افزایش سرمایه ۲۵۰ شركت بورسی در سال ۹۹

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز افزایش سرمایه برای ۲۵۰ شرکت بورسی و فرابورسی در سال ۹۹ اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از بازار سرمایه؛ علی بیک زاده اظهار داشت: عرضه های اولیه در سال ۹۹ در بورس تهران و فرابورس ایران بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۹۸ رشدی بیشتر از ۵ برابری داشته است.
بیک زاده اضافه کرد: مجموع مجوزهای سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پارسال بالغ بر ۱۹۶ هزار میلیارد تومان بوده است، در حالیکه این رقم در سال ۱۳۹۸، ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس شاهد رشد ۸۰ درصدی مبلغ مجوزهای صادره سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸ بوده ایم.
وی اظهار داشت: در سال ۹۹ از حیث تسهیل انتشار اوراق، ارکان مورد نیاز جهت انتشار کاهش پیدا کرد و رکن متعهد پذیره نویس اختیاری شد؛ همینطور عرضه های اولیه در سال ۹۹ در بورس تهران و فرابورس ایران بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۹۸ رشدی بیشتر از ۵ برابری داشته است.
بیک زاده اضافه کرد: پارسال تعداد مجوزهای صادره برای افزایش سرمایه ها نیز، ۲۵۰ مجوز بوده که از حیث تعداد هم نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۲ درصدی داشته است. این در شرایطی است که بیشتر از نیمی از مجوزهای صادره بر مبنای مبلغ از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی و اندوخته ها و صرف و سلب بوده است.
وی اظهار داشت: در سال ۹۹ با عنایت به تصویب قانون افزایش سرمایه سلب و صرف، دستورالعمل مربوطه نهایی و به تصویب رسید. همچنین، مجموعه اوراق مالی اسلامی شرکتی شامل مجوز انتشار و معافیت از ثبت در سال ۹۹ بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده، در حالیکه این رقم در سال ۹۸ بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان بوده است؛ بر این اساس، شاهد رشد چند برابری در این بخش بوده ایم.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار انتشار اوراق شرکتی بر مبنای مکانیسم رتبه بندی و بدون ضمانت عملیاتی شد که بر این اساس به ترتیب ۳ هزار و ۷۰۰ و ۳ هزار میلیارد تومان اوراق به اتکای رتبه بندی منطبق با مصوبات هیئت مدیره سازمان، بدون ضمانت و با کاهش وثائق مورد نیاز منتشر گردید.

منبع: