یادداشت چالشهای اقتصاد مخابرات در سال ۱۴۰۰

زیپو کالا: یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی به مناسبت روز جهانی ارتباطات، دلایلی را برشمرد که اگر شرکتهای مخابراتی کشور بدون اعلام ورشکستگی سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارند، داستان موفقیتشان را باید برای دیگر اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات روایت کنند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در یادداشت عباس پورخصالیان آمده است: پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۲۰۲۱، مثل سال های اخیر بشارت دهنده رسالت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در امر خطیر تحول (یا به بیان من) ترادیسی دیجیتالی جوامع انسانی از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتالی در جامعه اطلاعات است. تنها تفاوت پیام سال جاری دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات نسبت به پیامهای سالیان پیش این است که پیام سال جاری ایشان از فناوری های اطلاعات و ارتباطات بعنوان مدافع جامعه انسانی در مقابل کووید ۱۹ یاد می کند.
به عقیده دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، خیلی از داستانهای روایت شده از کارکرد موفقیت آمیز فناوری های اطلاعات و ارتباطات در مقابل کووید ۱۹، هم گویای اهمیت حیاتی فناوری های اطلاعات و ارتباطات هستند و هم ناهمگونی و نابرابری های عمیق توسعه جامعه اطلاعات و دولت دیجیتالی را در بین و در درون بعضی از کشورها بر ملا می کنند.
از این رو، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات مایل است در این سال سرنوشت ساز (۲۰۲۱)، اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات را در روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات بسیج و متحد کند تا برای تحقق ترادیسی دیجیتالی در هر زمینه از کسب و کار و در تمام بخش های زندگی بیشتر و بهتر از پیش بکوشند. به قول وی این روز فرصتی برای تقویت راهبردهای ملی در زمینه توسعه، اجرای سیاست های هوشمندانه و اقدامات مؤثر برای تشویق سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب مهارت های دیجیتالی و ارتقای خدمات اتحادیه بین المللی مخابرات با استفاده از فناوری هایی جدید مانند “هومص” (AI) یا نسل پنجم ارتباطات رادیویی (۵G) به صورتی که ترادیسی دیجیتالی شتابنده ای که شاهد آن هستیم، هیچ کس را فراموش نکند، فردی را در “برون­خط” و در حالت Offline غال نگذارد و احدی را در وضعیت «خارج از کنترل» و نامتصل یا (”Not controlled by or directly connected to a computer or the internet”) رها نکند.
پایانبخش پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات این درخواست است که اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات بکوشند، روایت های کتبی داستان موفقیت خود در عرصه توسعه فاوا بعلاوه چالشهای موجود یا رفع شده و درسهای آموخته شده در فرآیند توسعه فاوتحقق اقتصاد دیجیتالی را به دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات منعکس کنند.
ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات دارای دو نوع عضویت است: یکی، عضویت دولتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آنرا نمایندگی می کند و دیگری، عضویت بخشی که از میان ده ها شرکت فعال در بخش مخابرات و ارتباطات کشور، تنها شرکت مخابرات ایران است که Sector Member یا عضو بخشی ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات است. بنابراین بر عهده این دو عضو اتحادیه بین المللی مخابرات است که درخواست دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات را اجابت و داستان هایی از موفقیت ها و چالش های پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور را صادقانه روایت کنند.
اکنون میتوان پرسید: آیا بخش دولتی و بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات در ایران، در جشن ۱۷ مه، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۱۴۰۰ خورشیدی می تواند از موفقیت های خود در سرعت بخشیدن به پروژه های ترادیسی دیجیتالی در این زمانه دشوار، داستانی صادقانه روایت کند؟ به عقیده نگارنده، داستان چالش های ما به قدری تلخ هستند که حتی نخواهیم توانست روایتشان نماییم. به یاد بیاوریم که نوروز ۱۴۰۰ با شکایت رهبری از ولنگاری در فضای سایبری آغاز شد و با پیام ایشان درباره لزوم پشتیانی و مانع زدایی از تولیدگران کالاها و عرضه کنندگان خدمات اساسی کشور! روایت داستان موفقیت های احتمالی مان را (اگر موفق شدیم) باید به بعداز مانع زدایی ها موکول کنیم!
سالی که نکو ست از بهارش پیدا ست!
درست است که نباید انرژی منفی در بدنه جامعه تزریق کرد! اما، از موفقیت های محقق نشده هم نباید بشارت داد. می گویند: موفقیت، همیشه دروغگویی بزرگ بوده است (Success has always been the greatest liar) پس بگذار سال جاری که سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است، شمه ای از شکست ها و چالش های تجربه شده در بخش فاوا بگوییم؛ تا مشکلات فراهم آوران شبکه های مخابراتی و ارتباطی که سهمی به سزا در افزایش تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از دیگر بخش ها بر عهده دارند، هم مطرح و ان شاءالله رفع شوند.
به علل زیر اگر شرکتهای مخابراتی کشور، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارند بدون آن که ورشکستگی خویش را اعلام کنند، داستان هایی از موفقیت را باید برای دیگر اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات روایت کنند:
– نخست، به علت تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰! قانونی که تبصره ۶ آن در بند “ی”، جزء (۲) صراحت دارد که: از درآمد شرکتهای بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات باید ۱۰ درصد بیشتر از پیش برداشت کرد، تا با نظارت و مدیریت دبیر شورایعالی فضای مجازی برای توسعه زیرساختهای همان اپراتور در شبکه ملی اطلاعات هزینه شود (!!) و قسمتی از آن هم خرج نهادی نظارتی در عرصه تولید محتوا در مجموعه فرادولتی و فراقوه ای سازمان صدا وسیما شود (!!).
– از منظر دگرگونی اقلیمی هم سال ۱۴۰۰ سالی چالش انگیز برای اُپراتورهای مخابراتی و ارتباطی است: از اخبار یکی دو ماهه اخیر چنین بر می آید که شرکتهای مخابراتی و ارتباطی به علت مخاطرات خشک­سالی، بالا رفتن دمای سالن های تجهیزات فنی و احتمال قطع شدن مکرر شبکه برق رسانی، بویژه به علت کارکرد نامناسب نیروگاه های برق آبی، باید در طرح تأمین برق اضطراری برای سالن های دستگاه و پایگاه داده های خود تجدید نظر اساسی و سرمایه گذاری مجدد کنند. برای مثال از الان، مدیران شرکتهای فاوا به خریدن سامانه های UPS روی آورده اند؛ دستگاهی که مدام به شبکه برق متصل است و در لحظه قطع برق رسانی از جانب وزارت نیرو، برق تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را به صورت خودکار و قطع نشدنی تا یکی- دو ساعت، تأمین می کنند.
– به علت افزایش روز افزون پدیده واندالیسم ضد تجهیزات Outdoor که بیرون از مراکز مخابراتی نصب می شوند، سال جاری هم همچون سالیان پیش، خساراتی معتنابه و اغلب جبران ناپذیر به شرکتهای مخابراتی در سرتاسر کشور وارد می شوند. اگر در سال های گذشته به کابین های انشعاب خط مشترک (موسوم به “کافو”) خساراتی وارد می شد، کابل های مسی دزیده می شدند و قطعات آهنی هشداردهنده مسیر فیبر نوری به سرقت می رفتند، ولی حالا مدتی است که خود فیبر نوری کشیده شده در جاده های کشور هم به منظور فروش روکش گران قیمت آن در بازار سیاه به سرقت می روند.
– گرفتاری دیگری که سال جاری تازه رسانه ای شده است، مربوط است به مناقشه میان شرکتهای فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت (FCP) و شرکت مخابرات ایران که انحصار خصوط مشترکان کشور را در اختیار دارد. شرکت مخابرات ایران باید برای رونق کسب و کارهای رقبای خود در حوزه فراهم آوری خدمات دسترسی ثابت به اینترنت، کارهای در ارتباط با “رانژه” یا سیم کشی رفت و برگشت از سالن انشعاب خط مشترک به اتاقک شرکتهای FCP فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت را انجام دهد، در حالیکه مخارج این کار و بخصوص هزینه سیم رانژه، چندین و چند برابر شده اما سالهاست که تعرفه تعیین شده برای این “رانژه کِشی” همچنان ثابت مانده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم از تجدید نظر در احکام قبلی در ارتباط با تعرفه این خدمات B۲B سر باز می زند!
اما سال جاری که سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از تولیدگران و فرهم آوران خدمات است، دستگاههای دولت دوازدهم به نظر می آید رغبتی به حل و فصل مشکلات درامدی اپراتورهای مخابراتی و مانع یابی و مانع زدایی از آن نداشته باشند؛ چه رسد به دستگاه ها و دیوان سالاران دولت سیزدهم که تا بیایند سوار کار شوند، زمستان رسیده است و با چنان حجمی از موانع مواجه اند که رفع تنها برخی از مهم ترین آنها تا آخر سال ۱۴۰۰ ممکن و مقدور می شود. بنابراین با احترام به فعالیت خستگی ناپذیر همه‌ی دستگاههای دولتی، اصناف و دست اندکاران بخش فاوای کشور باید با استفاده از شعار سال جاری (پشتیبانی ها و مانع زدایی ها)، خود مقررات گذاری را تجربه و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست کرد: اگر نمی توانید یار شاطر برای بخش فاوا باشید، بار خاطر نباشید! ریش سفیدی از قدیم الایام در اصناف و بازارهای کشور، روشی جاافتاده بوده است. برای حل و فصل مناقشات! حداقل در مورد اخیر (هزینه گذاری رانژه کِشی) سریعاً راهگشا باشید! اما اگر قادر به حل عاجل معضل نیستید، اعتراف کنید تا دست اندرکاران بخش، خود رأساً چاره و فصل مناقشات میان خویش را تجربه کنند.

منبع: