یك مقام مسئول: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاك ممنوع می باشد

به گزارش زیپو كالا مدیر كل مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی كشور اظهار داشت: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاك ممنوع می باشد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، مختارعلی عباسی در نخستین همایش هویت گذاری دام در استان گیلان، این طرح را نخستین گام برای انتخاب دام مولد دانست و اضافه كرد: در این طرح جابجایی دام با كدپستی تعریف می شود و با كامل شدن آن می توان آمار دقیق و طبق آن برنامه دقیق در تولید و مدیریت دام داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه بحث هویت گذاری دام بحث روز در كشور است، تصریح كرد: هویت گذاری در دنیا برای كنترل های بهداشتی و كنترل كشتارگاه استفاده می شود.
مدیركل مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی كشور با اشاره به جدی شدن قاچاق دام پارسال اظهار داشت: برای جلوگیری از نقل و انتقال دام، شیوه نامه ای تعیین شد و مالكین دام موظف شدند اطلاعات دام را گزارش و جابجایی را ثبت كنند.
وی ارتباط مستقیم دولت را با دامپرور نا ممكن عنوان و اشاره كرد: تشكل ها و اتحادیه ها این ارتباط را میسر كرده و خدمات رسانی را به دامدار تسریع می كنند، معرفی دام توسط اتحادیه ها و تعاونی ها و پس از آماده سازی به شهرستان ها تحویل داده می شود دامدار تنها درخواست می كند و مراكز پیگیری پروسه و معرفی پلاك و دریافت هستند.
این مسوول اذعان كرد: برای پلاك گذاری باید مقررات بین المللی رعایت شود كه ما آنرا انجام می دهیم.
عباسی با اشاره به اینكه در سامانه هویت گذاری سرعت ثبت بالا رفته است، اذعان داشت: پلاك گذاری اصالت دام را نشان می دهد، در گذشته سامانه اصلاح نژاد و هویت گذاری یكی بوده است كه حالا جداسازی شده تا تداخل در پروسه ایجاد نشود.
مدیر كل مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی كشور ابتدا و انتهای دام های پلاك گذاری را قابل ردیابی بیان و اظهار نمود: از مشكلات و چالش های هویت گذاری دام وارداتی بودن مواد اولیه جهت ساخت پلاك گوش، مقرون به صرفه بودن واردات پلاك گوش استاندارد كه البته دو تا سه كارخانه تولید پلاك داریم و در حال افزایش آن هستیم، پایین بودن توان مالی اتحادیه ها برای خریداری پلاك شماره گوش دانست.
وی دهیاری ها را برای انتقال اطلاعات مراكز به دامداری و بالعكس بسیار موثر دانست و اظهار داشت: تمامی مالكین دام زنده موظفند با مراجعه به تعاونی دامداران شهرستان خود نسبت به ثبت و پلاك گذاری دام های خود در سامانه پنجره واحد كشاورزی اقدام و تغییرات آنرا به روز كنند.
عباسی با اشاره به اینكه اجرای این طرح از مرداد ماه سال جاری در حال انجام می باشد، اضافه كرد: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاك ممنوع و قاچاق محسوب و مشمول قوانین مبارزه با قاچاق می شود.
وی افزود: برای جابجایی و حمل و نقل دام زنده مالكین یا مباشرین حمل دام زنده از مبدا تمامی استان ها به مقصد استان دیگر موظفند در هنگام تردد مجوزهای مانند سند حمل بار از سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای، گواهی بهداشتی حمل دام از سازمان دامپزشكی كشور را ستاندن كنند.
مدیركل مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی كشور درانتها مزایای پلاك گذاری دام را هویت دار شدن دام های گله، پیش گیری از سرقت دام، تسهیل در دریافت خدمات دامپزشكی و تسهیلات بانكی، افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام كشور و برنامه ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام برمبنای آمار دامی كشورو همین طور امكان برنامه ریزی اصلاح نژاد جهت بهبود كیفی و كمی تولیدات دامی عنوان نمود.

منبع: