سقوط ۷۰ درصدی معاملات مسكن در فروردین

زیپو كالا: بازار مسكن در نخستین ماه از سال ۱۳۹۹ و در شرایط كرونایی با سقوط ۷۰ درصد و ۵۲ درصد سالیانه معاملات به ترتیب در تهران و كل كشور مواجه گردید.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، فروردین ماه ۱۳۹۹ در صورتیكه بازار مسكن به سبب شیوع ویروس كرونا با نگرانی از انعقاد قرارداد از طرف خریداران و فروشندگان و نیز تعطیلی دفاتر املاك مواجه بود، در شهر تهران ۱۲۵۰ فقره معامله ملك انجام شد كه نسبت به ماه قبل ۸۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰ درصد كاهش نشان میدهد.
افت ۷۰ درصدی معاملات كل كشور نسبت به اسفند ماه
طبق اعلام اتحادیه مشاوران املاك تهران، در كل كشور نیز طی فروردین ۱۳۹۹ بیش از ۱۴ هزار و ۹۹۶ قرارداد خرید و فروش ملك به امضا رسیده كه نسبت به اسفند پارینه ۷۰ درصد و نسبت به فروردین پارینه ۵۲ درصد افت كرده است.
در بخش اجاره نیز در شهر تهران طی فروردین ۱۳۹۹ بیش از ۱۴۴۸ اجاره نامه به امضا رسیده كه نسبت به ماه گذشته و ما مشابه سال قبل به ترتیب ۸۰ و ۷۱ درصد كاهش نشان میدهد.
همین طور در كل كشور ۶۴۷۲ قرارداد اجاره در فروردین ماه ۱۳۹۹ امضا شده كه نسبت به ماه قبل ۷۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد كمتر بوده است.
این آمار گویای آنست كه در فروردین ماه بازار ملك بطور كامل متوقف شده و سیگنال های قیمتی نمی تواند گویای وضعیت واقعی آن باشد؛ هرچند برمبنای شواهد تغییر محسوسی در نرخهای پیشنهادی نسبت به اسفند ماه دیده نمی گردد.
بازگشایی بازار مسكن از ۳۰ فروردین
واسطه های ملكی می گویند از روز شنبه ۳۰ فروردین ماه كه منع فعالیت دفاتر املاك برداشته شده، عمده مراجعات برای آگاهی از وضعیت فعلی بازار انجام شده و كمتر كسی تمایل به انعقاد قرارداد قطعی دارد. معدودی از مالكان نیز قیمت های پیشنهادی را اندكی بالا برده اند اما فضای كلی بازار، رشد شایان توجه نرخ ها را نشان نمی دهد. فروشندگانی هم كه قیمت ها را بالا برده اند تحت تاثیر وضعیت نامعلوم آینده بازار باتوجه به شیوع ویروس كرونا و عدم قطعیت در شرایط اقتصاد كلان و نامعلوم بودن آینده نرخ ارز، مبادرت به تغییر نرخ های پیشنهادی كرده اند.
خانه در تهران متری ۱۵.۶ میلیون تومان
بدین سبب گزارش، آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسكن تهران رونق چندانی نداشت و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، معاملات ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره بود كه نسبت به بهمن ماه ۲۴ درصد و نسبت به اسفند سال پیش از آن ۲۱ درصد كاهش پیدا كرد. این در حالیست كه معمولاً در اسفند ماه سال های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن ماه بودیم. با این وجود بازار مسكن پایتخت از افزایش قیمت ها بی نصیب نماند و میانگین قیمت مسكن شهر تهران نسبت به بهمن ماه ۸.۷ درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل ۴۲ درصد بالا رفت و به عدد بی سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت ماه تا كنون بوده است.

منبع: