رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبرداد: تشكیل دپارتمان تخصصی آب، خاك، كشاورزی و نفت و گاز در خوزستان

به گزارش زیپو كالا ایسنا/خوزستان رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان این كه استان خوزستان قطب كشاورزی ایران است، اظهار داشت: امروز اعلام می نماییم كه در خوزستان دپارتمان تخصصی آب، خاك و كشاورزی و همین طور دپارتمان نفت و گاز را ایجاد خواهیم كرد.
علی اوسط هاشمی، در نخستین جلسه شورای مهارت استان خوزستان كه امروز (۲۵ دی) در استانداری برگزار شد، اظهاركرد: امروزه در كشور از بیكاری بعنوان ابر مشكل سخن نمی گوییم و همه قابلیت ها و ظرفیت های موجود در كشور نیز نشان دهنده این است كه نتوانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده نمائیم و باید بازبینی جدی در نگاه خود نسبت به كشوری كه تمدن آن گویای مهارت است، داشته باشیم. خیلی از چهره های نامدار رشته مهندسی و پزشكی، از ایران هستند كه نشان دهنده مهارت و دانش در تمدن كشور است.
وی افزود: امروزه تمام ارزش ها را در راه دانشگاه قرار داده ایم و در ظرف ۴۰ سال، همه جهت گیری ها نیز معطوف به این بود كه جستجوی همه ارزش ها با بودن دانش است. با اطمینان می گویم كه ۴۰ درصد از مراجعین ما، فارغ التحصیلان بیكار دانشگاه ها هستند و به این معنا است كه به نظام آموزشی كه نیروی ماهر و كارآفرین تربیت كند، نرسیده ایم. خوشبختانه مجلس و دولت، شورای عالی مهارت را تصویب كردند و در برنامه ششم نیز الزاماتی آورده اند كه برمبنای آن، ۵۰ درصد نظام آموزش رسمی كشور باید به سمت مهارت آموزشی پیش رود. همین طور وزارت علوم باید ۳۰ درصد از آموزش های خودرا مهارتی كند تا بتوانیم تمركز شغل به سمت دولت را كاهش دهیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان این كه این ذهنیت وجود دارد كه گویا شغل با عزت و منزلت، تنها شغلی است كه در راه پشت میزنشینی قابل جستجو است، اظهار داشت: باید ارزش ها جابه جا شوند. متاسفانه ارزش را به مدرك داده ایم و مدرك گرا شده ایم. در این بخش، ارزش زایی اجتماعی برای اهل مهارت را مورد توجه قرار نداده ایم كه كار قداست دارد. در نتیجه ما نیاز به تغییر داریم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هاشمی بیان كرد: درست نیست كه همیشه از كلمات حاشیه نشینی، طلاق، فقر، بیكاری و… سخن می گوییم، درحالی كه كشور فقیری نیستیم. باید باور نماییم كه نیازمند بازبینی در نگاه ها هستیم.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان این كه سازمان فنی وحرفه ای چهار عنصر را بعنوان سرمایه ملی دارد، اضافه كرد: این چهار عنصر می توانند زمینه حضور در بازار جهانی را ایجاد كنند. همچون آن استاندارد آموزشی و سنجش مهارت است و خوزستان نیز دراین زمینه شایستگی دارد كه باتوجه به وجود ظرفیت ها و قابلیت های فراوان، پایلوت سنجش ملی مهارت شود. سومین عنصر نیز آزمون است.
وی با اشاره به این كه باید به مهارت به شكل جدی فكر شود، افزود: در استان خوزستان به سبب وجود ظرفیت های فراوان، آموزش و پرورش و دانشگاه ها می توانند پایه مهارت آموزشی را تشكیل دهند. ارزش گواهینامه مهارت چه بسا در خیلی از رشته ها ارزشی بیشتر از مدرك دانشگاه داشته باشد. برای این كار باید فرهنگسازی شود و نقش رسانه نیز دراین زمینه پر رنگ است. در این صورت است كه اشتغال زایی پایدار خواهد بود.
هاشمی با بیان این كه استان خوزستان قطب كشاورزی ایران است، اظهار داشت: امروز اعلام می نماییم كه در خوزستان دپارتمان تخصصی آب، خاك و كشاورزی و همین طور دپارتمان نفت و گاز را ایجاد خواهیم كرد. اگر اساس را بر تربیت مربیان توانمند قرار دهیم، در این صورت می توانیم به ارتقای مهارت جامعه برسیم. اگر مهارت كشاورزان را افزایش دهیم نیز می توانیم بهره وری بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: خوشبختانه در استان خوزستان بیشتر از ۶۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای وجود دارد و در سطح كشور نیز حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد وجود دارد. همین طور ۱۸ هزار مربی برای مهارت آموزی وجود دارد، اما كافی نیستند. در نتیجه به بانك مهارت ملی برای شناسایی همه مربی های ماهر و جریان ساز می اندیشیم.

منبع: