رشد ۱۲ برابری ظرفیت نیروگاهی نصب شده كشور نسبت به ابتدای انقلاب

وزیر نیرو ضمن اشاره به عملکرد مقایسه ای دولت در بخش برق اظهار داشت: در بخش نیروگاهی از ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده کشور به ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیدیم که تقریباً این رقم ۱۲ برابر شده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان بامداد امروز در گفت وگویی رادیویی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای حرکت نظام به سمت توسعه اظهار نمود: باید در کنار کارهای انجام شده به مشکلات هم بپردازیم و این امیدواری در نسل جوان پایدار بماند که این کشور چهل و سه سال است که علیرغم تمامی مشکلات سرپا و رو به جلو است.
وی افزود: ما وقتی در ۴۳ سال پیش سنگ بنای این نظام گذاشتیم در مبحث مهم جمع آوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب که امری در رابطه با بهداشت عمومی مردم بوده و ارتباط مستقیم دارد، اقدامات مثبتی را انجام دادیم.
وزیر نیرو ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساخت تصفیه خانه فاضلاب در کشور تصریح کرد: پیش از انقلاب تعداد تصفیه خانه های فاضلاب به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید، یعنی ما چهار تصفیه خانه در سرتاسر کشور داشتیم و این در شرایطی است که جمعیت کشور ۴۰ درصد جمعیت فعلی کشور بوده و در ثروت، منابع و غیره هم بیشتر از این مقدار و در دسترسی به دنیا محدود نبود.
وی ادامه داد: روز گذشته ما دویست و شصت و پنجمین تصفیه خانه فاضلاب را در کشور افتتاح کردیم که ۷۷ عدد از این تصفیه خانه ها در این دولت بوده است. در دولت تدبیر و امید به صورت متوسط هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به مدار بهره برداری آمده است.
اردکانیان تصریح کرد: امروز در استان کردستان شاخص جمعیت تحت پوشش شبکه های فاضلاب از شاخص جهانی به مراتب بالاتر است، یعنی تعداد ۹ تصفیه خانه که در حوزه فناوری بالاتر از سطح دنیا است در استان کردستان در حال فعالیت بوده که این نقش مستقیمی در سلامت مردم دارد.
به قول وزیر نیرو این فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز، صنعت و غیره استفاده می نماییم.
وی ضمن اشاره به عملکرد مقایسه ای دولت در بخش برق خاطرنشان کرد: در بخش برق از ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور در ۴۲ سال پیش در حالیکه جمعیت ۲.۳ برابر شده به ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیدیم یعنی تقریباً این رقم ۱۲ برابر شده در حالیکه جمعیت ما ۲ برابر شده است.
۸۰ درصد سوخت نیروگاه های کشور از گاز تأمین می شود
اردکانیان ضمن اشاره به مشکلات چند روز اخیر برق در کشور تصریح کرد: من قبول دارم این روزها در فصل زمستان مشکلاتی به علت سرما داریم و البته فراموش نکنیم که مصرف سوخت نیروگاهی ما هم از راه گاز بوده و حدود ۸۰ درصد سوخت نیروگاه های کشور از گاز تأمین می شود که این مهم هم نقطه روشنی در کارنامه کشور است.
وزیر نیرو افزود: امروز در دنیا پس از آمریکا، روسیه و ژاپن چهارمین کشوری هستیم که سهم عمده سوخت نیروگاه هایمان گاز است که از پاک ترین سوخت ها بوده ولی چون مصرف خانگی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است مقداری محدودیت برای همکاران در وزارت نفت به وجود آمده است.
به قول وی دهه فجر انقلاب اسلامی سال جاری همه مانند سالیان گذشته یادآور همه خوبی ها و همدلی ها و یک صدایی است. روز گذشته طرح های بزرگی در خراسان شمالی و کردستان افتتاح کردیم و ان شاءالله هفته آینده هم طرح های بزرگتری در استان های اردبیل و فارس به مدار بهره برداری برسانیم.
کاهش ۴۲ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته
اردکانیان در مورد آخرین وضعیت بارش ها هم تصریح کرد: در سال آبی که از اول مهر شروع تا آخر شهریور ادامه می یابد، از اول مهر تا روز گذشته مجموعه بارش ها در سطح کشور حدود ۸۸ میلی متر بود که به نسبت متوسط دراز مدت (۵۰ ساله) حدود ۲۴ درصد کمتر و به نسبت سال قبل که یکی از پربارش ترین سالهای پنج دهه اخیر بود، بارش های سال جاری متاسفانه ۴۲ درصد کاهش را دارد.
وزیر نیرو افزود: ما استفاده از مخازن سدها را در همین فرصت چهارماه به خوبی مدیریت کردیم. یعنی حجم آب موجود در مخازن کشور با عنایت به بارش ها که میزان زیادی کمتر بوده ولی ما حجم آب موجود در کشور را به نسبت سال گذشته دو درصد کمتر داریم، به صورتی که سال گذشته ۲۷ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها داشتیم و سال جاری هم حدود ۲۶.۵ میلیارد مترمکعب است که تمام تدبیر به کار گرفته خواهد شد تا تابستان مشکل خاصی نداشته باشیم.
به قول وی، پیشبینی ها حاکی از این است که تا آخر زمستان این کسری جبران خواهد شد و امیدواریم مردم هم با مراعات، مراقبت و مدیریت مصرف در بخش خانگی یاری گر باشند.