قراردادهای جدید روس ها در پر رونق ترین بازار نفت جهان

به گزارش زیپو كالا در سلسله قراردادهای انرژی كه روابط اقتصادی هند و روسیه را عمیق تر می كند، دو كشور ۳۰ میلیارد دلار تجارت سالانه تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته اند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بعد از دیداری كه میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در یك مجمع اقتصادی در ولادی وستوك انجام گرفت، هند و روسیه با هدف تقویت روابط تجاری دوجانبه از سطح فعلی ۱۱ میلیارد دلار، قراردادهایی را در بخشهای مختلف شامل انرژی، دفاعی و كشتیرانی اعلام نمودند.
هند كه سومین مصرف كننده و واردكننده بزرگ نفت در جهان است، می خواهد سهم گاز در سبد انرژی خویش را تا چند سال دیگر به ۱۵ درصد افزایش دهد و منابع تامین انرژی خویش را در مقابل ریسك ژئوپلیتیكی متنوع كند.
ویجای گوخاله، وزیر امور خارجه هند در یك كنفرانس مطبوعاتی اظهار نمود كه ما در بخش انرژی پیشرفت عمده ای داشتیم و این بخشی است كه ما در آن به دنبال متنوع كردن منابع عرضه خود هستیم و خرید نفت و گاز از روسیه را به میزان فزاینده ای جذاب می یابیم.
مودی كه به دنبال كاهش واردات نفت هند به میزان ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ است، با بهره گیری از قیمت های پایین نفت در بازار جهانی و كندی روند خریدهای خارجی چین، تلاش هایی برای خرید دارایی های خارجی انجام می دهد.
گوخاله در اینباره گفته است: ما به دنبال سرمایه گذاری در میادین نفتی بیشتری در روسیه و خرید LNG هستیم.
شركت های هندی در دارایی های هیدروكربن روسیه شامل میادین ساخالین ۱، ایمپریال انرژی، وانكور و تاس-یوریاخ سهم دارند اما هند به علت محدودیتهای لجستیكی و هزینه های بالاتر حمل، به ندرت از این میادین نفت وارد كرده است.
گوخاله گفته است پوتین كانال های عرضه مطمئن، ایمن و مقرون به صرفه برای هند می خواهد.
در بین قراردادهایی كه میان هند و روسیه اعلام شد، شركت واردكننده گاز “پترونت ال ان جی” هند موافقت نمود از نواتك LNG خریداری نموده و در پروژه های آتی این شركت روسی سرمایه گذاری كند. دو شركت همینطور بازاریابی مشترك گاز بعنوان سوخت خودرو در هند را مورد بررسی قرار خواهند داد.
شركت تولیدكننده زغال سنگ “كول ایندیا” قراردادی را برای استخراج زغال سنگ كك شو در خاور دور روسیه امضا كرده و شركت خصوصی “اچ-انرژی” به دنبال خرید LNG از نواتك به شكل بلندمدت است. علاوه بر سرمایه گذاری در پروژه های LNG یكدیگر، نواتك و “اچ-انرژی” قصد دارند جوینت ونچری را برای فروش LNG روسیه در هند، بنگلادش و بازارهای دیگر تشكیل دهند.
روزنامه ودوموستی به نقل از وزیر نفت هند نوشت: شركت گاز GAIL هند كه قرارداد ۲۰ ساله برای خرید LNG از گازپروم داشته، به دنبال كسب سهم حداقلی در پروژه آركتیك LNG-۲ است كه توسط نواتك در دست اجرا است.
اقدام هند برای متنوع سازی تامین انرژی قابل درك است. این كشور برای تامین ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود، به واردات متكی است كه عمده آن از خاورمیانه انجام می گیرد. با رشد تقاضا برای نفت و بالا رفتن نوسان قیمت، بهترین گزینه هند، توسعه شمار تامین كنندگان برای پراكندن گسترده تر ریسك ها است.
با عنایت به این كه روسیه یك صادركننده بزرگ نفت می باشد شاید حیرت انگیز باشد كه در بین ۱۰ صادركننده بزرگ به هند قرار ندارد. در واقع صادركنندگان بزرگ به هند به استثنای آمریكا كه سال قبل به دهمین صادركننده بزرگ به دهلی نو تبدیل شد، همگی از اعضای اوپك هستند. با این وجود آمار نشان داده است واردات نفت هند از روسیه رو به رشد است و به سرعت رشد می كند و امسال با عدم تمدید معافیت ها از تحریم های آمریكا ضد ایران، امكان دارد سرعت گرفته باشد.
تقاضای هند برای LNG مانند همسایه اش چین رو به رشد است و با پایین آمدن قیمت ها كه ناشی از مازاد عرضه در بازار بوده است، واردات LNG هند در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به میزان ۶.۸ درصد رشد كرد و به ۸۶ میلیون متر مكعب در روز رسید. با این وجود وزیر نفت هند به تازگی روشن كرد كه هند مایل نیست هر قیمتی برای این كالا پرداخت كند و قراردادهای بلندمدت برای خرید LNG مورد بازنگری قرار خواهند گرفت تا منعكس كننده كاهش قیمت ها در بازار محموله های تك باشند.
طبق گزارش اویل پرایس، توافق همكاری برای روسیه و هند برد – برد است. یكی به كالاهای انرژی بیشتر و دیگری به بازارها نیاز دارد. اما همكاری انرژی بخشی از یك استراتژی گسترده برای برقراری روابط نزدیكتر در بخش صنعتی و دفاعی است. برای هند این استراتژی امكان گرفتن تصمیمات مستقل بدون اتكا به یك شریك را تضمین می نماید و به روسیه هم اجازه می دهد بازارهای اصلی خویش را از غرب به شرق تغییر دهد.