معاون وزیر صمت: حلقه های گمشده صنعت زیلوبافی كشف و پیگیری شود

به گزارش زیپو كالا ایسنا/یزد معاون صنایع كوچك وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه باید دغدغه ها و حلقه های گمشده و نقاط فشار صنعت زیلوبافی كشف و پیگیری شود، اظهار داشت: تلاش داریم طرح های این خوشه را از راه شركت استانی شهرك ها و تخصیص اعتبار از منابع ملی حمایت نماییم.
«اصغر مصاحب» در نشست با خوشه زیلوی میبد ضمن عذرخواهی از نبود نماینده این سازمان در نشست خوشه صنعتی زیلو و پیگیری این مساله، با بیان این كه تجربه خوشه های موفق در یزد نویدبخش موفقیت برنامه های آتی این خوشه است، اظهار داشت: باید دغدغه ها و حلقه های گمشده و نقاط فشار صنعت زیلوبافی كشف و مورد پیگیری قرار گیرد و همه ذی نفعان هم باید در این مهم مشاركت كنند.
وی ادامه داد: ما در صنایع كوچك تلاش می نماییم طرح های این خوشه را از راه شركت استانی شهرك ها و تخصیص اعتباراتی از منابع ملی، حمایت نماییم.
معاون وزیر صمت خواهان فعالیت مداوم و پویای دفتر خوشه زیلو در مجموعه تاریخی شاه عباسی میبد شد و اظهار داشت: امیدوار هستیم با مشاركت همه اركان شاهد اتفاقات خوبی برای میبد باشیم و برای پایش سال بعد خوشه، برنامه ها و اقدامات خوبی صورت گیرد و در انتها مراسم خوشه، دغدغه های این جامعه مرتفع شود.

بافته ایرانی زیلو، ظرفیت خوبی در صنعت توریسم ایران
«محمدرضا دهقانی» عامل توسعه خوشه صنعتی زیلو هم این دست بافته را منحصر به فرد و دارای خواص تمام پنبه ای و گیاهی و فرشی دوستدار محیط زیست و با ظرفیت غنی بازاریابی بخصوص در كشورهای اروپایی و آمریكایی اعلام نمود و اظهار داشت: این بافته ایرانی دارای ظرفیت خوب و موثری در صنعت توریسم ایران است.
وی با بیان این كه در آغاز فعالیت این خوشه ۲۳۰ دستگاه زیلو در استان فعال بودند، اظهار داشت: مقدمات خوشه و فعالیت بقیه زیرساخت های آن، فراهم و تجهیز شده و لوگوی خوشه زیلو هم در این برنامه، طراحی و هویت بخشی شد.
این مسئول با بیان این كه برنامه های افزایش بهره وری در منطقه و بازاریابی آن با استفاده از بهبود مكانیزم بافت و نیروی انسانی در دست اجراست، خاطرنشان كرد: تیم توسعه خوشه زیلو بر مبنای الگوی توسعه خوشه با نگاه سیستمی به این هنر صنعت هستند كه در این راه حمایت نرم افزاری از بنگاه ها، حداكثر بهره وری از بافندگان بومی و تقویت و اعتمادسازی ذی نفعان هم مورد تاكید است.
وی رفع مشكلات تولید و سپس بازاریابی این محصول را از الزامات توسعه این خوشه دانست و اظهار داشت: مساله ابتدایی در تولید، تقویت منابع و بافندگان است كه بعنوان راهكار ابتدایی در دست اجراست و شامل دو گروه بافندگان می شود؛ بافندگانی كه در این عرصه فعالیت داشته و باید جلب شوند و گروه بعدی افراد علاقمند و نیروی انسانی جدید كه در این گروه می گنجد.
دهقانی از تهیه بانك اطلاعاتی از بافندگان و اطلس زیلو شامل تراكم جمعیت بافندگان در هر منطقه یاد كرد و اظهار داشت: تابحال تقویت مهارت و دانش نیروی انسانی موجود در این صنعت را با برگزاری دوره های آموزشی برای هنرمندان زیلوباف پیش برده و دوره هایی با هدف پایش سلامت زیلوبافان و بررسی صدمه های وارد شده از جانب دستگاه ها انجام و مشاوره های پزشكی هم در این رابطه عرضه شده است.
وی از برگزاری برنامه هایی برای گرامیداشت زیلوبافان، تشكیل اتحادیه زیلو، تربیت نیروی انسانی با برگزاری دوره تربیت مربی و آموزش ۲۵ نفر از مربیان، آموزش و اصول ارزیابی در كمیته آموزش این خوشه با برگزاری دوره های مقدماتی و پیشرفته زیلو و تخصصی، باز آموزی مربیان و پشتیبانی از برگزاری برنامه های این حوزه اطلاع داد.
دهقانی از اجبار ارتقای كیفی محصولات زیلو اطلاع داد و اظهار داشت: كمیته كیفی زیلوبافان با هدف استخراج زیلوی خوب و دارای استانداردهای تعریف شده، تشكیل و آموزش در این حوزه به صورت محله به محله انجام شده است.
وی ادامه داد: با عنایت به نبود سركار زیلو و احتیاج به وجود این افراد در صنعت زیلوبافی، دوره های مربوط به این مساله را افزایش و ابزارهای بافت را افزایش دادیم و در همین راستا با آموزش و تقویت سازندگان داخلی، دستگاه های این بافته ایرانی و جهانی در میبد و توسط نیروهای بومی تولید می شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد از مبادرت به رفع مشكلاتی مانند مواد اولیه نامناسب و مبادرت به خرید مشترك نخ و رنگرزی مشترك اطلاع داد و با اشاره به فرسودگی دستگاه های نخ تابی، اظهار داشت: چله ها یا همان نخ های موازی دستگاه زیلو به صورت دستی توسط نیروهای انسانی گرفتار ناهماهنگی های هستند كه با چله كشی توسط دستگاه این مشكل اساسی هم برطرف می شود.
وی در ارتباط با احتیاج به رنگ رزی گیاهی و تقویت این حوزه هم سخنانی عرضه كرد و اظهار داشت: استانداردها و به بافی از راه كمیته كیفی و با همكاری خوشه نساجی به منظور جلوگیری و ساماندهی تولید نامناسب و افزایش تولید مرغوب دنبال می شود.

تسهیلات پنج میلیارد تومانی خوشه زیلو به بافندگان
عامل خوشه صنعتی زیلو در استان یزد از عرضه تسهیلات قابل توجهی به میزان پنج میلیارد تومان به بافندگان این بخش تابحال اطلاع داد و خاطرنشان كرد: تابحال ۳۷ مورد تسهیلات كارگاه خانگی(تك دستگاهی)، ۲۱ كارگاه خویش فرمایی (حداقل سه دستگاهی) و ۹ كارگاه كارفرمایی (حداقل ۱۰ دستگاه) به متقاضیان اعطا شده است.
وی با اشاره به فعالیت كمیته تولید این خوشه، مساله بازاریابی و فروش و معرفی این نوع دست بافته، اظهار داشت: تولید محتوا، شركت در نمایشگاه ها، پیگیری مسابقه جدید عكس از زیلو، آموزش معلمان هنر هفتم به منظور آموزش زیلو به جای گلیم در مدارس، آموزش راهنمایان گردشگری، عكاسی از محصولات زیلو، تهیه كلیپ، مذاكره با هنرمندان، پشتیبانی از رساله های زیلو، ثبت تاریخ شفاهی و مستندسازی و رویداد تولید محتوای زیلو، تنوع بخشی به این حوزه هم از اقدامات انجام شده است.
وی از مقدمات برگزاری دوره زیلو و دوره آموزشی پلاس بافی بعنوان فرشی ساده یاد كرد و اظهار داشت: ایجاد مركز نوآوری در زیلو با هدف اجرایی كردن طرح ها و ایده هایی با سرمایه ها و هزینه های كم جزو برنامه هایی است كه پیگیری آن از اهداف بعدی این خوشه صنعتی محسوب می‎شود.
دهقانی از طریق اندازی نخستین مركز فروش مشترك زیلو با حمایت فرمانداری هم یاد كرد و اظهار داشت: طراحی بسته بندی جدید، دوره طراحی زیلو، برگزاری كنسرسیوم و سفارش مشترك این محصول هم تابحال مورد انجام قرار گرفته است.

تلاش برای به بهبود وضعیت بازایابی در هنرصنعت زیلو
«حسین فلاح» فرماندار شهرستان میبد هم در این جلسه ضمن تقدیر از همه فعالان خوشه صنعتی زیلو به رشد زیلوبافی اشاره و خاطرنشان كرد: تعداد اندك زیلوبافان میبد به بیشتر از ۲۳۰ نفر در ابتدای فعالیت خوشه زیلو رسید بنابراین با توسعه این فعالیت ها به دنبال بهبود وضعیت بازایابی هستیم.
وی به لزوم ارتقای جایگاه هنر صنعت زیلو اشاره نمود و اظهار داشت: پشتیبانی از این هنر صنعت همچنان كه آغاز خوبی داشته و به خوبی توانسته فعالیت كند، منتج به رخدادهای قابل قبولی خواهد شد.
این مسئول از مشاركت و درگیر شدن آموزش و پرورش شهرستان هم بعنوان یكی از اقدامات مهم و موثر در جهت توسعه این هنر صنعت یاد كرد.
البته در ابتدای این نشست كه با حضور فعالان صنعت زیلوبافی برگزار شد، دستگاه اصلاح شده زیلو با حضور معاون صنایع كوچك وزیر صمت رونمایی گردید.