در گزارش زیپو كالا مطرح شد؛ فروش الزامی كالا ممنوع می باشد

به گزارش زیپو کالا مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: فروش الزامی هر گونه کالا در کنار کالای دیگر ممنوع بوده و در صورت احراز تخلف، با متخلفین برخورد می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، در کنار گرانی های روزافزون و بلاتکلیفی بازار، موضوعی که از زمستان سال قبل بارها و بارها رسانه ای شده و موجبات نارضایتی مصرف کنندگان را فراهم نموده، فروش الزامی کالا برای خریداران یک کالای خاص همچون روغن است.
در توضیح بیشتر باید اظهار داشت که فروش الزامی هم خود به دو شکل انجام می شود؛ در اواخر سال قبل و اوایل سالجاری شاهد آن بودیم که بعضی از فروشگاه ها تنها در حالتی روغن را به مشتری یعنی حلقه آخر مصرف می فروختند که شخص حتما در کنار آن کیسه فریزر، رب گوجه فرنگی و … هم بخرد. در غیر این صورت اعلام می کردند که موجودی روغن ندارند.
همچنین شنیده ها حاکی از آن بود که شیوه دومی هم در فروش الزامی ابداع شده به این صورت که بعضی از شرکتهای پخش، روغن را تنها در صورتی به بنکداران می فروشند که بنکدار حتما کالای دیگری از قبیل تن ماهی، رب گوجه فرنگی و … هم بخرد.
کار تا جایی جلو رفت که وزارت صمت در اسفند سال قبل در نامه ای به انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران هر گونه فروش الزامی کالا را ممنوع اعلام نمود.
با این حال باآنکه در زمستان سال قبل وزارت صمت فروش الزامی را تخلف اعلام نمود اما مجدد در اوایل تیر ماه سال جاری قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به خبرنگار مهر گفته بود که طی هفته های اخیر شاهد فروش الزامی برنج خارجی، کیسه فریزر و تن ماهی همراه با روغن از جانب شرکتهای پخش به بنکداران هستیم؛ یعنی وقتی بنکدار به شرکت برای خرید روغن رجوع کند باید یکی از این کالاها را هم بخرد در غیر این صورت، روغنی تحویل نمی دهند.
هر گونه فروش الزامی کالا ممنوع است
در همین راستا صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: فروش الزامی هر گونه کالا در کنار کالای دیگر ممنوع می باشد و اگر شرکت یا کارخانه ای این اقدام را انجام دهد، مرتکب تخلف شده است.
وی اضافه کرد: در صورتیکه گزارشی به بازرسین برسد حتما با متخلف برخورد می کنند؛ چونکه فروش الزامی هیچ توجیهی ندارد.
بیک زاده اظهار داشت: این نحوه فروش اجحاف در حق خریدار است و یه هیچ وجه نباید صورت گیرد.
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت خاطرنشان کرد: خریداران حتما در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سامانه ۱۲۴، سازمان حمایت و یا سازمان های صمت استانی گزارش دهند.
بر این اساس، نکته قابل تأمل آنکه این اتفاق زمانی که در زمستان و یا اوایل سالجاری رخ داد ناشی از کمبود روغن و افزایش تقاضا برای این محصول اما این که مجدد شاهد بروز این پدیده هستیم، قابل توجیه نیست، چونکه الان باآنکه گرانی وجود دارد اما به قول فعالان بازار، از نظر موجودیت روغن مشکلی وجود ندارد. ازاین رو دستگاههای نظارتی حتما باید از تبدیل شدن این شیوه فروش به یک رویه معمول و عرف جلوگیری نمایند.

منبع: