتباط شهر و خانواده ها، تحکیم بافت معنوی و خیلی از مسائل انسانی شهری دیده نشده است. وقتی تراکم شهری و طبقات را می فروشیم به این معنا است که حق تنفس و آفتاب مردم را فروخته ایم.
حجت الاسلام فتحی اشاره کرد: تعداد حاشیه نشینان و افرادی که به حاشیه شهرها منتقل شده اند روز به روز درحال افزایش هستند. سپس به جهت اینکه مشکل این افراد مستأجر را حل نماییم طرح های ساخت و ساز ارائه می دهیم که وام های سنگینی دارد و کسانی که در اجاره مسکن خود مانده اند مقرر است اقساط سنگین ساخت مسکن را پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: ۷۰ درصد معاملات مسکن سوداگرانه است. دوره انتظار خرید مسکن در شهرهای بزرگ به ۴۰ سال رسیده و با احتساب دوره بازپرداخت اقساط این مدت زمانی بسیار طولانی تر می شود.
این کارشناس اقتصادی درباب راهکارها تصریح کرد: تامین زمین از طرف دولت باید افزایش یابد. در صورتیکه تولید زمین هم اکنون صفر است. حال آنکه بطور طبیعی هر کس باید بتواند هر متراژی زمین که بخواهد خریداری کند.
وی اشاره کرد: این که دور شهرها محدوده تعیین می کنند نتایج اشتباهی در پی دارد و نتیجه یک سیاستگذاری اشتباه و تبانی نانوشته شهرداری ها با سوداگران زمین است تا قیمت زمین افزایش یابد و بتوانند اراضی را با پیمانکاران تهاتر کنند.
حجت الاسلام فتحی، کل اراضی زیر بار مسکونی در کشور را نیم درصد مساحت کشور دانست و اشاره کرد: مجموع اراضی کشاورزی، صنعتی و مسکونی به ۵ درصد مساحت کشور نمی رسد.
به گفته فتحی ۱۱ میلیون نفر از جمعیت شهری در بافت فرسوده و ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در سکونت گاه های غیررسمی زندگی می کنند و بد مسکن هستند.

منبع: