مانع جدید برای توافق آمریكا و چین

زیپو كالا: سران آمریكا و چین با بیان لغو نشست اپك (APEC) در شیلی به سبب ناآرامی های این كشور، با مانع جدیدی برای اختتام دادن به جنگ تجاری روبرو شدند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، قرار بود در این جلسه سران آمریكا و چین سند فاز اول توافق تجاری را امضا كنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا هفته جاری اظهار كرده بود امیدوار است توافق تجاری موقت با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را در جریان نشست اپك در شیلی كه قرار بود روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر برگزار شود، امضا كند. مقامات شیلی اعلام نمودند این نشست را به منظور متمركز شدن به احیای نظم و قانون در این كشور لغو كردند.

با این حال كاخ سفید اعلام نمود همچنان انتظار دارد ماه آینده توافق تجاری مقدماتی با چین امضا شود اما به مكان جدید برای دیدار روسای جمهور دو كشور اشاره ای نكرد.

این دو كشور بعد از مذاكراتی كه اوایل ماه میلادی جاری در واشنگتن انجام شد و در جریان آن آمریكا موافقت نمود تعرفه ها روی واردات كالاهای چینی را در اكتبر افزایش ندهد و چین با خرید محصولات كشاورزی و سایر امتیازات موافقت نمود، سرگرم كار روی جزئیات یك توافق محدود هستند. چین برای زمینه چینی امضای فاز اول توافق تجاری، خرید از آمریكا را افزایش داده است. پكن هفته جاری خرید ۱۰ میلیون تن سویای آمریكا را معاف از پرداخت عوارض اعلام نمود و می خواهد خرید چهار تا پنج میلیون تن غلات دیگر شامل ذرت و گندم را تایید كند.

مذاكره كنندگان آمریكایی و چینی در كوشش برای نهایی كردن متن فاز اول توافقی بودند كه قرار بود ترامپ و شی در ماه آینده امضا كنند با این وجود پروسه مذكور با درخواستهای آمریكا درباب خرید محصولات كشاورزی در یك مدت مشخص پرچالش بوده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریكا به رویترز اظهار كرده كه مذاكرات آمریكا با چین سازنده بوده و كار برای نهایی كردن متن توافق ادامه دارد.

منابع آگاه به رویترز اعلام كردند كه كاخ سفید می خواهد مكانهای دیگری را در آمریكا بجای نشست اپك به چین پیشنهاد كند. آلاسكا و هاوایی ممكنست گزینه های قابل قبول برای چین باشند.

بر اساس گزارش رویترز، اما كارشناسان بازرگانی می گویند انتخاب یك مكان جایگزین در یك مدت كوتاه دشوار خواهد بود.

منبع: