علت سقوط هر دو بوئینگ ۷۳۷ یكی بوده!

زیپو كالا: آنالیز داده های موجود در جعبه سیاه هواپیمای اتیوپی ایرلاینز شباهت های زیادی را به مورد مشابه خود در لئون ایر اندونزی نشان داده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هفته گذشته بود كه یك فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماكس تنها ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن از زمین كه به سمت نایروبی، پایتخت كنیا در حال پرواز بود، سقوط كرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن كشته شدند. با اینكه هنوز علت حادثه و سقوط هواپیما مشخص نشده است، اما خیلی از رسانه ها از نقص فنی كه یك دفعه دیگر باز در هواپیمای مشابهی در اندونزی به وجود آمد و سبب سقوط آن شد، آگاهی داده اند.
طبق گزارش رویترز، حالا به نظر می آید با بررسی داده های موجود در جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس كه اخیرا در آفریقا سقوط كرده، معلوم شد كه علت حادثه و همین طور بسیاری دیگر از اطلاعات آن دقیقاً مشابه بوئینگی بود كه چند ماه پیش در لیون ایر اندونزی سقوط كرد. همان زمان خیلی از رسانه ها از نقص فنی و مشكل نرم افزاری در این هواپیمای جدید خبر دادند چراكه چند ماه پیش بود كه یك فروند از هواپیمای مذكور فعال در لیون ایر اندونزی باز تنها چند دقیقه سپس بلند شدن از باند فرودگاه جاكارتا در آب های سواحل شرقی این كشور سقوط كرد، دقیقاًً گرفتار سرنوشت مشابهی شد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و كشته شدند.
نتایج بررسی های سازمان هوانوردی فدرال آمریكا با همكاری شركت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش تر نشان می داد كه سیستم جدیدی كه از حسگرهای پیشرفته در نوك دماغه جت به كار برده شده، سبب سقوط آن شده است. این بدان معناست كه حسگرهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به علت مشكلات نرم افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مركزی هواپیما مخابره كرده و این بدان معناست حتی در زمانی كه خلبان كنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودكار و اتوماتیك) می گذارد، این حسگرهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می كشانند و این امر سبب می شود كنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط كند. همین امر سبب شد كه اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شركت بوئینگ را لغو كند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه كند تا این غول هواپیماسازی از تكرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.