معاون سفیر آلمان در ایران: تمام تلاش خود جهت راه اندازی اینستكس انجام می دهیم، سیاست آمریكا در ارتباط با برجام درست نیست

به گزارش زیپو كالا معاون سفیر آلمان در ایران با بیان این كه سیاست آمریكا در قبال ایران را مناسب نمی دانیم، از تلاش آلمان برای حفظ برجام و پیگیری آغاز مبادلات در اینستكس سخن گفت.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، الیور اشتاین برگ امروز در نشست اتاق بازرگانی مشترك ایران و آلمان اظهار نمود: رابطه اقتصادی دو كشور سابقه ای طولانی و عمیق دارد. ما یك تاریخ مشترك چند صد ساله داریم كه با وجود طوفان های سخت اقتصادی امروز امیدواریم ادامه پیدا كند.
بگفته وی تفاهم و همكاریهای اقتصادی میان شركت های ایرانی و آلمانی اهمیت زیادی دارد و با توجه به این اهمیت این تحریم های آمریكا بوده است كه مانع گسترش روابط تجاری میان دو كشور است.
معاون سفیر آلمان در ایران با بیان این كه تجارت میان ایران و آلمان به نصف كاهش پیدا كرده است، افزود: برای شركت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی آلمان بازار آمریكا اهمیت زیادی دارد و با عنایت به تهدید تحریم از طرف آمریكا خیلی از این شركت ها ریسك ورود به ایران را انجام نمی دهند كه این اساسا برای ما خرسندكننده نیست ولی با وجود حمایت های دولت، ما نمی توانیم این شركت ها را از تهدیدهای آمریكا حفاظت نماییم و همین مساله موجب كاهش تجارت مشترك شده است.
اشتاین برگ اظهار نمود: هرچند معین نمی باشد كه تحریم ها چه زمانی كاهش پیدا كند اما ما به آینده خوش بینیم و معتقدیم بازار ایران به خصوص برای بنگاه های اقتصادی كوچك و متوسط آلمان اهمیت جدی دارد. ایران یك بازار فوق العاده برای ماشین آلات آلمانی است كه می تواند نقش خودرا حفظ كند.
وی با تاكید بر این كه آلمان به انجام تعهدات خود به ایران پایبند است، توضیح داد: اینستكس مهم ترین تلاش ما برای حفظ برجام است كه آلمان و هشت عضو اتحادیه اروپا و همین طور نروژ علاقه خودرا برای حضور در آن اعلام نمودند اما باید توجه داشت كه اینستكس برای حفاظت از تحریم های آمریكا ساختار پیچیده ای نیاز دارد و همین مساله پروسه آغاز كار را طولانی كرده است.
معاون سفیر آلمان در ایران افزود: آمریكا در اقتصاد جهان قدرت نفوذ بالایی دارد و بدین جهت باید اینستكس طوری طراحی شود كه بتواند در مقابل تحریم های آمریكا كارآیی داشته باشد و قابل تهاجم نباشد. بدین جهت انتقادهایی كه از كند پیش رفتن اینستكس مطرح می شود چندان به جا نیست و ما تاكید می نماییم كه تمام تلاش خودرا برای حفظ برجام و شروع به كار اینستكس خواهیم داشت.
اشتاین برگ با بیان این كه برجام قبل از آنكه یك معاهده اقتصادی باشد سندی است كه امنیت را تضمین می نماید، اظهار داشت: شاید ما در بعضی مسائل سیاسی با ایران هم نظر نباشیم اما در برجام با ایران هم نظر بوده ایم و معقتدیم كه سیاست آمریكا در این رابطه مقابل ایران درست نیست. بدین جهت تلاش می نماییم كه اثر تحریم و چالش های آنرا كمرنگ نماییم. آلمان در ارتباط با حل مسائل هسته ای معتقد می باشد كه باید این مسائل در میز مذاكره حل شود و بدین جهت از تلاش های مكرون رئیس جمهوری فرانسه حمایت می نماییم.
وی اظهار داشت: صدراعظم آلمان در مسافرت اخیر به نیویورك با رئیس جمهور ایران دیدار نمود و ما بار دیگر این پیام را رساندیم كه ایران باید به تعهدات برجامی خود بطور كامل عمل كند و بحث خروج از این توافق را كنار بگذارد. از طرف دیگر اروپا نیز تلاش می كند با اینستكس و مذاكرات چندجانبه فشار تحریم ها را كم كند.