ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۹ تولید مودم های ۵G داخلی

به گزارش زیپو کالا شرکتهای دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی، با هدف تحقق شعار جهش تولید و همینطور ارتقای ۲۰ درصدی استفاده از خدمات بومی در شبکه ملی اطلاعات، مبادرت به تولید محصولات داخلی کردند که مودم های VDSL و ۵G بخشی از این محصولات بود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، بومی سازی و ارتقای ۲۰ درصدی استفاده از خدمات بومی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. در این راستا و با هدف تحقق شعار سال گذشته، یعنی جهش تولید و همینطور اجرایی شدن اصول سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، شرکتهای دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی محصولات خویش را به نمایش گذاشتند که تولید مودم هم همچون این محصولات بود.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ از پیگیری و اجرای سه طرح ملی هدف گذاری شده همچون تولید مودم داخلی برای اتصال ۲.۵ میلیون پورت VDSL اطلاع داد و گفته بود که طراحی سازوکارها برای پشتیبانی از تولید مودم داخلی همچون برنامه های آتی است. در امتداد تشویق و رفع موانع موجود، در بحث اتصال، خط تولید مودم های داخل کشور (outdoor) افتتاح شد و علاوه بر مودم نسل چهار، بومی سازی مودم نسل پنج هم در کشور شروع شد.
او همینطور با اعلان اینکه برای تأمین نیاز مردم، کالاها باید با قیمت مناسب تر به بازار عرضه شوند، گفته بود در این شرایط، یکی از نیازهای مردم، فراهم کردم مودم و تجهیزات دسترسی است و در این راستا باتوجه به اولویت های وزارت ICT، هماهنگی لازم در فاز اول برای اعطای تسهیلات جهت تولید مودم VDSL و ONT (فیبر نوری) صورت گرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور مهرماه ۱۳۹۹، از تفاهم با مجموعه دانشگاهی برای تولید مودم های ۵G اطلاع داد تا برای تولید تجهیزات در ارتباط با نسل پنج از همین حالا سرمایه گذاری کنند.
درنهایت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اسفندماه ۱۳۹۹، با اشاره به راه اندازی نخستین سایت ۵G FWA و با تاکید بر چالش قیمت مودم، عنوان کرد: هر فناوری جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست. به جهت اینکه همیشه این قیمت بالا نماند و مصرف بالا رود و قیمت کم شود، ما به نوبه خود تولید مودم ۵G در ایران را تسهیل کردیم و شرکت اتصال صنعت میانه تولید مودم ۵G را آغاز نموده است و نخستین نمونه آن برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و عرضه به بازار، ارسال شده است.
آذری جهرمی همینطور با اعلان اینکه کاربر و مصرف کننده توان اقتصادی ندارد، به روشی برای خرید مودم های داخلی اصرار کرد و اظهار داشت: همانطور که تأمین کنننده تجهیزات توسعه شبکه از وندورها بودجه می گیرد، شما هم باید از اپراتورها بودجه بگیرید. یک خط اعتباری بگیرید و از ظرفیت دولت الکترونیک هم استفاده کنید، هر مشتری که درخوست مودم می دهد، بتواند مودم را قسطی تحویل بگیرد و ۲۰ ماهه پرداخت کند هم به سود منابع بانکی است و هم به مصرف کننده برای تأمین تجهیزات فشار نمی آید.
وی با اعلان اینکه تجهیزات ۵G در لبه تکنولوژی هستند و ما هم در کشور توانمندی داریم، اظهار نمود: حرکتی در کشور شروع شده که تولیدکنندگان داخلی تولید اجزای مختلف مورد نیاز برای ۵G را شروع کردند، چون هنوز زمان برای فراگیر شدن این فناوری هست و ما آزمایشگاه دایر کردیم و امکان آزمودن برای بخش تولید را به وجود آوردیم. ازاین رو تلاش کنید در تجهیزاتتان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنید و سراغ مودم های خارجی نروید تا این صنعت هم در کشور توسعه پیدا کند.

منبع: