دلیل كم شدن تعداد شاغلین در بهار سال قبل

به گزارش زیپو کالا بررسی وضعیت تعداد شاغلین در بهار سال قبل نشان داده است که نسبت به بهار سال پیش از آن بیشتر از یک میلیون و ۴۴۵ هزار نفر کاهش داشته است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بازار کار هر کشور از جنبه های مختلفی مورد رصد و بررسی تحلیل گران بازار کار قرار می گیرد که در این راستا تحلیل شاخصهایی همچون مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و اشتغال همواره از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

به ویژه تحلیل تعداد شاغلین که ضمن عرضه چشم اندازی از فعالیت های اشتغالزای کشور، نوسانات و تغییرات سایر شاخصها را مورد بررسی قرار می دهد.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی تعداد شاغلین در بهار و تابستان سال ۱۳۹۹ پرداخته است.

بر اساس این گزارش تعداد شاغلین در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیشتر از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته و این امر در سایه شیوع بیماری کرونا رخ داده است اما در تابستان سال قبل با کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل مواجه بوده ایم به نحوی که این کاهش حدود ۷۷۹ هزار نفر بوده و مبین کاهش شدت تأثیر شیوع کرونا بر اشتغال کشور بوده است.

بررسی تعداد شاغلین بخش کشاورزی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن هم افزایش بیشتر از ۱۰۲ هزار نفر را نشان داده است به نحوی که جمعیت شاغلین بخش کشاورزی از چهار میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۲۰ نفر سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۲ هزار و ۶۴۷ نفر افزایش پیدا کرده است.

علیرغم آنکه در بهار ۱۳۹۸ تعداد شاغلین بخش کشاورزی چهار میلیون و ۲۷۶ هزار و ۹۹۹ نفر بوده این رقم در بهار سال ۱۳۹۹ به رقم چهار میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۲۳ نفر رسیده و بیشتر از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش داشته است.

بیشترین تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی در ارتباط با بخش کشاورزی و شکار و فعالیت های خدماتی وابسته بوده است. کمترین تعداد شاغلین هم به جنگلداری و صید و پرورش و تکثیر حیوانات آبزی متعلق می باشد.

منبع: