در گزارش زیپو كالا مطرح شد عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس سال آینده

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: بنزین یورو ۵ تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر زیست محیطی از استاندارد یورو ۵ جهانی نیز پاك تر است.

به گزارش خبرنگارمهر، كوشش برای صفر كردن صادرات نفت ایران یا تحریم كشتیرانی كشور به منظور ضربه زدن به بخش بازرگانی خارجی در دو حوزه صادرات و واردات در یك كلمه اعلان جنگ یك طرفه از طرف آمریكایی ها است كه تمام تلاش خودرا به كار گرفته اند تا اقتصاد ایران را فلج كنند. این در شرایطی است كه با همه این تلاش ها موفق به اجرای اهداف خود نشدند و ایران توانست با تاكید بر توان داخلی در خیلی از زمینه ها به خودكفایی برسد كه یكی از این موارد تولید بنزین مرغوب در ایرانی ترین پالایشگاه كشور بود. در همین راستا با محمد علی دادور، مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس كه برای اولین بار بنزین با كیفیت ایرانی را در بورس انرژی ایران عرضه نموده است گفتگویی انجام داده ایم كه از نظرتان می گذرد:
صادرات بنزین و گازوئیل ایران در شرایطی است كه كشورمان با تحریم های ناجوانمردانه غرب مواجه می باشد. چه تحلیلی از این شرایط دارید؟
دادور: ایران بااینكه در مقطع قبلی تحریم ها در موارد مختلفی همچون كاتالیست ها و فرآورده های نفتی همچون بنزین گرفتار مشكل بود اما امروز در تولید بنزین به خودكفایی رسیده است. در محصولات كشاورزی و گندم نیز شرایط امروز و مقطع زمانی تحریم های قبلی متفاوت می باشد. توجه به این متغیرهای درونی نشان داده است میزان تاب آوری امروز اقتصاد ایران در مقابل تحریم ها بیشتر از میزان تاب آوری دوره قبلی تحریم ها است. كشور ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، نخستین كشور دنیا است و گاز جز انرژی های پاك دنیا شمرده می شود چیزی كه همه دنیا به این انرژی پاك نیازمند هستند.
نگاه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس انرژی بر اساس چه استراتژی است ؟
با بازار سرمایه و بورس انرژی از سال های قبل بعنوان یك بازار شفاف و سالم آشنا هستم و در این بازار همه ذی نفعان و معامله گران می توانند رقابت منصفانه ای را داشته باشند. استراتژی بنیادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گام اول شناسایی مشتریان توانمند و معتبر بوسیله مزایده های داخلی برای فرآورده های تولیدی بود كه تا زمان تثبیت تولید بعنوان یك مولفه اصلی برای ورود به بورس انرژی دنبال شد؛ برای اینكه لازمه حضور در بورس عرضه پایدار محصولات است. بدین سان بعد از شناسایی این مشتریان به تدریج از حدود شش ماه قبل تمام فرآورده های خودرا در بورس عرضه نموده ایم.
رویكرد شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مقابل این شیوه شركت نفت ستاره خلیج فارس چیست؟
شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گام اول بنزین با یورو ۵ شركت نفت ستاره خلیج فارس را در رینگ صادراتی بورس انرژی پذیرش و عرضه نمود كه شاهد رقابت سالم و اثر گذار ذی نفعان این فرآورده بوده ایم. در مجموع بورس یك بستر امن برای هدایت صحیح خریداران واقعی به سمت پالایشگاه ها و فروش فراورده ها است و جالب اینكه اغلب مشتریان این بازار را خریداران خارجی می سازند.
برای فرآورده گاز مایع الان بیشتر از ۱۲ مشتری در بورس انرژی وجود دارد كه بر سر خرید این محصول با یكدیگر همواره رقابت می كنند. برای برش سنگین (heavy end) و حلال ها نیز همین گونه است. اخیرا مدیر عامل بورس انرژی ایران و تیم همراه وی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید نمودند. با عنایت به تفاهم و زبان مشترك بین مجموعه بورس انرژی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش بینی می شود دوره جدیدی از عرضه متنوع محصولات شركت نفت ستاره خلیج فارس در بورس انرژی رقم زده شود. دستاورد بازدید های انجام شده را می توان در مجموع در این جمله خلاصه كرد كه شركت نفت ستاره خلیج فارس بنا دارد تمام محصولات خود همچون تمامی حلال های ۴۰۲ و ۴۰۴ و ۵۰۲ و فرآورده هایی كه در اختیار این پالایشگاه برای فروش است را در بورس انرژی عرضه نماید همین طور آن دسته از فرآورده هایی كه فروش آنها در اختیار پالایش و پخش فرآورده های نفتی است به تدریج روانه این بازار و رینگ های داخلی و صادراتی آن می شود.
وضعیت فروش فرآورده های نفتی در بورس انرژی را چگونه ارزیابی می كنید؟ آیا محصول جدیدی را به این بازار خواهید آورد؟
در آینده ای نزدیك فرآورده گوگرد خودرا در این بازار عرضه می نماییم. گاز مایع یا به اصطلاح ال پی جی و همچنین برش سنگین (heavy end) نیز همچنان در بورس انرژی عرضه می شوند.
آیا در خارج از بورس نیز محصولات خودرا عرضه می كنید؟
الان فروش خارج از بورس انرژی به آن صورت نداریم و تمامی خریداران به بورس انرژی هدایت می شوند. از طرفی صندوق اعتباری وزارت صنعت به خریداران معرفی شده كه می توانند علاوه بر اعتبار سنجی از خود، نتایج آنرا در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهند كه امید می رود فتح بابی شود به جهت اینكه بتوانیم عرضه های موفق تر بیشتری با دامنه خریداران بزرگتر داشته باشیم.
با توجه به وضعیت خاص اقتصادی چه انعطافی از طرف پالایشگاه برای صنایع پایین دستی وجود دارد؟
قیمت فرآورده های مورد نیاز بخش پایین دستی را بازار سرمایه تامین می كند. وظیفه ما این است كه از منافع ملی كشور حراست و صیانت كنیم؛ ولی می توان همه این خریداران خرد را معرفی نمود به واحد اعتبار سنجی وزارت صنعت كه برای خودشان ضمانت نامه ای تهیه كرده و یك حد اعتباری را بیاورند. ما مجبوریم پول خودرا نقد دریافت نماییم چون برای تسویه خوراك خود باید پول نقد پرداخت نماییم، اما می توان یك حد اعتباری در وزارت صنعت ایجاد كرد برای پایین دستی ها كه بتوانند حجم بیشتری خرید كنند و با این شیوه هم ما مطمئن هستیم كه به پول خود می رسیم و هم خریدار می داند كه برمبنای چه توانایی خرید كند و از بازار حذف نشده و روز به روز بزرگتر شود.
با این روش هم پایین دستی ها توسعه می یابند و هم رقابت در بورس سالم خواهد بود و هم دامنه مشتریان ما وسیع تر خواهند شد.
در گذشته وعده بورسی شدن ستاره خلیج فارس را داده بودند…
برای این كار الان فاز های سه گانه پالایشگاه راه اندازی شده و باید روی این سه فاز افزایش ظرفیت بدهیم. تا آخر سال كه ظرفیت ما ۴۸۰ هزار بشكه و به عبارتی ۵۴۰ هزار بشكه رسید آن زمان موقعی است كه باید نماد معاملاتی «ستاره» را برای سال آینده در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش كرد.
الان در شرایطی هستیم كه روی سه فاز فعلی می خواهیم حجم بهره برداری خوراك پالایشگاه از ۳۶۰ هزار بشكه را به ۵۴۰ هزار بشكه افزایش دهیم. این مساله برای خریداران سهام در زمان ارائه اولیه جذاب است در غیر این صورت اگر در شرایط فعلی بخواهیم ورود نماییم شاید حباب روی قیمت سهم ایجاد شود.
تا اختتام امسال ما باید میعانات گازی بعنوان خوراك پالایشگاه را به ۵۴۰ هزار بشكه برسانیم كه الان ۴۴۰ هزار بشكه پالایش می نماییم و قسمتی از افزایش ظرفیت را محقق كرده ایم. تا آخر سال به ۵۴۰ هزار بشكه می رسیم كه از این رقم ۴۸۰ هزار بشكه بعنوان برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هدف گذاری شده كه اگر به آن برسیم آماده عرضه اولیه سهام به سهامداران خرد خواهد بود.
پیرامون فرآورده های نفتی تولید شده در این پالایشگاه توضیح دهید. آیا استاندارد های جهانی و زیست محیطی مورد تایید نهاد های نظارتی است؟
بنزین یورو ۵ تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر زیست محیطی از استاندارد یورو ۵ جهانی نیز پاك تر است. بنزن كه در بنزین معمولی باید زیر یك درصد باشد هم اكنون برای بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است.آروماتیك در شرایط استاندارد باید ۳۵ باشد اما هم اكنون در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بین ۲۹.۵ تا ۳۱.۵ است.
همچنین میزان گوگرد استاندارد در بنزین باید كمتر از ۱۰ پی پی ام باشد اما هم اكنون كمتر از یك پی پی ام است. در زمینه میزان گوگرد موجود در گازوییل نیز، به كمتر از ۵۰ پی پی ام رسیده ایم و برنامه ریزی كرده ایم به كمتر از ۱۰ پی پی ام برسیم كه موفقیتی كم نظیر در تولید گازوییل با كیفیت است.
تا این لحظه چه اقدام های موثری برای تكمیل فازهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است؟
باید همواره شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر نوع حركتی را بسنجیم و سپس دست به عمل بزنیم و چنان چه از زوایای مختلف یك حركت مورد ارزیابی قرار نگیرد، آینده ی روشنی را برای آن نمی توان متصور بود. سوژه تغییر ماهیت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طرح افزایش ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز ابتدایی نیز چنین نگاهی در دستور كار قرار گرفت.
با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشكه، می توان تولید مورد انتظار از فاز چهارم را در سه فاز موجود تقسیم و هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز را صرفه جویی و در بخش های دیگر صنعت سرمایه گذاری كرد. با افزایش ظرفیت پالایشی در فازهای موجود و صرف هزینه ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو، الان توانسته ایم مجموع خوراك پالایشگاه را به روزانه ۴۲۰ هزار بشكه برسانیم و تا آخر سال به ۵۴۰ هزار بشكه میعانات گازی در روز خواهیم رسید. این كارِ نرم افزاری و عقل افزاری، ظرفیت هر فاز ستاره خلیج فارس را از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشكه در روز خواهد رساند.
فاز چهارم ستاره خلیج فارس در عمل اجرایی شده و تنها ماهیت آن از سخت افزاری به نرم افزاری تغییر یافته و با این تغییر هوشمندانه بجای صرف زمان سه الی چهار ساله برای رسیدن به ظرفیت نهایی فاز چهارم در كمتر از یك سال این مساله محقق می شود.
ستاره خلیج فارس بعنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان الان جایگاهی استراتژیك در توازن انرژی كشور و منطقه ایفا می كند و توانسته است ایران را برای نخستین بار از وارد كننده بنزین به صادركننده بالقوه و قدرتمند این محصول استراتژیك تبدیل كند. با بهره برداری از سه فاز و اجرای طرح افزایش ظرفیت و رفع موانع سه فاز نه تنها مصرف داخل تامین شد كه شاهد گشایش افق های صادراتی جدید هستیم.
میزان تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس چه میزان به سبد سوخت كشور افزوده است؟
الان فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر بنزین را بر سبد سوخت كشور اضافه كرده و تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به ۴۵ میلیون لیتر در روز رسانده است كه این میزان نزدیك به ۵۰ درصد بنزین مصرفی كشور است.

منبع: