آیا زمستان خرده فروشی ها هم تمام می شود؟

به گزارش زیپو کالا عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد و جدید ترین گزارش طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) حاکی از این است که شامخ کل برای دومین ماه متوالی بالای ۵۰ است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که «شامخ» نامیده می شود را منتشر می کند که بر مبنای جدید ترین گزارش، شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی بهمن ۱۳۹۹، عدد ۵۶.۷۳ را نشان داده است که این عدد گواه بهبود وضعیت و رونق نسبی بخش خرده فروشی در بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دیماه است که عدد شامخ ۵۴ بود. عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد.
در بهمن ماه، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرآیند کار به ۵۷.۶۹ رسیده که بیشترین میزان شاخص ها در میان پنج مولفه اصلی شامخ بوده است. همینطور افزایش ۵.۰۶ درصدی شاخص میزان فعالیتهای انجام شده و افزایش ۸.۸۱ درصدی شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان منجر به کاهش ۱۵.۲۵ درصدی موجودی محصول نهایی در انبار شده است. از سوی دیگر افزایش شاخص میزان فعالیتهای انجام شده سبب شده میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی هم افزایش یافته و نسبت به ماه قبل رشد ۲۸.۲۱ درصدی داشته باشد.
بنظر می رسد علت افزایش شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به دی ماه، می تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال باشد.
همینطور تحلیل اتاق اصناف این است که با عنایت به گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم، شاهد افزایش دو واحد درصدی نرخ تورم نقطه ای بهمن در مقایسه با ماه قبل هستیم که به تبع، شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز، افزایش ۶.۴۶ درصدی نسبت به ماه قبل پیدا کرده است.
البته اتاق اصناف با عنایت به افزایش شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در بهمن ماه، پیشبینی کرده فعالان اقتصادی برای ماه آینده افزایش قیمت محصولات ساخته شده و فروش کمتری را تجربه خواهند کرد.
شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همینطور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. در واقع شامخ (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از راه دریافت پاسخ بنگاه های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می کند.
این شاخص از راه جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر مبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. موسسات جهانی معتبر هم این شاخص را با همکاری بیشتر از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.

منبع: