افزایش قیمت گران ترین فلز در دنیا

به گزارش زیپو كالا گران قیمت ترین فلز پرارزش دنیا با كاهش فعالیت های معدنی در آفریقای جنوبی كه خطر كمبود عرضه را بوجود آورده است، بزودی گران تر خواهد شد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، رودیوم كه محصول جانبی معدنكاری پلاتین است، در بخش مواد شیمیایی و از جانب صنعت خودروسازی در مبدل های كاتالیزور مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش این فلز از ابتدای سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر افزایش یافته است.

این عنصر نقره ای- سفید كه نام آن از واژه یونانی برای گل سرخ گرفته شده، امكان دارد افزایش قیمت بیشتری پیدا كند، چونكه تولید آن به علت مشكلات صنعت معدنكاری پلاتین آفریقای جنوبی كمتر شده است. با عنایت به این كه هیچ معدن اصلی برای تولید رودیوم وجود ندارد، عرضه این عنصر كاهش خواهد یافت، چونكه شركت های ایمپالا پلاتینیوم هولدینگز و لونمین، تونل های غیرسودآور را برای كنار آمدن با قیمت های پایین پلاتین تعطیل كرده اند.

به گفته تحلیلگران، تقاضای باثبات و كاهش عرضه در بازار رودیوم به منزله یك جهش قیمت دیگر است. با محدود شدن تولید معدنكاران آفریقای جنوبی، تولید رودیوم كاهش پیدا خواهد نمود و سبب می گردد قیمت ها افزایش بیشتری پیدا كند. این اتفاق روند یك دهه گذشته بازار رودیوم كه قیمت ها بعد از پنج سال كمبود عرضه به بالای ۱۰ هزار دلار در هر اونس صعود كردند را تكرار می كند.

رودیوم كه می تواند در برابر حرارت بالا مقاومت كند و در حذف اكسید نیتروژن از اگزوز خودرو عملكرد بهتری نسبت به سایر فلزات گروه پلاتین دارد هم اكنون ۲۳۵۰ دلار در هر اونس معامله می گردد كه بالاترین قیمت در هفت سال قبل است.

تحلیلگران پیش بینی كردند این فلز در آینده نزدیك امكان دارد تا مرز ۳۰۰۰ دلار در هر اونس صعود كند.