مسئول پایداری سدهای اردبیل خبر داد؛ حجم ذخیره سد یامچی اردبیل ۴۰ درصد كاهش پیدا كرد

مسئول پایداری سدهای استان اردبیل اظهار داشت: هم اکنون میزان ذخیره سد یامچی نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: سد یامچی که تأمین کننده آب شهرهای اردبیل، سرعین و بخش کشاورزی دشت اردبیل است، با کاهش آورده از راه چهار رودخانه ورودی به این سد روبه رو شده است.
وی به آورده پایین رودخانه کمال آباد، آغلاغان، رودخانه مرکزی بالیقلو و شاخه شرقی رودخانه بالیقلو به پشت سد یامچی اشاره نمود و اظهار داشت: همه این رودخانه ها با طی مسیر بیشتر از ۳۰ کیلومتر آورده خویش را به مخزن سد می رساندند که سال جاری به علت خشکسالی آورده این رودخانه ها بسیار پایین آمده و در بعضی از این منابع آبی آورده تا حد صفر است.
مسئول پایداری سدهای استان اردبیل خاطرنشان کرد: از راه رودخانه آغلاغان آب هشت روستا به همراه تأمین آب سنتی کشاورزان تأمین می شد که به صورت ۷۰ درصد کاهش آورده این رودخانه را شاهد می باشیم.
سلیمی اضافه کرد: در کنار خشک شدن بخش عظیمی از رودخانه ها و منابع آب ورودی به سد یامچی در منطقه کورائیم هم رودخانه قوری چایی که منابع آب سد ملااحمد را تأمین می کند با کاهش فاحشی روبه رو شده است.
وی به وضعیت بارندگی های استان و کاهش منابع آب سدها اشاره نمود و افزود: از نظر نگهداری و بهره برداری در سدهای استان مشکل خاصی وجود ندارد و با استفاده از دستگاههای فشارسنج، نشت سنج و همینطور نظارت های مستمر تلاش داریم تا بدنه سدها در وضعیت ایمنی کامل باقی بمانند تا مشکلی از لحاظ بهره برداری از سدهای موجود شکل نگیرد.
سلیمی به پایش عینی سدها و توجه به عمر آنها در تعمیرات و ارتقا وضعیت نگهداری اشاره نمود و اظهار داشت: در همه سدهای استان که به دست مهندسان ایرانی راه اندازی شده، تلاش بر این است تا بر مبنای دستورالعمل ها مباحث ایمنی و کنترل سدها مورد توجه قرار گرفته و به شکل روزانه و هفتگی بازرسی ها و گزارش به مسؤلان ارشد به انجام برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش بارندگی ها در نیر اشاره نمود و اضافه کرد: در این شهرستان میزان بارندگی به حدی بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۷۵ درصد کمبود بارش و نزولات جوی را شاهد می باشیم.
رئیس اداره منابع آب شهرستان نیر تصریح کرد: در سه ماهه سال جاری این میزان کمبود آب و کاهش بارندگی ها محسوس تر بوده و وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده است.
سلیمی به پایین آمدن ذخیره سد یامچی و منابع آب جاری به این سد اشاره نمود و افزود: ما شرایط متفاوتی را در بالا دست سد و تأمین منابع مورد نیاز شاهد می باشیم که اولویت اصلی در تأمین منابع آب پایدار برای شرب و مصرف شهروندان است.
وی افزود: آب آشامیدنی نیر از چشمه بولاغلار تأمین می شود و هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد اما در تأمین آب کشاورزی با چالشی جدی روبه رو هستیم که انتظار می رود با رعایت اصل صرفه جویی بخش عظیمی از مشکلات و دغدغه ها رفع گردد.