صبح امروز با حضور وزیر راه؛ ایران و پاكستان سه مرزه شدند

به گزارش زیپو کالا گذرگاه مرزی پیشین-مند بامداد امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی، بعنوان سومین گذرگاه رسمی مرزی ایران و پاکستان به بهره برداری رسید.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، قبل از ظهر امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور مقامات پاکستانی طی سفر به استان سیستان و بلوچستان، سومین گذرگاه رسمی مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان را افتتاح نمود.
گذرگاه پیشین-مند حد فاصل شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان ایران و منطقه «مند» ایالت بلوچستان پاکستان، سومین مرز رسمی ایران و پاکستان است؛ تا پیش از این تردد رسمی بین دو کشور از دو گذرگاه میرجاوه در شمال سیستان و بلوچستان و جالق در میانه این استان (شهرستان سراوان) انجام می شد. ازاین رو مرز پیشین جنوبی ترین گذرگاه استان سیستان و بلوچستان با پاکستان خواهد بود.
در این مراسم برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت خانه های صمت و امور خارجه، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در ایران و مقامات و مسؤلان محلی حضور داشتند.
افتتاح گذرگاه مرزی همزمان با سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران
عصر روز گذشته (سه شنبه ۳۱ فروردین) سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان وارد تهران شد.
این دیپلمات ارشد افزود: همینطور مقرر است فردا (امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت) همزمان با این سفر، سومین مرز رسمی بین دو کشور در پیشین – مند افتتاح می شود.
رئیس سازمان راهداری: مرز پیشین به تدریج توسعه می یابد
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: مرز پیشین مجموعاً در مساحت ۱۳ هکتار راه اندازی خواهد شد که فعلا سایت موقت آن به مساحت ۲ و نیم هکتار با ۲۵۰ هزار هکتار عملیات خاکی به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه تابحال ۲۸ میلیارد تومان برای سایت نخست هزینه شده اضافه کرد: ۴۵۰ متر مربع ساختمان برای سایت نخست این مرز ساخته شده است.
به گفته وی، برای انجام کارهای جزئی در ارتباط با همین سایت هنوز ۸ میلیارد تومان نیاز است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه پیشین، سومین مرز مشترک ما با پاکستان است عنوان کرد: خوشحالیم که دو مرز ریمدان و پیشین در فاصله کوتاهی راه اندازی شدند، پیش از سال ۱۴۰۰ این پروژه به همت همکاران ما در جنوب سیستان و بلوچستان آماده بهره برداری بود.
وی خاطرنشان کرد: اما به واسطه برخی هماهنگی هایی که می بایست با دولت پاکستان انجام می دادیم، این افتتاح فردا صورت خواهد گرفت.
امانی، اظهار داشت: پس از اینکه این مرز افتتاح می شود شاهد حضور دستگاههای مختلف اجرایی در آن منطقه هستیم و همینطور ورود و خروج و ترانزیت هم رونق خواهد گرفت.
وی افزود: امکانات بیشتر و بهتری هم برای مسافران این مرز فراهم گشته است.