شمس الدین حسینی: تسهیل صدور مجوزها در كمیسیون جهش تولید بررسی می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تسهیل مناسبات اقتصادی، کاهش موانع سر راه تولید از نظر تسهیل صدور مجوزها و ارتقا و تقویت مالی تولید از اقداماتی است که کمیسیون جهش تولید دنبال می کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از صداوسیما، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس اصلاح ماده ۷ قانون اصل ۴۴ در ارتباط با تسهیل مجوزها را به تصویب رسانده است که این ماده در جهت کاهش موانع صدور مجوزها بوده و ضمانت های اجرایی خوبی برای مقابله با افرادی است که بر سر راه تولید مانع ایجاد می کنند.
وی افزود: اقدام دیگری که انجام شده تسهیل و تقویت تأمین مالی تولید است و اقداماتی که سرمایه گذاری و تولید را تسهیل می کند.
حسینی اظهار داشت: اقدام دیگر این کمیسیون معافیت مالیاتی برای شرکتهای سهامی عام پروژه محور بوده است و شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها در کارهای زیربنایی ایجاد کردیم.
وی اضافه کرد: در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها برای تولید و اشتغال در نظر گرفته ایم و همینطور با اصلاح تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی برای تأمین مالی مشاغل خرد پیشبینی کرده ایم.
حسینی ضمن اشاره به اینکه کمیسیون جهش تولید بحث ارتقا و تقویت مالی تولید را دنبال می کند، اظهار داشت: تسهیل فعالیتهای اقتصادی و کاهش موانع بر سر راه تولید از نظر تسهیل صدور مجوزها همچون اقداماتی است که انجام داده ایم.
وی ضمن اشاره به اینکه قوانین را به سمتی هدایت می نماییم که فعالیتهای اقتصادی را طبقه بندی نماییم، اظهار داشت: فعالیتهای اقتصادی را به دو گروه اعلان محور یا ثبت محور و مجوز محور طبقه بندی کردیم و در این راستا بعضی از کارها به مجوز احتیاج ندارد و با ثبت در یک درگاه بدون مجوز می تواند آغاز به فعالیت کند.
وی افزود: تمرکز بر روی تأمین مالی بعضی از حوزه ها و تأمین زنجیره کالاهای اساسی هم در حال انجام می باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه تلاش می نماییم ظرفیت های کشور را در جهت تولید به کار بگیریم، اظهار داشت: با قانونگذاری های درست، نظارت بر اجرای قانون های تصویب شده است و تسهیل مناسبات اقدامات لازم برای تسهیل تولید را انجام خواهیم داد.
این نماینده مجلس در مورد موانع موجود بر سر راه تولید در کشور اظهار داشت: بالاترین سطح در موانع تولید فرهنگ سازمانی ادارات حاکمیتی و اجرایی کشور است که باید اصلاح گردد.
وی اظهار داشت: در خیلی از موارد وقتی به اداره ای برای دریافت مجوز رجوع می کنید متولی امر به جای اینکه در جایگاه تسهیل کننده و یاری دهنده باشد از منظر صاحب اختیار و صاحب و منصب بودن برخورد می کند و این فرهنگ باید اصلاح گردد.
وی در مورد دومین مانع تولید در کشور اظهار داشت: تعدد صدور مجوز برای یک فعالیت اقتصادی از موانع بر سر راه تولید است، چونکه وقتی یک فرد جهت راه اندازی یک فعالیت اقتصادی اقدام می کند باید به جاهای گوناگونی رجوع کند بعنوان مثال وقتی یک فردی می خواهد واحد پرورش گل راه اندازی کند؛ باید به محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی رجوع کند که زمان بر است.
وی افزود: سومین مانع بر سر راه تولید وجود انحصار است که گاهی از جنس انحصارهای دولتی است یعنی سیاستگذاری های مختلف و بی ثباتی سیاست ها همچون این انحصارهاست. حسینی اظهار داشت: بعنوان مثال دولت در انتهای سال ۹۹ تصمیم گرفت که صادرات پرتقال را ممنوع کند و این امر شامل کسانی که محصولاتشان در گمرکات بود هم می شد و این امر یکی از موانع مهم بر سر راه تولید است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: رانت هایی که در بخش های مختلف وجود دارد هم از موانع تولید به حساب می آید بعنوان مثال تعدد نرخ ارز هم اکنون از مهم ترین رانت های موجود بر سر راه تولید است.
وی موانع بر سر راه تأمین مالی را یکی دیگر از مشکلات تولید دانست و اظهار داشت: روند تأمین مالی در کشور ما پر ریسک، پرهزینه و بسیار طولانی است که باید برطرف شود.