كاهش ۱۰ درصدی قیمت ماشین آلات كشاورزی در صورت حذف دخالت دولت در توزیع

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: اگر دخالت دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی برداشته شود قیمت ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد ارزان می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، حمیدرضا نامی در نشست خبری که با مبحث ” بررسی مشکلات مکانیزاسیون کشاورزی” برگزار گردید با اشاره به اینکه بنیاد ملی گندمکاران نامه ای به ما ارسال کردند و ما را به گرانفروشی و ایجاد فضای غبار آلود در نظام اقتصادی متهم کردند، اظهار داشت: انتظار داریم کسانی که در کسوت ریاست بخش کشاورزی و همینطور ریاست مرکز مکانیزاسیون کشاورزی قرار دارند تفاوت گرانفروشی و تورم را بدانند.

وی افزود: تورم به گرانفروشی ارتباطی ندارد. وقتی مولفه های تولید افزایش بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی داشته چه راهی داریم جز اینکه با سود حداقلی ادامه دهیم. آستانه سود واحدهای تولید ماشین آلات کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است و اثر آن وقتی خودش را نشان داده است که انحراف از سرمایه گذاری رخ دهد. ما گرانفروش نیستیم ما خودمان هم گران می خریم. اگر افرادی مدعی پشتیبانی از بخش کشاورزی هستند به بخش های دیگر هم توجه نمایند. سهم ماشین آلات کشاورزی در قیمت تمام شده یک کیلو گندم ۵ درصد است ۹۵درصد باقی در ارتباط با نهاده های کشاورزی است. چرا مسئولین مربوطه به کودی که ۵۰۰ درصد گران شده است ایراد نگرفته اند؟

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی افزود: مشکل امروز ما دخالت دولت با عنوان سهمیه بندی و توزیع مناسب ماشین آلات کشاورزی پشت شعار پشتیبانی از کشاورز است. تلفیقی از دلالان بخش خصوصی و کارگزار دولتی سبب ایجاد انحراف ماشین آلات کشاورزی به بازار آزاد شده اند. وقتی تراکتور از چرخه توزیع جهادکشاورزی به دست کشاورز برسد کشاورز به آن نیاز دارد و آنرا وارد بازار آزاد نمی کند چونکه اگر بفروشد باید آنرا گرانتر خریداری کند.

به گفته وی هر شهرستانی سهمیه برای دریافت ماشین آلات کشاورزی دارد ولی این سهمیه ها به دست کشاورز واقعی نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: نه میزان زمین های زیر کشت دوبرابر شده و نه مشکلی برای واحدهای تولیدی بوجود آمده است اما اتفاقی که افتاده این است که کشش این کالا افزایش یافته است. وقتی قیمت کالایی واقعی باشد کششی ایجاد نمی گردد.

نامی ضمن اشاره به اینکه اقلامی که یارانه از طرف دولت دریافت نمی کنند شامل نرخ گذاری نمی گردد و نرخ این کالاها برپایه خود اظهاری تولیدکننده، تعادل بازار عرضه و تقاضا و رقابت بین تولیدکنندگان تعیین می شود، اظهار داشت: تریلی، گاوآهن و سمپاس بیشتر از ۵۰ سال است که در کشور ایجاد می شود و یک بخش کوچکی از آن هم حمایتی نیست. چگونه وقتی هیچ حمایتی در این بخش نمی گردد به تولیدکنندگان گفته می شود که محصولاتشان را با چه قیمتی بفروشند؟

او در آخر اظهار داشت: اگر دخالت دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی برداشته شود قیمت ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد ارزان می شود.

منبع: