سرپرست سازمان توسعه تجارت خبر داد صدور ۱۳۰۰ كارت بازرگانی جدید در یك ماه!

به گزارش زیپو كالا سرپرست سازمان توسعه تجارت رقم صدور كارت های بازرگانی در فروردین امسال را ۱۳۰۰ مورد اعلام و خاطرنشان كرد كه بخش قابل توجهی از صادرات سال گذشته و امسال با كارت های بازرگانی جدید انجام شده كه باید بررسی شود دلیل فعال شدن این تعداد كارت در یك مدت زمان كوتاه چه بوده و در صورتیكه آنها به دنبال بازنگرداندن ارز به كشور باشند، باید تكلیف روشن شود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی امروز (دوشنبه) در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات درباره آخرین وضعیت پیگیری عملكرد كارت های بازرگانی جدید خاطرنشان كرد: طبق برآوردها چه پارسال و چه در ماه ابتدایی امسال بخش قابل توجهی از صادرات كشور از راه كارت های بازرگانی جدید انجام شده كه تعداد آنها در فروردین امسال از ۱۳۰۰ مورد گذشته است.
وی تصریح كرد: اساسا باید بررسی شود كه دلیل فعال شدن این تعداد كارت در یك مدت زمان كوتاه چه بوده است و در صورتیكه آنها به دنبال بازنگرداندن ارز به كشور باشند، باید تكلیف روشن شود.

فقط ۲۰ میلیارد تومان از مشوق های صادراتی وصول شد
سرپرست سازمان توسعه تجارت همینطور اعلام نمود: با وجود طراحی روش هایی در بودجه برای پشتیبانی از صادركنندگان، آنچه در عمل صورت گرفت دریافت تنها ۲۰ میلیارد تومان از مشوق های پیشبینی شده بود.
به گفته مودودی، سال قبل برنامه ریزی شده بود یك درصد از تعرفه كالاهای وارداتی جز اقلام دارویی و اساسی به پشتیبانی از صادركنندگان اختصاص پیدا كند. برآوردهای ابتدای سال حاكی از آن بود كه این رقم به حدود ۱، ۳۰۰ میلیارد تومان می رسد كه با عنایت به افزایش نرخ ارز و ممنوع شدن واردات برخی كالاها این رقم تا آخر سال به مرز ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. با این وجود آنچه تابحال به سازمان توسعه تجارت از این محل رسیده حدود ۲۰ میلیارد تومان كه رقمی كمتر از دو درصد كل اعتبارات است تعلق گرفته كه محدودیت هایی برای پشتیبانی از صادركنندگان بوجود آورده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: در تلاش هستیم حداقل رقم محقق شده به سازمان توسعه تجارت برسد تا بتوانیم بخشی از مشوق های صادراتی مدنظر را فعال نماییم. متأسفانه در سال قبل با عنایت به برخی تحولات در جایگاه های مدیریتی سازمان های ذیربط پیگیری های ما به نتیجه نرسید، اما همچنان در تلاشیم كه این رقم در اختیار این سازمان قرار بگیرد.
مودودی با بیان این كه منبع مشوق های مالی سال ۱۳۹۸ برای صادركنندگان نامعلوم است، اظهار نمود: هرچند اعلام شده كه برای پشتیبانی از صادركنندگان ۷۸۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده، اما هنوز تكلیف ما درباره چگونگی وصول آنها معلوم نیست و تلاش می نماییم با پیگیری های لازم تكلیف این رقم مشخص شود.