معاون ساخت و توسعه آزادراه ها اعلام كرد ساخت ۱۱۰۰ كیلومتر آزادراه تا اختتام دولت بعلاوه هزینه هر كیلومتر آزادراه

زیپو كالا: معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام نمود كه برمبنای برنامه ریزی صورت گرفته تا اختتام امسال حدود هزار و ۱۰۰ كیلومتر آزاد راه دركشور ایجاد می شود. اما توانایی ساخت هزار كیلومتر آزاد راه در سال در صورت تامین شدن سرمایه مورد نیاز آن وجود دارد.
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام نمود كه برمبنای برنامه ریزی صورت گرفته تا اختتام امسال حدود هزار و ۱۰۰ كیلومتر آزاد راه دركشور ایجاد می شود. اما توانایی ساخت هزار كیلومتر آزاد راه در سال در صورت تامین شدن سرمایه مورد نیاز آن وجود دارد.
جلال بهرامی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: از شروع امروز تابحال ۲ هزار و ۳۰۰ كیلومتر آزاد در كشور ساخته شده است كه می توان گفت بطور متوسط سالانه حدود ۶۰ كیلومتر آزاد راه ساخته ایم كه با آنچه نیاز داریم به هیچ وجه همخوانی ندارد.
وی با بیان این كه برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته تا اختتام دولت ۱۲ هزار و ۱۰۰ كیلومتر آزاد راه در كشور ایجاد می شود اظهار داشت: اگر در زمینه سرمایه مورد نیاز كه به صورت مشاركتی با بخش خصوصی تامین می شود، مشكلی نداشته باشیم توانایی ساخت سالانه هزار كیلومتر آزاد راه در كشور وجود دارد و بر این اساس می توانیم در بازه زمانی نه چندان طولانی در خیلی از مناطقی كه دسترسی به آزاد راه ندارند، آزاد راه بسازیم.
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل همین طور درباره ی قیمت ساخت هر كیلومتر آزاد راه اظهار داشت: برمبنای هزینه های امروز ساختن هر كیلومتر آزاد راه ۱۷ تا ۲۰ میلیارد تومان تمام می شود و دلیل گران تر بودن آزاد راهها نسبت به بزرگراهها این است كه ملزومات خیلی از نظر استاندارد، ایمنی، تجهیزات و غیره در آزاد راهها وجود دارد كه موجب افزایش هزینه های ساخت آن می شود.
وی با بیان این كه دولت همه پول ساخت و راه اندازی آزاد راه را نمی دهد اظهار داشت: هزینه ساخت یك آزاد راه دو بانده به اندازه یك بزرگراه سه و نیم بانده است چونكه فرمول محاسباتی راه اصلی بزرگراه و غیره از آزاد راه متفاوت می باشد و مواردی از قبیل تقاطع غیر همسطح، رمپ و لوپ و غیره جزء كیلومتر آزاد راه به شمار نمی آید و بر همین مبنا وتجهیزات ایمنی كه در آزاد راهها نصب می شود هزینه آنها را به شدت بالا می برد.

منبع: