سررسید سپرده های پرحاشیه ۲تا۱۱ شهریور ۹۶ تمدید سپرده های گران بانكی

به گزارش زیپو كالا در آستانه سررسید سپرده های مدت دار یكساله، بانك مركزی به بانك ها دستور داد كه در صورت تمایل مشتری قراردادهای در فاصله دوم تا یازدهم شهریورماه سال قبل را به مدت یك ماه تمدید كنند. در این فاصله سپرده های مدت دار با نرخ های بالا و غیرمتعارف جذب شده بود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، امروز (سه شنبه) بانك مركزی در اطلاعیه ای اعلام نموده است كه "قراردادهای سپرده گذاری سرمایه گذاری كه در فاصله زمانی دوم تا ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شده، درصورت درخواست سپرده گذاران به مدت یك ماه تمدید می گردد. بدیهی است بعد از اعلام سیاست های جدید مراتب به نحو مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسید." باآنكه این اطلاعیه بانك مركزی تا حدی مبهم است، اما مروری بر گذشته و پیگیری مبحث از برخی مدیران بانكی نشان از تمدید سپرده های با نرخ بالا قبلی دارد.

با توجه به این كه در سال قبل و در شهریورماه بانك مركزی تصمیم گرفت تا نرخ سود بانكی را به ۱۵ درصد كم كند، بانك ها را مكلف كرد تا نرخ های سود غیرمتعارفی را كه در آن زمان برای حساب ها افتتاح می كردند، كنار گذاشته و حساب های جدید را با سود حداكثر ۱۵ درصدی باز كنند. اما این دستورالعمل كم حاشیه نبود و قبل از آن بانك مركزی در فاصله اول تا ۱۱ شهریورماه فرصتی تولید كرد كه بانك ها سپرده های بیش تری جذب كرده و یا تغییر حساب دهند.

براین اساس در این مدت خیلی از بانك ها به جذب سپرده های با سودهای گران تر دست زدند؛ به صورتی كه حتی نرخ سود به ۲۰ درصد و بالاتر هم رسید و در مواردی با ارسال پیامك هایی به مشتریان از آن ها خواستند تا حساب های كوتاه مدت خویش را به بلندمدت كه سودهای بالاتری داشت، تغییر دهند. پس از آن و از یازدهم شهریورماه بود كه بانك ها مكلف شدند افتتاح حساب جدید را با نرخ حداكثر ۱۵ درصدی انجام دهند.

اما تا چند روز دیگر موعد سررسید حساب های یكساله فرا خواهد رسید و مشتریان بانك ها باید برای تمدید این حساب تا فرصت یك ماه مراجعه نموده و حساب های خویش را تغییر دهند، چون كه اكنون در بانك ها حساب های مدت دار بیش از یكسال وجود ندارد و تمدید حساب های یكساله هم باید برپایه نرخ مصوب و متعارف موجود كه ۱۵ درصد است، صورت گیرد. از این رو با عنایت به این كه اكنون شرایط بازارهای مختلف همچون سكه و ارز در شرایط مساعدی نبوده و حجم بالای نقدینگی یكی از عوامل اصلی تحریك و نوسان این بازارها بوده است، بانك مركزی فرصتی را در اختیار بانك ها قرار داده تا سپرده های قبلی را تا یكماه دیگر تمدید كنند، یعنی سپرده های با نرخ های بالایی كه در فاصله دوم تا ۱۱ شهریورماه سال قبل جذب شده بود تا یك ماه دیگر حداقل در بانك ها خواهد ماند. البته اگر مشتریان مایل به این كار بوده و سپرده خویش را به سمت بازارهای دیگر حركت ندهند.

این در حالی است كه در شهریورماه سال قبل و با تغییراتی كه در حساب ها به وجود آمد، مجموع سپرده های بانكی از ۱۳۳۲ هزار میلیارد تومان در مردادماه، به ۱۳۵۵ هزار میلیارد تومان رسید كه در بخش بلندمدت با ۲۰۰۰ میلیارد تومان رشد به ۱۳۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا كرد، همینطور حساب های بلندمدت ۱۱۳۶ هزار میلیارد تومان و كوتاه مدت به ۱۳۳ هزار میلیارد رسید. در ادامه هم با التهاباتی كه در بازار ارز و سكه بوجود آمده و حجمی از نقدینگی به این بازارها رفت، برخی كارشناسان بر این تاكید داشتند كه كاهش دستوری نرخ سود بانكی در این جریان بی تاثیر نبوده است.