تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم از زبان همتی

به گزارش زیپو كالا رئیس كل بانك مركزی می گوید محاسبات اداره بررسی های اقتصادی بانك مركزی نشان داده است كه تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی نوشت: «متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته با ثبات نسبی معادل ۱۱۴۰۰ تومان بوده است. محاسبات اداره بررسی های اقتصادی بانك مركزی نشان داده است كه تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود.

در این چند روز، تحت تاثیر انتظارات ناشی از تقاضای فصلی ارز، عوامل سیاسی و هم اخبار افزایش قیمت بنزین، در مقایسه با نرخ میانگین سه ماه گذشته، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳ درصد بوده است.

اگر، همانطور كه قبلاً تاكید كردم، وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانك مركزی و هم مازاد عرضه نسبت به تقاضای ارز در بخش اسكناس و حواله را هم در نظر بگیریم، نظریه بالا بودن ریسك سرمایه گذاری در ارز، همچنان پابرجا خواهد بود.

تاكید این نكته هم ضروریست كه، نرخ فعلی ارز تحت تأثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیانی برخوردار نیست.»