معاون وزیر كار خبر داد آغاز اعزام نیروی كار به خارج، نیروهای فنی و پزشكی در اولویت اعزام

به گزارش زیپو كالا معاون وزیر كار از آغاز اعزام نیروی آماده به كار داخلی به كشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه با اولویت كارشناسان رشته های فنی و گروه های پزشكی اطلاع داد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، عیسی منصوری در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی كار ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه شرایط بازار كار در كشور شرایط مطلوبی نیست و مشكلات جدی در این عرصه وجود دارد، اظهار داشت: برای رفع این مشكلات باید سیاست های كلان اقتصادی و اجتماعی را بازبینی نماییم. همینطور اقداماتی همچون توزیع بهینه منابع و بودجه می تواند به رفع این مشكل كمك نماید.
وی اضافه كرد: با این وجود یكی از مهمترین موارد كمك كننده به حوزه اشتغال، فراهم كردن شرایط مناسب برای جستجوی طرفین عرضه و تقاضای كار است تا كارگر و كارفرما بتوانند یكدیگر را پیدا كنند.
به گفته معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، در دوره رونق اقتصادی فعالان بخش كار دغدغه یافتن نیروی كار مناسب تر را دارند ولی در دوره ركود، كارجویان به دنبال یافتن كار مناسب با تخصص خود هستند.
منصوری خاطرنشان كرد: در این نمایشگاه بیشتر از ۲۵۰۰ فرصت شغلی معرفی شده و مقرر است از سال آینده در این نمایشگاه، فرصت اعزام نیروی كار به خارج از كشور را هم فراهم نماییم.
وی افزود: وزارت كار و وزارت امور خارجه مذاكراتی در مورد اعزام نیروی كار به خارج از كشور داشته اند و چند روزی است این فرآیند شروع شده كه برخی كشورهای اروپایی مانند آلمان و بلغارستان و كشورهای منطقه و آسیایی مانند چین میزبان نیروی كار ایرانی خواهند بود. علاقه مندان می توانند به سامانه مربوطه در وزارت كار رجوع كنند.
معاون وزیر تعاون خاطرنشان كرد: هم اكنون اولویت با اعزام نیروهای فنی و گروه های پزشكی به خارج از كشور است اما سایر علاقه مندان در دیگر رشته های مهارتی، كارگر ساده و كارگر متخصص می توانند در فرآیند اعزام نیروی كار به خارج از كشور مشاركت كنند.
منصوری اضافه كرد: برای آموزش مهارت زبان خارجی، به نیروی كاری كه به خارج اعزام می شود دوره های فشرده آموزش زبان خارجی برگزار می نماییم تا بتوانند حداقل نیازهای خویش را تأمین كنند.
وی با اشاره به اینكه یافتن فرصت شغلی یكی از زمینه هایی است كه در این نمایشگاه مورد توجه بوده است، تصریح كرد: برای ایجاد فرصت های شغلی باید اقداماتی مانند معافیت گمركی، معافیت عوارض تردد كشور و … را فراهم نماییم تا امكان بازگشت ایرانی ها خارج از كشور برای سرمایه گذاری و كارآفرینی فراهم گردد.
معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: هیچ نیروی كار ایرانی به خارج از كشور اعزام نمی گردد مگر اینكه تا قبل از نهایی شدن مراحل اعزام وی، عقد قرارداد با كارفرما، پوشش بیمه ای، اقامت و امنیت شغلی آنها مشخص شده باشد. البته بخش خصوصی بازیگر اصلی و مجری این طرح خواهد بود.
منصوری خاطرنشان كرد: در كشورهایی كه بیشتر از ۱۵۰۰ نفر نیروی كار ایرانی در آنها مشغول به فعالیت باشند مانند تركیه و كانادا دفاتر حفظ امنیت شغلی برای نیروی كار ایرانی بوجود آورده ایم و وزارت امور خارجه در این زمینه با وزارت كار همكاری كامل دارد.
وی درباره توسعه مشاغل بازاریابی شبكه ای تصریح كرد: باآنكه بازاریابی شبكه ای در كشورمان تبدیل به قانون شده و برای آن دستورالعمل داریم اما نگران آینده شغلی فعالان این عرصه به خصوص ثبات شغلی و درآمدزا بودن فعالیت آنها هستیم. از همین رو مقرر است با شركت های بازاریابی شبكه ای برای تأمین امنیت شغلی فعالان این بخش مذاكراتی داشته باشیم.
معاون وزیر كار با اشاره به اینكه در سال ۹۷ میزان اشتغال در بخش صنعت نسبت به سایر بخش ها كمتر بود، اظهار داشت: بنابراین مقرر است در اشتغال زایی، تمركز را به سمت مشاغل خدمات مولد مانند گردشگری، IT با تاكید بر تولید محتوا نه زیرساخت ها و توسعه بنگاه های خرد و متوسط معطوف نماییم. این سیاست وزارت كار در سال ۹۷ جواب داد بگونه ای كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال با استفاده از تأمین مالی مشاغل خانگی و اشتغال روستایی داشته است.
به گفته منصوری، ۴۲۰ هزار اشتغال از ۴۶۴ هزار اشتغال خالص بوجود آمده در سال ۹۷ به این بخش ها اختصاص داشته است.