كاهش ارزش دلار در معاملات خارجی

زیپو کالا: ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کم شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا و به نقل از رویترز، نگرانی از توزیع نامتوازن واکسن کرونا در نقاط مختلف خصوصاً کشورهای با درآمد کمتر موجب افزایش مجدد تقاضا برای دارایی های امن تر شده است. صندوق بین المللی پول در همین رابطه هشدار داده است که اختلاف قابل توجهی در پیشرفت واکسیناسیون در نقاط مختلف جهان وجود دارد و این مساله رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق برآورد این نهاد، خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۵ چیزی در حدود ۲۲ تریلیون دلار خواهد بود اما انتظار می رود رشد اقتصادی امسال و سال اینده در خیلی از کشورها مثبت باشد.
روابط چین با کشورهای غربی بار دیگر گرفتار تنش های جدیدی شده است. بعد از اعمال تحریم های متقابل چین و اتحادیه اروپا مقابل یکدیگر بر سر مسائل حقوق بشری، چین ۹ فرد و چهار نهاد انگلیسی را تحریم کرد. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که انگلیس شماری از اشخاص چینی را به سبب نقض حقوق بشر در منظقه سین کیانگ تحریم کرد.
چین بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا است و افزایش تنش های بین طرفین می تواند به مانند دوره ترامپ بر مراودات تجاری و حجم سرمایه گذاری های متقابل دو طرف تاثیر منفی بگذارد.
سخنان جدید ژانت یلن- وزیر خزانه داری آمریکا- نشان میدهد که دولت بایدن تصمیم گرفته است تا درامدهای خودرا حتی به بهای کندتر شدن رشد اقتصادی افزایش دهد تا کمی از سرعت نگران کننده روند افزایشی کسری بودجه دولت بکاهد. یلن با اعلان اینکه اقتصاد آمریکا حتی بعد از اختتام همه گیری کرونا نیز تا مدتی درگیر نتایج آن خواهد بود، افزود که وی کاملا از توسعه برنامه های افزایش مالیاتی در آینده دفاع می کند. دموکرات ها قبل از این هم با برنامه های کاهش مالیاتی که در دولت ترامپ به اوج خود رسید و مورد حمایت جمهوری خواهان بود، مخالفت کرده بودند.
مشاهده جهش های اخیر این ویروس در نقاط مختلف و همین طور افزایش مبتلایان نشان میدهد که باید مدت زمان بیشتری را برای اختتام کار کرونا با اقتصاد جهانی در نظر گرفت. بانک جهانی هشدار داده است که تا اختتام امسال بین ۵۵ تا ۶۳ میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر کرونا گرفتار وضعیت فقر مطلق خواهند شد. در برنامه این بانک با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا که از آوریل سال قبل شروع شده و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت ۵۵ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده شده است که به ۱۳۰ کشور وام پرداخت می شود.
جروم پاول – رئیس بانک مرکزی آمریکا – در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به احیای بخش قابل توجهی از اقتصاد آمریکا تا اختتام امسال، گفته است در نتیجه وادار شدن دولت و بانک مرکزی به افزایش مخارج خود و تزریق نقدینگی، افزایش نرخ تورم تا آخر سال اجتناب ناپذیر خواهد بود اما مدیریت تقاضا مساله مهمی است که بعد از عادی شدن شرایط باید به آن توجه کرد تا از اوج گیری بیشتر تورم جلوگیری شود. پاول بار دیگر به سرمایه گذاران اطمینان خاطر داد که ابزارهای لازم برای مدیریت تورم در اختیار بانک مرکزی این کشور است.
بازار ارز در هفته های اخیر تحت تاثیر افزایش نگرانی ها از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی در میان معامله گران بوده و همین مساله هم ارزهای امن تر را به مقصدی جذاب تر برای معامله گران تبدیل نموده است. برای اولین بار در طول سال جاری بازدهی ین ژاپن در مقابل یورو مثبت شده و فرانک سوییس نیز به پیشروی خود ادامه داده است. تعدادی از تحلیل گران ارز معتقدند فرانک امسال بهترین عملکرد را از نظر بازدهی در میان ارزهای اصلی خواهد داشت، هرچند که دلار نیز از نیمه دوم سال عملکرد بهتری از شروع سال خواهد داشت.
با اختلافات تازه در مباحث تجاری روند تامین قطعات مورد نیاز خیلی از کارخانه ها واحدهای تولیدی مبتلا به اختلال شده است. این مساله خصوصاً در تامین قطعات وارداتی از چین نمود بیشتری پیدا کرده جایی که دولت بایدن کماکان موضع سرسخت دولت ترامپ را در قبال چین تغییر چندانی نداده است. در نتیجه همین اختلالات هم تعدادی از شرکت های خودروسازی اعلام نموده اند خطوط تولید خودرا در بعضی از نواحی تعطیل می کنند. در نتیجه این مشکل تازه تولید شده احیانا شاهد کاهش حجم تولیدات صنعتی در آمریکا و اروپا خواهیم بود که این امر موجب خواهد شد پروسه احیای رشد اقتصادی طولانی تر از قبل شود.
تضعیف چشم انداز اقتصادی اروپا در کنار ثابت باقی ماندن نرخ بهره در ژاپن موجب افزایش جذابیت دلار برای معامله گران شده است. اختلاف نظر بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مساله ایرلند و کنترل های مرزی سبب شده است تا بروکسل، لندن را به شکایت در مجامع جهانی تهدید کند. از طرف دیگر و با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، انگیزه احتیاطی فعالان اقتصادی بالاتر رفته و این مساله موجب جذابیت دارایی های امن تر نظیر دلار برای آنها شده است. با روند فعلی انتظار می رود که رشد اقتصادی سه ماهه دوم کشورهای اروپایی نیز نتواند به سطوح نیرومند مورد انتظار برسد.
پیش بینی می شود که اقتصاد آمریکا امسال به سریع ترین رشد ثبت شده یک دهه خود برسد اما باتوجه به عملکرد بسیار بد سال قبل این امکان وجود دارد که اقتصاد آمریکا نیز به مانند خیلی از کشورهای دیگر تا سال آینده نتواند سطح تولیدات ناخالص داخلی خودرا به سطوح ثبت شده پیش از کرونا برساند. طبق پیش بینی نهادهای مختلف همچون صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۱ نیز مثبت اما کمتر از چین خواهد بود. آمریکا بعنوان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان مجبور شده است حدود ۱۰ تریلیون دلار به اقتصادش تزریق کند.
تا حالا بیش از ۱۲۷ میلیون و ۲۵ هزار و ۲۲۹ مورد مبتلاشدن به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۸۳ هزار و ۵۹۱ نفر جان خودرا از دست داده اند. در میان کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۶۱ هزار و ۲۸۲ نفر، برزیل با ۳۰۷ هزار و ۳۲۶ نفر، مکزیک با ۲۰۰ هزار و ۸۶۲ نفر، هند با ۱۶۱ هزار و ۵۶۵ نفر و انگلیس با ۱۲۶ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است.
سیمون هاروی – استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ – اظهار داشت: بازارها هنوز به قطعیت درباب مسیر آینده نرسیده اند، چونکه اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای کارهای اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.
شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۱۸ واحد بسته شد.
نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۶۴ دلار اعلام گردید. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)
ارزهای اروپایی
در تازه ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید.
ارزهای آسیایی
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۰۹.۶۵۱ ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۰ دلار مبادله شد. همین طور نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۴۱ یوان چین اعلام گردید.

منبع: