رئیس سازمان بازرسی كل كشور: سازمان استاندارد بر كالاهای تبلیغی در صداوسیما نظارت داشته باشد

به گزارش زیپو كالا رئیس سازمان بازرسی كل كشور خواهان نظارت سازمان استاندارد بر كالاهای تبلیغی در صداوسیما شد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد به همراه تعدادی از معاونین خود بامداد روز شنبه با حضور در سازمان بازرسی كل كشور با حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی كل كشور دیدار و گفتگو كرد.

حجت الاسلام درویشیان با اشاره به اینكه سازمان ملی استاندارد و سازمان بازرسی كل كشور هر دو سازمان نظارتی و حاكمیتی هستند، اظهار داشت: یكی از برنامه های سازمان بازرسی كل كشور حمایت جدی از دستگاه های نظارتی در انجام وظایفشان شامل درون دستگاهی مانند حراست ها و واحدهای بازرسی و برون دستگاهی مانند سازمان ملی استاندارد است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور اضافه كرد: به مدیران اجرایی اعلام كردیم به كسی اجازه نمی دهیم در انجام اقدامات قانونی دستگاهی اختلال ایجاد كند و یا مطالبه غیرقانونی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت سازمان ملی استاندارد و اعتماد مردم به این سازمان، تصریح كرد: در گذشته چنین حساسیتی بین مردم وجود نداشت اما امروز با افزایش آگاهی ها وقتی مردم روی كالایی نشان استاندارد را می بینند، اعتماد می كنند و همین مبحث وظیفه سازمان استاندارد را سنگین تر می كند و ازاین رو یكی از اقدامات مهمی كه شما باید انجام دهید، حفظ این اعتماد و سرمایه اجتماعی است.

درویشیان خاطرنشان كرد: اگر كالایی با وجود نشان استاندارد، غیر ایمن و غیربهداشتی و ناسالم باشد، نخستین انگشت افترا به سمت سازمان استاندارد نشانه می رود و این سؤال پیش می آید كه چرا این سازمان چنین كالایی را تائید كرده است. گرچه سازمان استاندارد تولیدكننده آن نیست و متولی آن حوزه هم به صورت مثال وزارت صمت است، اما در وهله اول نگاه ها به سمت سازمان استاندارد می رود كه چرا تأیید كرده است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به اهمیت امنیت غذایی مردم و با تقدیر از ایستادگی سازمان ملی استاندارد در مبحث ذرت های آلوده، تصریح كرد: نظارت و دقت خویش را در بررسی بر روی گندم ها و برنج های وارداتی افزایش دهید و محصولات تراریخته را به دقت بررسی كنید. باید مشخص شود كه آیا این محصولات خطری برای سلامت مردم دارد یا خیر؟ و اگر خطری دارد چرا بعضی از دستگاه های دولتی از این محصولات دفاع می كنند.

درویشیان با تاكید بر ضرورت دقت در صدور گواهی های صادره از جانب سازمان ملی استاندارد و نظارت بر تداوم شرایط لازم بعد از دریافت گواهی استاندارد، اظهار داشت: نظارت خویش را بر شركت های ناظر و آزمایشگاه های همكار بیشتر كنید و در موارد تخلف، برخوردی قاطع داشته باشید تا بازدارندگی ایجاد كند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به اهمیت بازرسی های سازمان استاندارد از خدمات عمومی همچون آسانسورها و شهربازی ها، تصریح كرد: با بازرسی های بموقع و به هنگام اجازه ندهید امنیت مردم و اعتماد آنها به سازمان استاندارد خدشه دار شود.

وی سلامت و امنیت مردم را بالاتر از هرگونه ملاحظه ای دانست و تاكید كرد: اگر حتی در یك مورد هم به علت ملاحظه و سفارشی، نظر كارشناسی خویش را تغییر دهید، فشارها به سازمان استاندارد افزایش می یابد و همه متوقع می شوند از موارد غیر استاندارد بعدی هم چشم پوشی كنید.

درویشیان آمادگی سازمان بازرسی كل كشور برای همكاری با سازمان ملی استاندارد را اعلام نمود و اظهار داشت: اگر در انجام مأموریت های خود با مشكل و مانعی روبرو شدید و كاری از عهده ما بر می آمد، آماده رفع آن مشكل و مانع هستیم و حتما پیگیری خواهیم كرد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی ها تاكید كرد: موارد تخلف و غیراستاندارد را اعلام و اطلاع رسانی كنید كه جنبه بازدارندگی دارد و متخلفان وقتی تبعات اقدامات خویش را ببینند، دیگر به خود جرأت نمی دهند كه با سلامت و ایمنی مردم بازی كنند.

وی در مورد تأخیر زیاد در تصویب آئین نامه اجرایی قانون جدید سازمان ملی استاندارد، تصریح كرد: با عنایت به گذشت زمان زیاد، رایزنی های لازم را جهت تصویب هرچه سریع تر این آئین نامه انجام دهید.

درویشیان در مورد تبلیغات كالاهای مختلف در صداوسیما هم تاكید كرد: وقتی كالایی از شبكه های تلویزیونی و رادیویی صداوسیما تبلیغ می شود، مردم اعتماد می كنند و بررسی های دیگر را انجام نمی دهند، بر همین مبنا لازم است با رصد تبلیغات كالاها از صداوسیما، بر آنها نظارت داشته باشید.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور یكی از رویكردهای سازمان بازرسی كل كشور را اقدامات پیشگیرانه و هشداری عنوان نمود و مدیران اجرایی كشور را بزرگ ترین سرمایه ملی دانست و اضافه كرد: سال ها برای این مدیران از منابع كشور هزینه شده، ازاین رو وظیفه ماست كه از این سرمایه های ملی صیانت نماییم و یكی از طریق ها در این خصوص، اخطار و تذكر دادن است.

وی با اشاره به گلایه بعضی از تولیدكننده های داخلی در خصوص خرید كالاهای خارجی دارای مشابه داخلی از جانب دستگاه های اجرایی، اظهار داشت: به دستگاه های اجرایی اعلام می نماییم اگر تولیدكننده ای محصولی را تولید و گواهی استاندارد را كسب كند، دستگاه های اجرایی با وجود كالای داخلی، اگر كالای خارجی بخرند، با آنها برخورد قانونی خواهیم كرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد هم در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت های این سازمان عرضه كرد و با اشاره به مشكلاتی كه در زمینه تصویب قانون جدید این سازمان به وجود آمده بود، اظهار داشت: پس از مشكلاتی كه پیش آمد، قانون سازمان ملی استاندارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و جا دارد از آیت الله رئیسی تشكر كنم كه با دفاع ایشان در جلسه مذكور اعضای مجمع قانع شدند و قانون جدید به تصویب رسید.

پیروزبخت با اشاره به اینكه در قانون جدید اعضای شورایعالی استاندارد افزایش یافته است، تصریح كرد: طبق قانون جدید رئیس سازمان بازرسی كل كشور هم به عضویت شورایعالی استاندارد درآمده و ازاین بعد از حضور جنابعالی در جلسات استفاده خواهیم كرد.