تقویت لیر با كاهش نرخ بهره در تركیه

به گزارش زیپو كالا بانك مركزی تركیه نرخ بهره را ۳.۲۵ درصد دیگر كم كرد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از دیلی صباح، بانك مركزی تركیه برای دومین ماه متوالی نرخ بهره را كم كرد و با این اقدام خود، زمینه تقویت لیر در مقابل ارزهای دیگر را هم فراهم نمود. كمیته پولی بانك مركزی تركیه در اطلاعیه ای اعلام نمود كه نرخ بهره در این كشور با ۳.۲۵ درصد كاهش به ۱۶.۵ درصد رسیده است.
كمیته پولی بانك مركزی تركیه در بیانیه خود افزوده است: با نگاهی رو به جلو، انظتار می رود كه پیشی گرفتن صادرات از واردات به تقویت رشد اقتصادی كمك نماید و به تدریج از محدوده رشد منفی خارج شویم. این كمیته اطمینان دارد كه تراز حساب جاری تركیه به روند رو به بهبود خود ادامه خواهد داد.
پیشتر رجب طیب اردوغان كه از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا به حساب می آید و بارها و بارها خویش را دشمن نرخ بهره خوانده است، گفته بود كه هدف تركیه آن است كه نرخ بهره را تا آخر سال حدود ۱۵ درصد كم كند و سپس به نرخ تك رقمی برساند. رئیس جمهور تركیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است كه مردم تركیه ثمره كاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی كه این صورت گرفت خواهید دید كه نرخ تورم هم به طرز محسوسی كمتر خواهد شد.
رجب طیب اردوغان كه همانند همتای آمریكایی اش به اتخاذ رویكر انتقادی از نرخ بهره بالا معروف است گفت بود: من نسبت به نرخ بهره آلرژی دارم. من كاملا مخالف نرخ بهره بالا هستم. اردوغان پیشتر هم نرخ بهره بالا را مادر شیاطین خوانده بود.
به دنبال بركناری رئیس قبلی بانك مركزی تركیه و روی كارآمدن تیم جدید، چرخه كاهش نرخ بهره در تركیه شروع شده است تا جایی كه بانك مركزی اولین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد كم كرد و انتظار می رود كه این روند كماكان ادامه داشته باشد.
به دنبال كاهش نرخ بهره، ارزش لیر در مقابل ارزهای مهم تقویت شد تا جایی كه نرخ برابری هر دلار معادل ۵.۶۸۶۱ لیر، هر یورو معادل ۶.۲۹۸ لیر و هر پوند معادل ۷.۱۰۸۷ لیر اعلام گردید.