برای نخستین بار صورت گرفت انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه

زیپو کالا: برای اولین بار انتشار اوراق بدون رکن ضامن و برمبنای رتبه بندی شرکت های رتبه بندی اعتباری در بازار سرمایه انجام شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رضا عیوضلو – مدیرعامل رتبه بندی پایا – در نشست خبری که در فرابورس برگزار شد، با اعلان اینکه رویدادی مهم در بازار سرمایه امروز اتفاق افتاده است، اظهار داشت: دارایی پایه ای که امروز برای انتشار اوراق در نظر گرفته شده است سهام شرکت صنعتی معدنی گل گهر است که شرکت توسعه مالی مهر آیندگان ۷۰۰ میلیارد تومان به تامین مالی بوسیله انتشار اوراق اقدام خواهدنمود. نخستین اوراق بدون ضامن با رتبه اعتباری امروز در فرابورس ایران پذیره نویسی شد تا شرکتها بدون در اختیار داشتن ضامن و فقط با اتکا به رتبه اعتباری نسبت به تامین مالی از بازار اقدام نمایند.
عیوضلو درباب انتشار اوراق بدون ضامن توضیح داد: اوایل سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت های بورسی و فرابورسی اجازه داد که در صورتیکه رتبه بندی اعتباری شوند آنها از رتبه تیپ لبی به بالا باشد بتوانند بدون داشتن ضامن به انتشار اوراق بهادار اقدام نمایند تا قبل از این سازمان بورس، بورس و فرابورس را ملزم می کرد که اوراقی را منتشر و بانکی را بعنوان ضامن معرفی کنند که پروسه تامین مالی را طولانی می کرد و نرخ تامین مالی را در بازار افزایش می داد. از طرف دیگر انتخاب کردن ضامن برای یک شرکت بورسی و فرابورسی در گذشته باتوجه به لزوم رکن ضامن کار آسانی نبود و پیچیدگی های خاص خودش را داشت.
وی درباب معیارهای رتبه بندی شرکتها نیز اظهار داشت: شرکت های رتبه بندی برمبنای متدولوژی و اصولی که به عموم افشا کرده اند نسبت به رتبه بندی اعتباری شرکتها (ناشران) و اوراق بهادار آنها اقدام می کنند. رتبه بندی اعتباری در حقیقت اظهارنظر مؤسسه رتبه بندی راجع به احتمال ایفای بموقع تعهدات شرکتها (ناشران) یا احتمال ایفای بموقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار شمرده می شود. در حقیقت شرکت های رتبه بندی اعتباری، ریسک اعتباری ناشران بورسی و فرابورسی را برای بازار آشکار می کنند. رتبه بندی اعتباری موجب شفاف تر شدن بیشتر شرکتها خصوصاً از جنبه ریسک آنها می شود.
عیوضلو در پاسخ به این پرسش که در صورت نکول(ورشکستگی) شرکت تکلیف اوراق منتشره چه خواهد شد؟ توضیح داد: پیش بینی شده است که کمیته نکولی در سازمان بورس تشکیل شده و اگر رتبه اعتباری شرکتی تنزل قابل توجهی پیدا کرده باشد و از درجه مشخصی خارج شود؛ وثایق یا ضمانت هایی برای این شرکتها تعیین شده و این اوراق به اوراق با پشتوانه ضامن یا توثیق سهام تبدیل شوند.
در این جلسه مجتبی تقی پور – مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه – نیز با اشاره به اینکه امروز ابزار جدید تامین مالی در بازار سرمایه ایران به مرحله انتشار رسیده است، اظهار داشت: نخستین انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه کشور که انتشار اوراق اجاره روی سهام برای شرکت توسعه مالی مهر آیندگان بوده و رتبه بندی اعتباری آنرا شرکت رتبه بندی پایا به عهده داشته به مرحله پذیره نویسی رسیده است.
تقی پور افزود: نخستین انتشار اوراق بدون ضامن که امروز به مرحله اجرا رسید، آغازی است برای یک راه طولانی که در پیش گرفته شده است البته باید به این مساله توجه داشت که در دنیا موسسات رتبه بندی اعتباری نقش بسیار فعالی در بازارهای تامین مالی ایفا می کنند و اساس آن نیز انتشار اوراق بر پایه رتبه اعتباری است که بخش عمده ای از تامین مالی در بازارهای جهانی را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاه به ابزار شناخته شده اوراق اجاره سهام توضیح داد: در گذشته انتشار اوراق اجاره سهام را در بازار سرمایه داشتیم و ابزار جدیدی نیست در حقیقت اوراق اجاره سهام با ضامن بانکی یا وثیقه سهام انجام می شده است ولی امروز برای نخستین بار این اوراق ضامن بانکی ندارد و سهامی نیز وثیقه آن نیست.

منبع: