عضو هیئت مدیره مجمع واردات مطرح كرد: دست اندازهای وارداتی بلای جان اقتصاد

به گزارش زیپو كالا عضو هیات مدیره مجمع واردات اعتقاد دارد هنوز در راه واردات مواد اولیه، دست اندازهای گوناگونی وجود دارد كه توان و انرژی واردكنندگان را هدر می دهد و مسئولین باید هرچه سریعتر در این رابطه تدبیر كنند.
علیرضا مناقبی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: به صرف بخشنامه های بدون پشتوانه، مشکلات برطرف نمی گردد و در این خصوص لازم است نوع نگاه مسئولین به مقوله واردات اصلاح گردد. البته به صورت کلی باید اذعان نماییم که اگر قرار بود اقتصاد دستوری به نتیجه مطلوب برسد، بطور قطع در این چند دهه به سرانجام مقصود رسیده بودیم ولی می بینیم که اوضاع، چندان رضایت بخش نیست.
وی با اشاره به اینکه باید از تولیدات واقعی حمایت شود، اظهار داشت: سیاستگذاران اقتصادی کشور باید مراقب باشند که فرصت طلبان، از فرمایشات رهبری، سو استفاده نکنند. تردیدی نیست که هر تولیدی، شایسته حمایت نیست و باید منابع کشور را به سمت تولید کالاهایی سوق داد که ارزش افزوده ایجاد کنند. کالایی باید تولید شود که هم بتواند پاسخگوی نیازهای داخلی باشد و هم نگاهی به صادرات و ارزی آوری داشته باشیم.
به قول مناقبی، واردات می تواند سکوی پرش تولید داخل باشد ولی به شرط اینکه مسئولین حاضر شوند به صراحت در مورد واردات صحبت کنند و حرف هایی که به صورت غیر رسمی می گویند را رسما اعلام کنند. بطور قطع بی پروا صحبت کردن، خیلی بهتر از صحبت های مبهم و فاقد خط کشی است.
عضو هیات مدیره مجمع واردات اظهارکرد: واقعا چرا باید در مورد تولید برخی کالاها، ادعاهای غلط مطرح نماییم و جلوی واردات اقلامی که مردم به آن نیاز دارند را سد کنیم؟ آیا تجربه نکرده ایم که چنین رویکردهایی نتیجه ای جز ایجاد رانت و انحصار و فساد، ندارد و پس از مدتی باید شاهد ظهور سلطان ها باشیم؟
وی خاطرنشان کرد: تجربه دو صنعت خودرو سازی و شکلات سازی، پیش روی همه ما قرار دارد. در یکی با ایجاد انحصار، جلوی رقابت را گرفته ایم و پس از چند دهه، هنوز مصرف کننده داخلی ناراضی است و در دیگری، با ایجاد فضای رقابت، فرصت لازم را برای تولیدکننده داخلی فراهم کردیم که رقیب خویش را بشناسد و برای سبقت از او، دور خیز کند.